FKP optagelsesprøve - fodtøj(!)


samcph
 Share

Recommended Posts

Hej alle, jeg har søgt over alt for at se om jeg kunne finde svar på dette spørgsmål, uden resultat.

Jeg ved at man ved optagelsesprøven (96 timers) hos FKP skal/kan medbringe egne støvler såfremt de opfylder:

"Ansøgere må under optagelsesprøven medbringe egne støvler, som dog skal opfylde følgende krav:
- Vandrestøvle
- Støvlen skal have "højt skaft" (over anklen)
- Støvlen skal være grøn, sort eller brun (dæmpede farver)"

Mit spørgsmål er som følger;

Jeg har et par adidas GSG-9.2 liggende fra et forløb indenfor sikkerhedsbranchen, de passer formen på min fod(lang og snæver) 100% som hånd i handske,

er gået helt perfekt til, og er nok det mest behagelige stykke fodtøj jeg nogensinde har ejet. Men opfylder de kravet om at være en "vandrestøvle"?

de er konstrueret som en løbesko forneden, har ikke afrundet kappe over tæerne, dog massere af støtte, er der nogen der ved om de kan bruges, evt. har erfaring med dem i forbindelse med optagelsesprøve,

og bør jeg skaffe noget helt tredje? nogen specifik model de kan anbefale? i så fald ville jeg hellere gøre det nu så jeg har tid til at gå dem til. Al input er velkommen...

på forhånd tak.

De ser sådan her ud:

ADIDAS-GSG-4.jpg

10116084-3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mit spørgsmål er som følger;

er der nogen der ved om de kan bruges, evt. har erfaring med dem i forbindelse med optagelsesprøve,

og bør jeg skaffe noget helt tredje? nogen specifik model de kan anbefale? i så fald ville jeg hellere gøre det nu så jeg har tid til at gå dem til. Al input er velkommen...

på forhånd tak.

De ser sådan her ud:

ADIDAS-GSG-4.jpg

10116084-3.jpg

Hej samcph

Støvlen har en højde som nogenlunde svare til kravet, og den er i dæmpede farver. Jeg vil sige med 100 % sikkerhed, at den er godkendt.

Dog skal du være opmærksom på, at ADIDAS GSG-9 ikke er konstrueret til at gå langt i. Det er en rigtig god støvle til direkte indsats (angreb på OBJ) og sikkert også til at arbejde i sikkerhedsbranchen, men til at gå langt ... rigtigt langt ... der er sålen simpelthen for blød (du får ondt under foden) og skaftet giver ikke den nødvendige støtte når muskler og sener i dine underben og fødder er blevet godt trætte.

Du skal påregne at gå 30 - 40 km allerede den første dag og delvis ud på natten. Og dagen efter skal du stadig være klar-parat-start til nye udfordringer. Jeg skal naturligvis ikke sige, om du vil flyve igennem med støvlerne som du har vist ovenfor, men jeg ville nok vælge lidt anderledes.

På elevskolen får du udleveret et par Lowa Combat Boots (desværre i Gore-Tex = GTX) og det er en rigtig god støvle, hvis du ser bort fra GTX. Jeg fandt et link til dig hos Friluftsland: http://www.friluftsland.dk/dk/shoparticle/lowa-combat-boot-gtx/shop/catalog/product/view/22032/vandrestoevler-2/

Så mit råd til dig er at være smart/fornuftig og købe et par Lowa Combat Boots, for når du så starter på Elevskolen har du så to par støvler. Det er en kæmpe fordel for de bliver jo nok lidt våde engang imellem :blahblah:

Alternativt kan du vælge at købe Lowa Mountain Boot som er samme støvle, bare i læder inderst, fremfor stof og GTX. Det har rigtig mange fordele, men det er en længere forklaring.

Rigtig god fornøjelse og god træning

Venlig hilsen

Martin

www.operatorslab.blogspot.com

PS. Min baggrund for at give dig svaret ovenfor, er, at jeg er uddannet i Spejder Sport tilbage i 2001, og derfor ved lidt om grej. Endvidere gennemførte jeg selv Optagelsesugen i 2008. Jeg vil dog ikke røbe noget nærmere om ugen, for det er sjovere hvis man ikke kender forløbet i detaljer.

Link to comment
Share on other sites

Blot for yderligere indspark.

Jeg har selv begge par støvler, og mine Lowa har samlet støv i noget tid nu. Ikke fordi den er dårlig, men fordi det er en GTX støvle. Jeg hader GTX i mine støvler, de er næsten umulige at tørre hvis de bliver våde indeni og det gør de for mit vedkommende altid. Jeg har så også en ret stor svedproduktion i mine fødder, så det er en faktor som giver ekstra fugt. Mine Meindl til gengæld, kan jeg gå tørre hvis uheldet er ude (læs: de skal nok sørge for du bliver våd) hen over nogle timer.

Støvlevalg er utrolig individuelt, og du kan med garanti gå i begge støvler (sådan set også dine Adidas. jeg har set folk gennemføre hårde kurser med march i dem). Jeg anbefaler dig blot at læse nogle tilbagemeldinger på begge støvler og så tage stilling til om det skal være GTX eller læder støvler. Begge støvler har en kort "intro" tid, da de begge er rigtig gode støvler. Meindl har noget Memory Foam System gøjl, som faktisk virker skide godt, det er sådan set bare at tage dem på og gå. Jeg har til dato aldrig fået vabler af nævneværdig grad i mine meindl, hvor jeg i Lowa har fået nogle rimelig trælse stykker.

Hermed mine 5 afsluttende cents.

Link to comment
Share on other sites

Tak for det! jeg ved hvertfald at jeg på mellem-lange distancer med adidas støvlen har været 100% vabelfri og har haft god positur hele turen igennem,

det har dog været på ture den halve distance og med det halve i oppakning maks.

Jeg for lidt et indtryk af at jeg muligvis skal have fat i noget mere rigidt, mere "purpose-built" til lange marcher på forskellig-artet underlag med tung oppakning.

Min glæde for adidas støvlen har nok været lige akkurat på grund af den lette vægt og maksimale bevægelighed, som jeg nu kan se ikke nødvendigvis er en bonus på en sådan tur,

de sidder dejligt om ankler og fødder men tager faktisk ikke særligt meget af dit 'load'.

Hhv. fjeld og fritid samt friluftsland ligger ret tæt på hinanden i indre by, og jeg vil løbe ned med mine adidas og prøve begge modeller,

og om ikke andet i hvertfald få lavet nogen sammenligninger.

Jeg siger tusind tak for al jeres gode input! jeg er blevet klogere på hvilke kriterier jeg skal vurdere ud fra. Det er i den grad værdsat. :)

Edited by samcph
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share