Sild på brødet


Nexus
 Share

Recommended Posts

Jeg er sgu blevet lidt pjattet med sild. I netto kan man få de bedste (personlig præferrance) sild, store lækre fileter fra island - skulle der være noget i vejen for at tage sig en sildemad om dagen???

Plejer at få en sildemad til frokost.

Jeg tænker mest på tendensen til ophobning af tungmetaller i fed fisk - er jeg i "fare" ved at spise en sildemad om dagen :D

Edited by Nexus
Link to comment
Share on other sites

Fede fisk er bare ok også for fødedygtige kvinder. Det er først når graviditeten er indtruffet at det er kritisk, men så skal de til gengæld også indtage zero fisk - og specielt tun - så det er ikke kun fede fisk der fy fy for gravide. Men ellers kan vi alle skam bare guffe løs :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Fede fisk er bare ok også for fødedygtige kvinder. Det er først når graviditeten er indtruffet at det er kritisk, men så skal de til gengæld også indtage zero fisk - og specielt tun - så det er ikke kun fede fisk der fy fy for gravide
Det er ikke helt rigtig DSB Harry. Det er rigtig at de skal være varsomme med visse fiske typer og mængden. Men ellers er det særdeles hensigtsmæssig også for gravide at indtage fisk.
Link to comment
Share on other sites

hmm, har ledt og fundet... at jeg tog fejl i forhold til de gængse anbefalinger :(

http://www.altomkost.dk/NR/exeres/0403E380...ODE=Unpublished

uden at have undersøgelserne, vil jeg da stadig påstå, at der er en risiko, eftersom det anbefales alle ikke-gravide og ikke-ammende at indtage fisk 1-2/uge og at der samtidigt ofte går flere uger, inden en gravid kvinde opdager graviditeten. Med andre ord, vil et foster altså udsættes for gentagne gange eksponeringer.

Link to comment
Share on other sites

Da der foreligger en (godt lille, men den er der) risiko for at skade fosteret ved at indtage fisk, valgte min kæreste og jeg under hendes graviditet, helt undlade at spise fisk (ok jeg fik da :D ). Det er jo svært ved at kigge på en dåse tun om den indeholder over eller under hvad der er ok at indtage for en gravid. Så derfor valgte vi som nævnt. ;)

Claus B.--> selvom der går en 8 ugers tid før man er nogenlunde sikker på sin graviditet, så holder din teori stadig ikke, da skadeseffekten først vil indtræde i den sidste halvdel af gravideteten iht din kilde.

Edited by DSB Harry
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror godt nok heller ikke at gravide skal holde sig helt fra fisk. Men jeg har læst at det især er tun som iindeholder tungmetaller, men at gravide alligevel godt kan tage en rugbrød med tunsalat i ny og næ uden problemer. Så måske er faren overvurderet.....(?)

Link to comment
Share on other sites

Jeg aner slet ikke hvad min kæreste indtager, men der er jo også meget godt ved tun, så hvis der reelt ikke er grundlag for at udelukke det, burde man måske lade være.....

Nu er den købte tunsalat nu engang ikke helt så sund igen alligevel....

Link to comment
Share on other sites

Claus B.--> selvom der går en 8 ugers tid før man er nogenlunde sikker på sin graviditet, så holder din teori stadig ikke, da skadeseffekten først vil indtræde i den sidste halvdel af gravideteten iht din kilde.

ja, men når man ved bare en smule om metalophobning i kroppen og udviklingen i fostrets nervesystem lyder det ligefrem usandsynligt, at det skulle forholde sig sådan - men så har jeg jo heller ikke de undersøgelser, der tyder på, at det kun skulle være i slutningen af grav.

Link to comment
Share on other sites

"Så måske er faren overvurderet.....(?) "

Ville du tage den risiko hvis din kæreste er/var gravid - fint med mig - men når der nu er en risiko hvorfor så løbe det????? Så vigtig er tun vist heller ikke i min kærestes diæt  

Man kan jo holde sig fra de fisk som er det største problem.

Men omega-3 fedtsyrer er vigtige for fosteret og den gravide.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share