tidsfaktoren


BigB
 Share

Recommended Posts

Hej jeg undre mig lidt over hvor stor betydning tiden mellem de forskellige sæt påvirker hypotrofien.

Vil det give et bedre/hurtigere resultater ved korte pauser? man kan jo løfte mere hvis man holder længere pauser så hvad er "bedst" hvis man kan sige det??

Jeg tror bemlig selv det er en af de ting som er meget individueller som ex søvnen men jeg har ikke noget at have det i. Er der nogle som ved noget på det område?

Link to comment
Share on other sites

De har ikke så mye å si som man skulle tro. Generelt bør du prøve kortere hvilepauser (ca 1min) på 15s for å oppnå bedre lactic acid, MAPKerk1/2 etc etc. Du kan også ha kortere hvilepauser tidlig i din workout når du er fresh og uthvilt, så øker du progressivt hvilepausene mot slutten av din workout når du blir utslitt og trett. Lengre hvilepauser på 5s (2-5min). Du kan også kjøre såkalt "antagonistic pairing", der du alternerer øvelser på motstående muskelgrupper - f.eks. bryst, 2min hvile, rygg, 2min hvile, bryst, 2min hvile, rygg etc

Link to comment
Share on other sites

f.eks. bryst, 2min hvile, rygg, 2min hvile, bryst, 2min hvile, rygg etc

Blade -> vil det ikke bare gøre at man kommer bedre i form eller giver det en smule bedre hypertrofi?? Det jeg tænker på er at det giver vel ikke mere lactic acid end at køre med pauser da muskelgruppen hele tiden bliver skiftet ud.

Link to comment
Share on other sites

Antagonistic pairing utnytter et fenomen i nervesystemet, der arbeid med en muskelgruppe fører til økt "neural drive" til motstående (antagonist) muskelgruppe. Det har ingenting med lactic acid å gjøre. De lengre hvilepauser prøver faktisk å redusere utmattelse og lactic acid når du skal løfte tunge vekter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share