Strategic deconditioning og max test


Orsted
 Share

Recommended Posts

Afsluttede netop min første 8-ugers HST-cyklus i torsdags. Resultaterne har været fantastisk gode, så nu er det tid til strategic deconditioning og en justering af programmet før næste omgang. Jeg har i løbet af de 8 uger taget i alt godt 6 kilo på (fra 73,8 til 80,2 kg uden brug af kreatin eller andet halløj) og har aldrig været stærkere end jeg er i dag :D .

Jeg kan forstå at 9-14 dages total træningspause er det optimale, men er usikker på et par ting:

Hvornår måles max til næste cyklus?

Nu hvor jeg er stærkere end nogensinde før eller lige efter strategic deconditioning hvor min styrke skal være dalet en hel del?

Hvor meget må jeg lave under strategic deconditioning?

Jeg kunne godt tænke mig at løbe mens jeg venter på at gå i gang igen. Deconditionerer jeg så mindre?

Hvad med astanga yoga (dynamiske øvelser med pænt hårde statiske pres mod egen kropsvægt samt tilhørende modstræk)? Kan jeg køre det i perioden eller vil det også få musklerne til at dekonditionere mindre? Min krop har vænnet sig til yoga-øvelserne nu, så de er ikke hårdere end at jeg ikke oplever ømhed efter yoga mere. Kunne forestille mig at det er den tunge og eksplosive træning som musklerne skal fravænnes, men har ikke kunnet finde noget konkret om det, hverken på Thinkmuscle.com eller i HST-faq på HSTforum under strategic deconditioning.

:-)

Christian

Link to comment
Share on other sites

Hvornår måles max til næste cyklus?

Nu hvor jeg er stærkere end nogensinde før eller lige efter strategic deconditioning hvor min styrke skal være dalet en hel del?

I stedet for at finde dine nye maksløft, så lige 3-10kg på dine eksisterende afhængig af øvelse mv. (eksempelvis mere i squat end laterals).
Hvor meget må jeg lave under strategic deconditioning?

Jeg kunne godt tænke mig at løbe mens jeg venter på at gå i gang igen. Deconditionerer jeg så mindre?

Jo mere du laver, jo mindre bliver du deconditioneret. Længden af optimal SD periode vil afhænge af længden af din sidste cyklus, om du anvendte eccentrisk træning, samt dit aktivitetsniveau under SD perioden.

Mit råd vil være at skære drastisk ned på alle former for aktivitet i de 10-14 dage. Hvis du så absolut vil ud at strække benene, så sørg for det er så lavintenst som muligt - eksempelvis en halv times gang. Den yoga du beskriver ville jeg afholde mig fra - ihvertfald de sidste 7-9 dage.

Det som sker under SD, er nedbrydning af den forsvarsbariere som dine muskler danner i forhold til en given belastning. Det er nødvendigt for at skabe mikrotrauma på submaksimale vægte i en højere reprange. Hvis den barriere ikke er nedbrudt (hærdningen i forhold til tidligere belastninger), vil du ikke kunne skabe den ønskede stimuli fra dine workouts. Personligt så bliver jeg møg øm efter det første pas med 15 gentagelser, og det er til trods for, jeg har en løbende progression under 15 reps perioden.

Dvs. alle former for modstand på musklen (statisk yoga, løb etc etc) vil have en negativ indvirkning på SD perioden.

Link to comment
Share on other sites

Orsted >> Nu er jeg lige lidt doven - så jeg tjekker det ikke selv - men har du en logbog, og er det dig på din avatar?

Nix, fører min log helt for mig selv ;) Tror at jeg vil smække en logbog op når jeg starter næste cyklus. Det er inspirerende at læse andres, så hvorfor ikke selv dele?

Og nej, det er ikke mig på min avatar. Men næsten :tongue: Tog en der lignede mig og stod i en stilling som jeg er ved have fod på fra den første serie i astanga. Kragen, som den hedder, sparker virkeligt i triceps, mave og lænd samtidigt med at balancen udfordres. Yoga-stillingerne er - modsat hvad jeg troede indtil for et par måneder siden - ret krævende rent styrkemæssigt, så det er god træning og giver samtidigt den smidighed og balance som er nødvendig for at få fuldt udbytte af vægttræning.

Jeg går ud fra at det IKKE er dig på din avatar. :D

Edited by Orsted
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share