Kondital ved Cooper test vs. fri løbedistance


gjkll
 Share

Recommended Posts

Jeg er lige begyndt at løbe. Min kondi er meget dårlig efter flere års mere eller mindre inaktivitet. Jeg valgte derfor at starte med at lave en Cooper test på stierne i mit lokalområde. På de 12 minutter løb jeg 1715m hvilket svare til et kondital på 27,5 (Ja, jeg ved det er lavt, men jeg skal jo starte et sted). Da jeg opmålte ruten på de 1715m på ruteopmåleren, hakkede jeg dog også af i boksen 'kondital'. Her fik jeg et kondital på 34. Det undre mig at der er så stor forskel, da den 'fri løbedistance'-konditest skulle kunne bruges når distancen er over 1500m.

Spørgsmålet er nu hvilket kondital jeg skal regne med? Cooper testens eller den fri løbedistances?

Link to comment
Share on other sites

Det kommer an på hvad du skal sammenligne med.

Hvis det var mig der stod i samme situation, ville jeg bruge coopertest resultatet på de '27.5' og så når jeg kommer i bedre form om et par måneder. Prøve at løbe endnu en cooper, og bruge resultatet der.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer an på hvad du skal sammenligne med.

Hvis det var mig der stod i samme situation, ville jeg bruge coopertest resultatet på de '27.5' og så når jeg kommer i bedre form om et par måneder. Prøve at løbe endnu en cooper, og bruge resultatet der.

Okay, men hvis jeg nu skal sammenligne med andre folk? Jeg mener, burde konditallet for de to test ikke blive det samme?

Link to comment
Share on other sites

Coopers test og kondital er ikke det samme.

Kondital kan udregnes på en vilkårlig distance ved hjælp af diverse formler.

Coopers test placere dit resultat på en skala ift. Der viser hvor andre med din alder og vægt ligger og regner resultatet ud fra det.

De siger begge noget om din kondi, men det er forskellige tal, der ikke uden videre kan sammenlignes.

Bruger du MOLs kondital udregner kan du også se listen over hvordan fordelingen af person med dit kondital er.

Jeg mener faktisk der er nogle artikler om emnet i motions afsnittet på forsiden?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke heeelt enig med Arcus.

Konditallet burde teoretisk blive det samme ved begge metoder. De er begge baseret på vo2max, og burde give det samme resultat.

Problemet er bare, at formlerne ikke er 100% identiske, og kan derfor give nogle afvigelse (specielt ved meget høje/lave kondital). Der findes mange forskellige formler til udregninger af vo2max, og nogle er mere præcise end andre. Hvis du f.eks. løber 3km på et Cooper, er konditallet næsten identisk med ruteopmåleren.

Begge beregninger er et overslag på dit aktuelle kondital, men kan ikke måles præcist uden professionelt måleudstyr.

Jeg vil umiddelbart mene at "copper-tallet" er mest præcist i denne sammenhæng. Under en 5km distance, ville jeg ikke bruge ruteopmåleren.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...
På 25.6.2013 at 21:17 , gjkll skrev:

Spørgsmålet er nu hvilket kondital jeg skal regne med? Cooper testens eller den fri løbedistances?

Jeg synes også, at det er lidt et rod med tabellerne og Cooper-testen. Jeg har lavet en ny tabel til Coopertesten, som er baseret på den mest brugte tabel over kondital. Jeg har desuden opdateret beregner til at finde kondital fra en vilkårlig løbedistance.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share