Træning efter vægttab - what to do?


Mikkel0ls3n
 Share

Recommended Posts

Hey

Jeg er en knægt på 17, der for 1-1,5 års tid siden smed omkring 25-30 kg. I dag vejer jeg 82 kg. og er 186 høj. (er relativt bred af bygning).

Vægttabet har selvfølgelig resulteret i en knap så stram krop (mest maveregionen), hvilket jeg virkelig VIL gøre alt for at opnå.
Jeg har kørt lidt forskellige træningsprogrammer i centret, og jeg kører pt. et solidt fullbody-program hver anden dag med fokus på høj intensitet, men går nok snart over i et 2-split.

Men det jeg EGENTLIG søger et svar på, er hvad jeg bør gøre for at blive "hakket" eller i hvert fald derhen af. Jeg vil samtidig med at gå efter et "trimmet look" også gerne gaine lidt mere muskelmasse, men hvad bør jeg så gøre mht. kost??? Pt. er min kost bare meget sund og proteinrig. Jeg får godt med mørkt brød, ris og pasta samt. salat, fisk og magert kød, da jeg går efter en lavere fedtprocent (pt. 16,3% i følge fedtmåleren hvor jeg træner), og vil da gerne have den ned på de 10%.

Men er det forkert det jeg har gang i? Burde jeg måske bulke den lidt mere?

Beklager hvis jeg er lidt upræcis i det, men vil virkelig gerne have lidt råd fra nogen der ved noget mere indenfor emnet end uvidende mig :4thumbup:

Peace.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en 180 høj og vejer 82 kg og syntes absolut ikke det er tid til at cutte og få lav fedtprocent. Men det jo min mening omkring min krop... Du bør kigge dig i spejlet og beslutte dig for om du vil være større eller om du er tilfreds med din størrelse.

Mht, din kost så afhænger det 100% af hvad du beslutter dig for at ville gøre. Hvis du vil blive større så skal du spise lidt mere så du tager på (tager du på i øjeblikket). På den anden side hvis du vil have din fedtprocent ned så skal du fortsætte med at spise sundt, men lidt mindre så du langsomt taber dig.

Der er ikke nogen løsning på at blive trimmet og øge muskelmasse. Der er nogle der har haft erfaring med at lave nogle zigzag diæter hvor de skiftevis er i voldsomt kaliorie overskud og derefter underskud. Det er mildest talt komplekst og sjældent noget der kan lade sig gøre uden man går ekstremt op i sin diæt.

Min mening, drop det med at tabe dig, smid dit træningsprogram herop (nogen kan sikkert komme med forbedringer) og få nogle flere kilo på. Når du rammer en 90-95kg, så smid noget af alt det fedt du har taget på og gå efter et trimmet look. Men du skal gå efter det som du drømmer om for ellers mister du gnisten og så ender du bare med ikke at gøre nogen af delene.

Edited by Ramius
Link to comment
Share on other sites

Mange tak for det bestemt brugbare svar, Ramius!

Udfra dit svar, vil jeg mene, jeg nok skal droppe min idé om at cutte allerede. På nuværende tidspunkt går jeg faktisk og taber mig lidt, hvilket vil sige jeg ikke ser de helt store fremskridt fra styrketræningen. Det skyldes nok også, at jeg ikke er så sygt meget for at tage på, da jeg førhen var ret så overvægtig. Men når det er den bedste løsning, er det dét, jeg vil gøre.

Tror jeg sammensætter en sund "kostplan", så jeg ligger i et lille kalorieoverskud (200 kcal ca. tilstrækkeligt for at øge muskelmasse?)

Kører som sagt pt. en fullbody-program, hvor jeg har et træningspas hver anden dag, som ca. tager mig 1,5 timer er fuldføre med 1-2 min. pause mellem hvert sæt. Jeg kører 1 opvarmningssæt + 3 hårde med 10 reps pr. sæt.

Programmet ser således ud:

Squat 3x10

Barbell Calf Raise 3x10

Barbell Row 3x10

Incline BP 3x10

Dumbbell Fly 3x10

Dumbell Shoulder Press 3x10

Cable Lat Pulldown 3x10

Barbell Triceps Extensions 3x10

Cabel Triceps Pushdown 3x10

Barbell Biceps Curl (overhåndsgreb) 3x10

Dumbbell Biceps Curl 3x10

+ 2 varierende maveøvelser

Det ligner godt nok et hav af øvelser til et træningspas, men jeg når det hele på 1,5 timer, så tænker vel det er fint, uden jeg ved specielt meget om træning.

Edited by Mikkel0ls3n
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share