Muskelømhed.


FitnessGitte
 Share

Recommended Posts

HJÆLP.... :pumpin:

Jeg er instruktør i et fitness center og får ofte spørgsmål som:

- "Jeg er vandt til at løbe halvmarathon, men bliver meget øm i ben og balder, når jeg har været til Puls & Styrke! Hvordan kan det ske?"

- "Jeg er vandt til at træne meget, men bliver stadig øm efter en Stram Op time! Hvorfor?"

- "Jeg bruger mange timer på holdtræning hver uge, men efter 10 min på løbebånd, er jeg øm i lår i to dage efter! Hvad skyldes det?"

-"Jeg er vandt til at træne ryg med mange forskellige øvelser. Efter præsentation af ny rygøvelse, var jeg øm i to dage! Selvom det er de samme muskler som vi plejer at træne."

Jeg har også selv oplevet at være øm efter deltagelse på kollegas hold - selvom det er de samme muskelgrupper vi træner, blot med forskellige øvelser... HVORFOR???

Håber nogen kan forklare dette :bigsmile: Eller måske fortælle hvor jeg kan læse om det.

Hilsen Gitte.

Link to comment
Share on other sites

Det kan vist hverken købes, sælges eller byttes, men mon ikke en moderator kan flytte tråden på et tidspunkt? :smile:

Det korte svar er: Fordi du bruger dine muskler anderledes. Selv om du primært rammer de samme muskler, er der et hav af mindre stabilitetsmuskler, som rammes mere eller mindre afhængig af øvelsesvalg. Hvis du f.eks. ofte træner squat i smith, vil de fleste blive ømme af alm. squat.

Så snart du skifter sportsgren, er det meget normalt at blive øm i muskler og led. En trænet løber, kan nemt blive øm af en times fodbold eller håndbold, fordi led og muskler bliver brugt anderledes end normalt. Når du løber, er det grundlæggende den samme bevægelse du laver adskillige gange. Begynder du at springe rundt, accelerere kraftigt, pludselig retningsskift osv., rammer du igen andre stabilitetsmuskler og led.

Edited by venaN
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share