Bønner som proteinkilde


Dillerman
 Share

Recommended Posts

Jeg elsker bønner!

Og det er jo godt, for de indeholder en masse (eller i hvert fald en del) protein. Men jeg har fået forståelsen af, at den type protein de indeholder er inkomplet - altså, at den ikke indeholder alle de nødvendige aminosyrer.

Nu er spørgsmålet til alle jer kloge hoveder derude så, hvad kan jeg supplerer bønner (kidney-, hvide- ,heste- osv.) med, for at få en komplet proteinsammensætning, og hvad skal "blandingsforholdet være"?

Link to comment
Share on other sites

Det "bedste" protein kommer fra animalske produkter. Dvs. mælk, kød og fisk. Især magert kød (f.eks. kylling og kalkun) er godt, da fedtindholdet samtidigt er lavt. "fede" fisk er også gode (f.eks. makrel og sild) da disse udover masser af protein indeholder gode fedtstoffer. (omega 3 og 6). Disse fedtstoffer er nødvendige for din krop.

Hvis du har muskeltilvækst på programmet, er det vigtigt at din krop får tilført meget protein. Gerne op til 2 gram pr. kg kropsvægt.

Rune

Link to comment
Share on other sites

det er blevet omtalt før og andre vil sikkert sige, at bønner og ris komplemterer hinanden og øger værdien af proteinet i hver af fødevarerne hvert for sig.

Jeg har dog aldrig set undersøgelser eller lister over aminosyreindholdet for disse fødevarer.

Jeg ved dog, at for bønner, er den limiterende(begrænsende) aminosyre methionin, men det er lysin for både ris og majs - altså kan du med fordel blande dem.

Link to comment
Share on other sites

Muscle media:

BV

Majs 54

Bønner 49

Proteinmix:

Bønner(52%)+majs(48%) BV 101

Ser umiddelbart ud til at proteinerne i proteinmixet(majs+bønner) med en BV på 101 overgår f.eks kylling der har en BV på 79

(om procentsatserne så er andelen af protein eller fødevarens vægt ved jeg ikke :unsure: )

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke helt styr på hvad BV er, jeg ved kun at det er et mål for hvor effektivt protein optages.

Kan du (sas) eller andre ikke smide et link til hvor jeg kan læse mere om dette? Jeg har været inde på Muscle media, men jeg kunne ikke rigtigt finde noget. En liste med BV, protein mængde og sammensætning for forskellige almindelige fødevare ville også være en god ting. Er der nogen der ved hvor man kan finde sådan en?

Link to comment
Share on other sites

Despite what is sometimes claimed,it is impossible to have a BV greater than 100. Additionally, there is no indication that the percentage sign was ever dropped from the BV measure. For example, it's been suggested that whey protein has a BV of 157, but this would imply that 1.57 grams of nitrogen were stored for every 1 gram of nitrogen consumed. Since it is thermodynamically impossible for the body to store more nitrogen than was ingested, a BV of 157 is equally impossible. Protein advertisements claiming BV higher than 100 should be looked upon with suspect.

Enig med Anders.

Ovenstående er fra det link, som SAS vedhæftede (det er mig, der har fremhævet).

Som JS (så vidt jeg husker :confused2: ) har sagt, skyldes forvirringen at (taget fra samme link):

Since chemical score is a relative, and not an absolute scale, it is possible to have values greater than 100. If 5 grams of the reference protein contains 800 mg of a certain amino acid, and 5 grams of the test protein contains 1000 mg of that same amino acid, the second protein would be rated as 125% for that amino acid.

Men der er tale om to forskellige begreber.

(Lidt off-topic, men: fx octantal kan jo (ligsom "chemical score") også godt være over 100 - 100 er valgt som værdi for 2,2,4-trimethylpentan og 0 er valg for heptan. Derrudfra vurderer man, hvor godt andre stoffer brænder).

Link to comment
Share on other sites

SAS:

"Ser umiddelbart ud til at proteinerne i proteinmixet(majs+bønner) med en BV på 101 overgår f.eks kylling der har en BV på 79"

Det er bare ret og helt ligemeget, at de få g protein man får fra en portion majs/bønne-mix har end lidt højere BV-værdi end de ca. 40g protein man opnår fra en kyllinge-steak på ca. 200g!

Der er mange gode grunde til at spise masser af grønt, bønner, majs osv, - et meningsfuldt proteinindhold er IKKE en af dem!

Edited by JØRGEN STORM
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share