Hst


sune18
 Share

Recommended Posts

Ved ikke om cilius har misforstået dit spg.??

Du mener vel om man under samme træning kan f.eks. kører bænkpres, skulderpres, benpres, bicepscurl .... og så igen starte med en ny brystøvelse??

Jeg vil anbefale at man træner en muskelgruppe færdig af gangen, det synes jeg personligt er det bedste. Men man kan da godt "springe" i øvelserne hvis man vil... Tror bare ikke du vil få det optimale ud af det....

:respekt:

Edited by WroNg*
Link to comment
Share on other sites

Som hovedregel skal man kun ramme en muskel(-gruppe) som target med kun én øvelse. Som regel vil en muskelgruppe dog indgå i mere end en øvelse (f.eks. skulderen, der rammes i en hel del øvelser, der vil indgå i et ethvert standard-træningspas). Her skal man så vidt muligt ført ramme muskelgruppen som target-muskelgruppe. Herefter kan/skal mukelgruppen igen trænes (som støtte-muskelgruppe) - men imellem skal der ligge 1-2 øvelser, der slet ikke rammer denne muskelgruppe.

Regner med det var det du mente med dit spørgmål sune18! ;) Ellers må du korrekse mig. :)

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg har forstået dig rigtigt jarvig13...

..Så er det ok at køre:

Bænkpres eller bare alm. bryst (hvor skulderen bliver belastet), derefter ben, og så måske slutte af med skulder??

.. Men derimod er det ikke så smart med:

Bænkpres, skulder og ben ??

Ret mig gerne ;)

Link to comment
Share on other sites

hmmmmm - ved ikke hvad du mener

Eksempler istedet!

1: Bænkpres - rows - skulder = ok

2: Bænkpres - rows - bænkpres = fyfy

:)

Eneste detalje til mit forrige indlæg er at "størrelsen" af øvelsen kommer først - derefter nævnte hovedregel

Dvs.:

Regel 1: Først basisøvelse, dernæst resterende flerledsøvelse og til sidst et-leds øvelser.

Regel 2: Efter opfyldelse af regel 1 gælder det herefter i videst mulige omfang at ramme target-muskel-øvelser først - for dernæst (med 1-2 øvelser imellem) igen at kunne ramme muskelgruppen igen (men ikke som targetmuskel)

Det siger sig selv at disse regler ikke går 100 % op i hinanden. Lad os se på bryst og skulder. I vores tænkte program så indgår der både bænkpres (primærøvelse for targetmuskelgruppen bryst) og military (primærøvelse for targetmuskelgrupppen skulder). Begge øvelser skal efter regel 2 altså trænes først. Men eftersom bænkpres er en større øvelse end military, skal bænkpres trænes førend military. :)

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Ok.. Så ret mig nu hvis jeg ikke har forstået det korrekt.. Som eksempel lad os sige, at jeg vil køre bench og dumbell incline for bryst. Ryg kører jeg rows barbell og dumbell.. Så skal jeg køre en muskelgruppe af gangen færdig, altså ikke eks. bench - rows dumbell - incline dumbell - rows barbell i rækkefølge.. Forstået ret??

Ville bare høre, da man hvis mere mix af øvelser ville kun restituere bedre og derved løfte bedre i en senere brystøvelse eks.

HVorfor er dette ikke optimalt. Tror på jer, vil bare gerne have en forklaring.

Sune

Link to comment
Share on other sites

Jeg linker lige til FAQ på HST boardet... (det har været skrevet før, så der er ingen grund til jeg gentager det ;))

When moving from one body part to the next try to alternate between opposing or antagonistic body parts – commonly known as antagonistic pairing. E.g. 1 set of chest, rest, 1 set of back, rest, one set of chest, rest, 1 set of back, rest etc. This way your chest, shoulders, and tris can rest while you hit your back and bis. After a while you will find your aerobic capacity going up as this closely resembles sort of a power circuit.

Og det er fundet herfra - link

Derudover så er der lavet undersøgelser på ved at træne antagonists musklen inden der løftes med agonist (eksempelvis rows før bænkpres), øges kraftpotentialet i agonist gruppen - men det er nok mere detaljer end der er behov for.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share