Manglende konditionsfremgang


Profitt
 Share

Recommended Posts

Nu ønsker jeg ikke at rippe op i de evindelige diskussioner om, hvorvidt et kcal-overskud er nødvendigt for at opbygge muskelmasse, men sagen er den at jeg synes jeg konditionsmæssigt har ligget stille noget tid, på trods af øget træning. Jeg har samtidig været i energi-underskud for at nedbringe fedt%. Hænger dette sammen, da kondition vel primært afhænger af hjertet og det jo også "blot" er en muskel??

Kort sagt: Kan jeg håbe på en formfremgang, når jeg begynder at hælde lidt mere indenbords??

Link to comment
Share on other sites

Hænger dette sammen, da kondition vel primært afhænger af hjertet og det jo også "blot" er en muskel??

Konditionsfremgang i forbindelse med fysisk træning er ikke i så høj grad resultatet af hypertrofi af hjertet, men snarere en CNS-regulering af hjertets compliance og autonome innervering.

Dit kalorieunderskud kan betyde at du ikke har så meget energi til træningen og derfor holder en lavere intensitet. Det vil naturligvis blive bedre når du får tilstrækkeligt med kcal.

Jeg vil mene at du med en fornuftig træningsplanlægning og diæt vil kunne opnå både fedttab og betydelig formfremgang. Se blot på blot på gennemsnitscykelrytteren der smider 3-6 kg vinterflæsk i forårsmånederne inden sæsonstarten i april.

I de fleste udholdensidrætter er det som bekendt en fordel at have en forholdsvis lav fedtprocent. Det undrer mig derfor lidt, at du ikke har oplevet formfremgang. Jeg har lige et par spørgsmål i den sammenhæng: Hvor meget træner du og hvad træner du (mængde, intensitet, frekvens)? Hvor stort er dit vægttab og hvor meget regner du med at skulle tabe?

Med venlig hilsen

Jesper

Link to comment
Share on other sites

Min træningsmængde er p.t. som følger (om ugen):

ca 150 km cykling (transport, dvs. et tempo der giver sved på panden, men jeg bliver ikke forpustet)

løb ca 3*5 km (ca 5.30/km. Trappet ned fra ca 55 km/ugen pga overbelastning af knæ)

Boksemotion 3*1 time (jeg forestår instruktionen og skal derfor gå for som et godt eksempel, derfor høj intensitet)

Thai-boxing 3*1½ time (intensiteten er varierende, men grundlæggende meget høj)

Derudover er jeg netop begyndt at svømme og cykeltræne lidt, men har ikke gjort det lang tid nok, til at vurdere effekten.

Mht. intensitet kan jeg ikke angive pulsværdier, hvis det var det du søgte efter.

Når jeg siger, at jeg ikke synes jeg oplever formfremgang, er det primært baseret på en sammenligning med de personer jeg træner kampsport sammen med. Og her synes jeg ikke, jeg avancerer i forhold til de af dem, som "kun" træner dette (og langtfra kommer hver gang).

Problemet er primært opstået efter at jeg (start december) neddroslede løberiet. Indtil da oplevede jeg konstant fremgang samtidig med moderat vægttab (når jeg kunne holde mig fra chokoladen), men efter knæskaden intensiverede jeg boksetræningen for at kunne kompensere for den manglende løbetræning, men alligevel synes jeg, jeg er stagneret. Heldigvis kan jeg snart begynde at løbe noget mere :)

Jeg har selvfølgelig tænkt på, om jeg trænede for meget og ikke fik tilstrækkelig hvile, men jeg føler mig ikke udbrændt og der er da heller ikke tilbagegang, blot stilstand.

Jeg har gennem de seneste uger haft et vægttab på ca 600-700 gram/ugen,og planlægger et yderligere vægttab på ca 10 kg. Stats: 185 cm, 87 kg fedt%=20

Hvis du har behov for flere oplysninger siger du bare til.

Jeg talte idag med min træner om det, og han mente at jeg fortsat gik frem, så måske stiller jeg blot for store forventninger??

Link to comment
Share on other sites

Ud fra egen erfaring kan jeg sige at det sagtens kan lade sig gøre at gå ned i vægt og forbedre konditionen samtidig. Set ud fra din store træningsmængde, som du selv siger, er ved høj intensitet. Kunne jeg godt tro at du måske overtræner en smule. 7½ times Boksemotion/Thai-boxing + 15 km løb + svømning + 150 km cykling. Det lyder af meget! Noget mindre træning, og mere intervaltræning så tror jeg hurtigt du vil se en fremgang.

Hvilken sport er det vigtigste for dig??

- Tolle

Link to comment
Share on other sites

Hej Tolle

Det er boksningen der er den vigtigste sport for mig. Men denne træning er ofte tilrettelagt som intervaltræning i form af 2-3 minutters runder med 1 minuts pause imellem.

Jeg har også tidligere kunnet tabe mig samtidig med at gå frem i kondition, men jeg synes bare, jeg havde stået stille noget tid nu, og spekulerede derfor på, om mit kcal.-underskud mon var for stort. men måske er det blot fordi, at jeg ikke har energi til at give den fuldt gas??

Link to comment
Share on other sites

Når jeg siger, at jeg ikke synes jeg oplever formfremgang, er det primært baseret på en sammenligning med de personer jeg træner kampsport sammen med. Og her synes jeg ikke, jeg avancerer i forhold til de af dem, som "kun" træner dette (og langtfra kommer hver gang).

Du skal huske på, at vi responderer forskelligt på træning. Nogle oplever hurtig fremgang, mens andre har brug for længere tids træning.

Jeg talte idag med min træner om det, og han mente at jeg fortsat gik frem, så måske stiller jeg blot for store forventninger??

Tja, det kan også være at det er her "problemet" ligger.

Andre mulige årsager til mangel på resultat trods ihærdig indsats kan være en ubalance mellem træning og restitution. Mange laver den fejl, at de ikke vægter restitution nok. Træning er lig den tid du bruger på at udfolde dig i din sport PLUS restitution, herunder den rette kost til rette tid. Træning og restitution er forbundet lidt ligesom som ying og yang.

Jeg synes ikke at det er muligt at komme med særlig kvalificeret rådgivning vedr. en evt. ændring af din træningssammensætning mht. intensitet osv. Du har fortalt for lidt til at det er "forsvarligt".

Held og lykke med projektet.

Ziggymund :wave:

Edited by ziggymund
Link to comment
Share on other sites

Sikken et aktivitetsniveau! :kickass:

Så vidt jeg forstår det er de 150 km på cykling mere transport end træning, og det er derfor svært at ændre på dette. Jeg tror du skal fokusere på din kost og optimere den. Det er ikke godt at være i et forholdsvist stort kalorieunderskud når en relativt stor andel af de kalorier du indtager kommer fra søde sager (junk). Et vægttab på 6-700g /uge er at presse citronen til det yderste hvis det skal være et fedttab du vil opnå. Jeg tror det vil være bedre for dig, hvis du kan væbne dig med lidt tålmodighed og så nøjes med at vægttab på 3-400g /uge. Når du er i kalorieunderskud er det naturligvis ekstra vigtigt, at du får dækket dit behov for kvalitetskost. Du er sikkert klar over hvad dette dækker over og er bevidst om din trang til søde sager.

Så lidt væbn dig med lidt tålmodighed, lidt flere kalorier og lidt sundere kost. ;)

Held og lykke med det!

Jesper

Link to comment
Share on other sites

Mange tak for de svar der er kommet indtil nu.

Mht. kost er min normale kost helt OK. Jeg spiser sundt, masser af grøntsager,tilstrækkeligt protein, varieret osv. Problemet er udelukkende trangen til søde sager.

En af grundende til at jeg motionerer så meget er, at så bliver der plads til at synde en gang imellem. Jeg ved godt at optimalt så ligger man blot nogle få hudrede kcal. underligevægt for a tabe sig, men skal jeg synde kan jeg desværre ikke nøjes med en enkelt småkage eller lignende. For mig er et stykke chokolade=1 plade chokolade :angry:

Så går det galt risikerer jeg at sætte mig selv adskillige dage tilbage.

Men nu vil jeg prøve at nedsætte mængden af træning en smule, da jeg jo også er klar over, at nogle gange er mindre=mere. :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer lige med min personlige erfaring :D

For mig er det største problem ved kalorieunderskud at jeg VIRKELIG skal passe på at mine glycogenlagre ikke bliver tømt.

Desuden bliver min restitutionstid en smule længere så jeg ikke kan træne hårdt så ofte som ellers.

I den sidste ende bliver min formfremgang mindre - men fordi min restitutionstid er øget, og mine energidepoter altid er en smule "slidt i kanten"

Da mine mål alle er relateret til en god præstation i konkurrence, er mit focus 100% på at optimere min præstation. Det jeg mener er - at hvis jeg restituerer bedre og kører stærkere med en fedtprocent på 12 i forhold til 6% (som jeg har været nede på) så vil jeg for pokker hellere have "LIDT EKSTRA AT STÅ IMOD MED" :lol:

Men for de fleste er det jo nok et luksus problem :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share