fedt%


coal
 Share

Recommended Posts

For mænd ligger normalområdet vel mellem 10 og 20%. Jeg fik målt fedtprocent i går... 17% og jeg føler mig en lille smule skvapset B)

Hvis man vil have et meget ribbet look, skal man nok ned omkring 10-12% (eller derunder).

Link to comment
Share on other sites

> Nilo

Hvordan kom du frem til din fedtprocent?

Elektronisk vægt?

Rune

Ja, Tanita - jeg ved det ikke er optimalt, men nemt. Jeg går ikke så højt op i om det er helt korrekt. Vil bruge samme metode, og så se udviklingen over tid.

Den lille udskrift man får giver også andre interessante oplysninger, fx hvor mange kilo fedt man bærer rundt på og hvor mange kalorier der skal til for at holde samme vægt (ifølge andre beregninger, jeg har foretaget, ramte Tanita helt plet her).

Edited by nilo
Link to comment
Share on other sites

Jeg skal være ærlig og sige jeg ikke kender Tanitavægten. Men det er vel sådan én der udregner ens BMI ved at man indtaster vægt og køn, eller hvad??

Hvis det er, så skriver de i testen at:

Det er dog stadig et bedre alternativ end BMI, målebåndstest og bioimpedans.

- Tolle

Link to comment
Share on other sites

TANITA anvender bio-impedansmetoden!

De store klinikmodeller er udstyret med mere komplekse beregningsformler, - og indeholder også mulighed for valg mellem f.eks. fru Jensen og Atlet indstillinger, hvilket gør dem noget mere rimelige end de latterlige badevægte, der reelt IKKE kan bruges til ret meget.

Tangen er dog mindst ligeså god, - i mange tilfælde langt bedre!

I mit eget tilfælde, er jeg så heldig, at resultaterne typisk ligger indenfor +- 10%, men jeg kender andre meget muskuløse individer, hvor fejlvisningen er betydelig!

Link to comment
Share on other sites

Der findes ikke nogen absolut "guldstandard" for måling af fedtprocent.

Men det der kommer nærmest nævnes ofte som dexa-skanner eller tungt-vandsmetoden (kan normalt ikke benyttes af privatpersoner da disse metoder er både dyre og besværlige).

Bio-Impedans er for det meste forholdsvis usikker, men enkelt gode apparater findes. Tangene er forholdsvis gode hvis man er øvet i at benytte dem og det er den samme person som måler en hver gang.

Link to comment
Share on other sites

dexascanning er da ikke besværligt - op på briksen, tryk på knappen, analyser resultatet = 20 minutter, de 18 minutter hvilende på ryggen.

Jo for en almindelig privatperson som ønsker at få målt sin fedtprocent er det.

Først skal du lige finde vej til et sygehus, som har en dexa-skanner, dernæst skal du få dem overbevist om at de skal foretage en dexa-skanning på dig og helst gratis (det er jo ikke helt billigt - det var i nærheden af 5000 kr hvis jeg ellers husker ham overlægen under min studietid rigtigt). Alternativt kan du selvfølgelig prøve at melde dig til et forsøg hvor du ved dexa-skanner benyttes eller finde et firma, som sælger dexa-skannere, og gå ud at spendere de adskillelige hundre-tusinde af kroner som den koster.

Så jeg vil sige at det er forholdsvis besværligt for en almindelig privatperson.

Edited by Antaeus
Link to comment
Share on other sites

Undskyld - jeg drillede bare, og fulgte op på en kommentar om at det var besværligt og dyrt at blive dexa-scannet. Selvfølgelig er det ikke noget man ligfe får gjort, selv om jeg uden de store overtalelser ville tilbyde en scanning for 25% af den oplyste værdi og dermed har gjort mit til at fjerne det "dyre" aspekt. Og da det ville foregå i hjertet af Frederiksberg var det ikke engang besværligt for 20% af den danske befolkning.

Så lad mig nuancere mit udsagn til : dexascanning er da ikke besværligt for dem der har råd og bor i Storkøbenhavn :bigsmile:

Hilsen

Martin

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share