Hvilepuls


Diddley
 Share

Recommended Posts

Jeg tilbragte for nyligt en uge på hospitalet (achilles-scenen) og fik der hver morgen taget min puls. Den lå normalt omkring 52-58, hvilket jeg fik at vide var godt. :huh:

Men, hvorudfra bestemmer man det ? Hvad skal man regne med er højt/lavt også i relation til alder, fysiske tilstand osv.

Jeg har hørt om de ekstreme historier med cykelryttere med hvilepuls omkring 35, men for pokker - så slår hjertet jo nærmest kun hvert andet sekund. :o

Link to comment
Share on other sites

Hvad skal man regne med er højt/lavt også i relation til alder, fysiske tilstand osv.

Det er meget individuelt og delvis genetisk bestemt, men jo større et hjerte man har, jo lavere hvilepuls, da hjertet kan pumpe mere blod ud pr. slag. Ved cardio-træning er det bl.a. hjertes pumpekapacitet man træner, derfor oplever man at hvilepulsen falder efter en periode med god træning.

Jeg har hørt om de ekstreme historier med cykelryttere med hvilepuls omkring 35

Det er helt korrekt, under indflydelse af EPO lykkedes det en enkelt rytter at komme ned på 28 bpm (død hver andet sekund, cirka). Jeg har en enkelt klubkammerat med en hvilepuls på ca. 35 bpm. Omvendt finder du prof. ryttere med hvilepuls på 55 bpm, og selv om min ven kører stærkt, så kan han altså ikke hamle op med profferne. Generne spiller som nævnt en stor rolle.

Ziggymund :wave:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke du kan bruge det konkrete tal til så pokkers meget, i den sidste ende vil det komme an på din mor og far - ren genetik.

Men din hvilepuls' udvikling vil kunne give dig et fingerprej om kroppens status.

Er du meget træt efter hård træning vil hvilepulsen variere fra din normale hvilepuls. For det meste vil den være nogle slag højere, men hos nogle - specielt i forbindelse med decideret overtræning vil den også kunne være lavere.

Normalt vil min hvilepuls målt lige når jeg er vågnet om morgenen ligge på 38-40 bpm. når jeg er frisk og klar, men efter en god restitutionsuge har den været nede på 35 bpm.

På den anden side har jeg også oplevet at vågne op og føle mig som uski.. æblegrød og målt en hvilepuls på 45-48 bpm. - så ved jeg at jeg hellere må tage den med ro.

Jeg har læst nogle ideer om at personer med en forholdsvis lav maks. puls ofte har en lavere hvilepuls, men det er vist rene spekulationer som der (så vidt jeg ved) ikke er forsket i.

Link to comment
Share on other sites

QUOTE  

Anja Andersen har selv sagt at hendes hvilepuls er på 26

Aaaarh...det tror jeg ikke på. Til gengæld er jeg ikke i tvivl om at hendes blodtryk indimellem kan være rigtig, rigtig højt

Ziggymund  

Haha... Det tror jeg også! :lol:
Men, hvorudfra bestemmer man det ? Hvad skal man regne med er højt/lavt også i relation til alder, fysiske tilstand osv.

Om din hvilepuls er god kan du kun vurdere udfra din maxpuls.

De flest "normale" mennesker har en hvilepuls der ligger over 60.

Link to comment
Share on other sites

Det er min personlige opfattelse at man sjældent kan benytte et "tal" til noget. Som udgangpunkt er det svært at udtale sig om et givet tal - det være max- eller hvile puls.

Det handler om udvikling over tid.

VO2Max ændring er stærkt påvirket af slagvolumen, og ændring i SV vil påvirke din hvilepuls.

:)

Link to comment
Share on other sites

Det er netop påvirket, af slagvolumen, hvis slagvolumen stiger, kommer man i bedre form, og ens hvilepuls falder. Men det er da rigtigt at man skal se på udvikling over tid.

Mht Anja Andersen var det det tal hun selv oplyste i det program der var om hende

Link to comment
Share on other sites

Hvilepuls er efter min opfattelse KUN en af mange faktorer der kan give et fingerpej om ens grundform. Det er vel i sig selv lige så lidt værd som BMI.

Sidste år sov jeg med pulsur et tre-fire nætter om ugen for at tjekke min hvilepuls. Men det var mere for at få indikeret om jeg gik i overtræning...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • 2 weeks later...
Jeg har læst, at vis man er i god form har man en høj aktivpuls og en lav hvilepuls. F.eks. Indurain. Hans hvilepuls var ekstremt lav, og på 10 sek. kunne den være på over 100 og når han så stoppede med at cykle, faldt pulsen lyn hurtig igen..

<{POST_SNAPBACK}>

Den historie har jeg også hørt :)

Jeg har selv en hvilepuls på 52-60 og jeg har ingen kondi overhovedet. Jeg dyrker ingen konditionstræning pt., udover at jeg spiller fodbold i serie 6-2, altså det helt lave niveau, så det må da være genetisk betinget :P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share