Ret ryggen - but how?


CasperJDK
 Share

Recommended Posts

Hej, Alle!

Det forholder sig sådan at jeg er en ung gut på 16 år, som har problemer med at rette min ryg op. Jeg er svej rygget, og det ved jeg godt at jeg ikke kan gøre noget ved. Men jeg har også problemer med at rette ryggen, hvilket gør at jeg fx læner mig forover når jeg sidder med ryggen tilbage - i fx en stol eller sofa.

Hvad kan jeg gøre for at rette ryggen? Er der nogle øvelser som vil gøre, at jeg vil rette ryggen af mig selv?

Problemet er at jeg tit glemmer at rette ryggen, og at det begynder at gøre ondt, hvis jeg har fokus at rette ryggen i en længere periode.

Link to comment
Share on other sites

Hej, Alle!

Det forholder sig sådan at jeg er en ung gut på 16 år, som har problemer med at rette min ryg op. Jeg er svej rygget, og det ved jeg godt at jeg ikke kan gøre noget ved. Men jeg har også problemer med at rette ryggen, hvilket gør at jeg fx læner mig forover når jeg sidder med ryggen tilbage - i fx en stol eller sofa.

Hvad kan jeg gøre for at rette ryggen? Er der nogle øvelser som vil gøre, at jeg vil rette ryggen af mig selv?

Problemet er at jeg tit glemmer at rette ryggen, og at det begynder at gøre ondt, hvis jeg har fokus at rette ryggen i en længere periode.

Jeg har et bud...

Min mor har også en enormt skæv ryg, hun kan heller ikke rette sig helt op og jeg har desværre en smule tendens til det. Men du tager fejl, du kan altså gøre noget. Hvis du træner nakke, skulder og det øverste af ryggen jævnligt (jeg gør ca. 3x pr. uge), så bliver musklerne strammere og på den måde begynder din ryg lige så stille at rette sig op. Det tager tid, men det virker.

Ellers tving dig selv op i en ret stilling, det er ret anstrengende, men efter noget tid bliver det mere og mere naturligt. Gør det hellere nu, end senere, hvor det kan være endnu sværere at rette op på.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er at jeg tit glemmer at rette ryggen, og at det begynder at gøre ondt, hvis jeg har fokus at rette ryggen i en længere periode.

I know, men hellere dét i en kortere periode, end resten af dit liv :-) det kan være enormt smertefuldt at have en skæv ryg og den bliver kun endnu mere skæv med tiden, hvis du ikke gør noget.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har samme problem med min ryg; svajrygget og falder frem i øverste del af ryggen. Ved mig går det helt op i nakken, dvs. den ligger lidt ned og gør at min hoved er længere fremme end kroppen (svært at forklare :P) og jeg kan rent fysisk slet ikke sætte min nakke i en lodret position.

Ryggen er blevet bedre og bedre i løbet af det sidste halve års tid, hvor jeg har styrketrænet 3 gange om ugen. Jeg kan mærke, at jeg er stærkere i ryggen og har lettere ved at holde den rette ryg. Min holdning er generelt blevet flottere, selvom jeg har lang vej igen før jeg helt naturligt retter ryggen en hel dag.

I min styrketræning har jeg mht. ryg primært trænet back extensions, pull-downs, dødløft og lidt bent over rows. Derudover skulderpres og lidt side laterals - ved ikke om det har haft noget at sige.

Nakken har det dog ikke hjulpet på - måske kan man ikke gøre noget ved det, måske gør jeg ikke det rigtige.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et bud...

Min mor har også en enormt skæv ryg, hun kan heller ikke rette sig helt op og jeg har desværre en smule tendens til det. Men du tager fejl, du kan altså gøre noget. Hvis du træner nakke, skulder og det øverste af ryggen jævnligt (jeg gør ca. 3x pr. uge), så bliver musklerne strammere og på den måde begynder din ryg lige så stille at rette sig op. Det tager tid, men det virker.

Ellers tving dig selv op i en ret stilling, det er ret anstrengende, men efter noget tid bliver det mere og mere naturligt. Gør det hellere nu, end senere, hvor det kan være endnu sværere at rette op på.

Hvorfra ved du, at man kan rette på sin genetisk bestemte struktur?
Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke nødvendigvis genetisk bestemt? I nogen grad kan det lige så godt være tillært, kan det ikke?

Jeg ved det ikke.

Jeg har hørt fagfolk sige, man ikke kan ændre på ryggens kurver, men omvendt siger alle blade, folk herinde, læger, yoga-damer og fitness-tosser, at man bare skal rette ryggen, putte skulderbladene ned i baglommerne og styrketræne. Og det er blevet meget moderne at sige, det er fordi, vi sidder ned dagen lang. Men jeg har kroppe, der sad ned dagen lang med smukke kurver og skulderblade limet til torso, og jeg har set quasimodoer, der stod op dagen lang.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved det ikke.

Jeg har hørt fagfolk sige, man ikke kan ændre på ryggens kurver, men omvendt siger alle blade, folk herinde, læger, yoga-damer og fitness-tosser, at man bare skal rette ryggen, putte skulderbladene ned i baglommerne og styrketræne. Og det er blevet meget moderne at sige, det er fordi, vi sidder ned dagen lang. Men jeg har kroppe, der sad ned dagen lang med smukke kurver og skulderblade limet til torso, og jeg har set quasimodoer, der stod op dagen lang.

Jeg tror ikke, det for alle skyldes at man sidder ned dagen lang - men for en del gør det. Især når man sidder ved en skærm og sidder forkert.

For mit eget vedkommende er der i sin tid nogle psykiske ting der har gjort, at jeg er faldet ind i en bestemt kropsholdning. Så det kan skyldes mange ting.

Link to comment
Share on other sites

Ikke for at være irriterende, men hvorfra ved du det?

Det ved jeg selvfølgelig heller ikke 100 %, men jeg er ganske overbevist om det. Ingen andre i min familie har en holdning som min, så det virker ikke genetisk bestemt. Og der er sket nogle ting for nogle år siden, der ret logisk (for mig) har "tvunget" mig ind i den kropsholdning, jeg har fået. Nærmere vil jeg ikke komme det her. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share