Restitution - hvile og kost - efter cykelture?


SandraML
 Share

Recommended Posts

Oi there, :)

Jeg er ny herinde og har vist ikke skrevet nogle posts før - men vil nu gerne høre, om nogle kloge folk kan give mig lidt råd. :)

Sagen er den at jeg lige er flyttet, og i nye lejlighed har jeg 10 km. ud til min hest - uden busforbindelse. Dette har jeg helt bevidst valgt, da jeg kun synes, det er godt, at få en god cykeltur "med i købet". :)

Ude på gården har jeg fået lov at ride en andens hest (min er ikke ryttervant endnu), og har derfor redet 2 gange sidste uge og 1 gang denne uge, hvilket jo også er god træning for benene.

Men jeg har stort set ikke lavet noget det sidste halve år før jeg flyttede, og er derfor startet "let" op med cykelturene og har forsøgt mest muligt at tage af sted hver 2. dag (hesten står i fuldpas, don't worry :) ) og lade være at give den for meget gas, da jeg jo også gerne skulle kunne holde ud at tage turen de andre dage.

Samtidig forsøger jeg så småt at få rettet op på min generelt ret-så-dårlige kost - jeg ved godt, hvad der er optimalt, men af personlige årsager har jeg det ret svært med mad, er forfærdeligt kræsen og trives bedst med bare at spise lidt 2 måske 3 gange om dagen. Samtidig har jeg ikke mange penge at gøre godt med, så kosten skal være "på budget".

Problemet er det, at mine muskler er en hel del trætte - og trods hviledage bliver det ikke bedre. Lige nu kan jeg ikke give den gas på cyklen, for det gør ondt med det samme. Det skal så også siges, at på de fleste "hviledage" giver jeg mig til at rende og gøre rent, og i den længste pause, jeg har haft - på 3 dage - satte jeg gammel lejlighed i stand og gik og malede, gjorde rent osv. - hvilket føltes som værende hårdere end cykelturene.

Jeg vil egentlig bare gerne have lidt råd om, hvordan jeg på bedst mulig måde - både med hvile og kost - får ladet mine muskler op igen - og også gerne når til et punkt, hvor jeg kan styrke benene og øge tempoet uge for uge. Jeg tager omkring 45 min. til en time om de 10 km. Det er vist ganske basis-har-ikke-cyklet-meget-før-tempo. ;) Jeg har en forestilling om, gerne at ville kunne tage turen på 30 min. men ved ikke, om dette er urealistisk (på længere sigt selvfølgelig)?

Min kost lige nu har mest bestået af 2-4 stykker rugbrød med nogenlunde fedtfattigt pålæg og så måske en gang spaghetti med noget kød. Grønsager og frugt er (desværre!) nærmest mine fjender, men tror mig, jeg forsøger - jeg er nu også begyndt at spise bananer, købte i går en pose æbler og gulerødder, vil ligge mig en plan for de dejligt mange grønsager, jeg har i fryseren, er begyndt at drikke lidt appelsinjuice (1 glas om dagen er planen :) ) og har nu skiftet spaghettien ud med kartofler - hvilket jeg fandt ud af, mætter overraskende godt. Jeg har også nogle gange fået en gang blandede grønsager ned sammen med aftensmaden.

Jeg cyklede 80 km. den første uge og er indtil videre oppe på 60 denne uge (uge ikke ment fra mandag-søndag, men i denne uge fx fra tirsdag-mandag). Jeg vejer omkring 74 kg., hvilket er en 20 kg. for meget - og vil meget gerne tabe nogle af dem, hvilket jeg ihærdigt forsøger på (og har forsøgt på i mange år, og det er lykkedes fint flere gange - for bare 1 år siden vejede jeg 62, men fik så - igen igen - noget nyt medicin og tog på op til 85 kg. i løbet af en måned - de 10 er så tabt igen :) ), men trods cykelturene + gåture + en masse male- og oprydningsarbejde, så har jeg ikke tabt ét gram de sidste par uger.

Nogen, der kan/vil komme med lidt input? :) Jeg ved ikke, hvordan I har det herinde, men jeg vil helst ikke "lynches" for at spise dårligt - jeg forsøger virkelig mit bedste, om min kost nu er langt bedre, end den har været. Der er ikke længere nogle færdigretter eller chips og sodavand. :)

Men jeg vil så gerne have lidt guidelinjer for, hvad der er godt at spise - både når man vil træne og skal restituere, men også så det er muligt at tabe sig lidt. :) Helst uden for mange kulhydrater, da min mave ikke kan lide det og jeg bliver svært oppustet med det samme. Havregryn fx er slemt - desværre, for jeg er ellers ret glad for det.

Link to comment
Share on other sites

Det lyder alt sammen meget fornuftigt.

2 ting:

Ting tager tid. Det skal nok blive bedre når der er gået noget tid.

Lad være med at drikke appelsinjuice for sundhedens skyld. Det indeholder primært sukker, men dog nogle flere vitaminer end sodavand. Drik i stedet mælk eller vand.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share