vægte vs løb, teori


alterego
 Share

Recommended Posts

Hej, jeg har samlet løb op fornyligt, det er jo en ganske fornøjelig aktivitet, og er nysgerrig mht mekanikken.

Jeg har løftet jern i forskellige udstrækninger i snart 20 år og mener at have god fod på RBE (repeated bout effect), konditionering, periodisering og progression alt sammen i forhold til netop min bio-indretning / krop, således at hvis jeg misser en dag, eller to, fire eller en uge, så har jeg en god ide om hvor jeg skal starte relativt til hvor jeg slap, mener jeg har en god intuition på det område.

Nu er jeg så begyndt og løbe også, og har egentligt forsøgt at bruge ca. de samme principper, og spørgsmålet går egentligt på om det er helt ude i skoven, eller fungerer kredsløbstræning efter ca. samme principper som for træning for hypertrofi/styrke ?

(synes det går fint, men usikker)

? :-)

Link to comment
Share on other sites

Efter min mening er den store forskel, at man har en ret stor "catc up" effekt med cardio aktiviteter. Efter relativt kort tid kan næsten alle løbe 5 km på 25-30 uanset hvor dårlige de var i forvejen. Synes ikke helt det er så udtalt som i hypertrofi/styrketræning.

Min erfaring er, at de to ikke er så langt fra hinanden. Dog har jeg oplevet større tendens til rykvis forbedring på cardio siden.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hvor meget løber du p.t.?

Antal ugentlige ture + distance?

Man begynder hurtigt at kunne mærke ændringer på kondien, hvorimod lede og muskler er længere tid om at følge med. Og som andreasH skriver kan du nemt blive overbelastet.

En anden ting som er væsentlig i forhold til overbelastning, er hvad pace du løber i, i forhold til erfaring.

En gylden regel er distance før hastighed.

Døjede selv med skindebensbetændelse i starten da jeg bare tonsede afsted, indtil jeg fik fortalt at jeg skulle løbe i et tempo hvor jeg kunne føre en samtale uden at blive alt for forpustet.

Bruger du pulsmåling?

Håber du kan bruge svaret :-)

Mvh Peter

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share