WG vs. Protein debatten


Seb M
 Share

Recommended Posts

Jeg læste "Slayers" indlæg omkring WG og blev rent ud sagt, mere forvirret end jeg var i forvejen. Jeg har prøvet både WG (Prolab N-Large II) og ren protein (Viking Whey fra GetBig).

Jeg kan lige prøve at fortælle lidt om mig selv; jeg hælder til den ektomorphe kropstype, træner splittræning og har trænet i godt og vel 3 år. Jeg æder deusden kreatin efter program fra GetBig.

Da jeg åd ren protein sammen med en banan, tog jeg ikke rigtig noget på og med WG'en har jeg på ca. 2 måneder taget 1½ kg. på.....hvilket jo egentlig ikke er ret meget. Jeg skal altså bruge en eftertræningsdrik, som jeg kan tage noget rå muskelmasse på af....Jeg er klar over at jeg måske bliver nødt til at hapse en drik én gang mere om dagen pga. at jeg har så svært ved at tage på, men hvad skal JEG spise for at for et ordentligt indtag af næringstoffer, primært i form af en eftertræningsdrik? :confused2:

Seb M

:ilovemuscle:

Link to comment
Share on other sites

Der findes ingen drikke i verden, der vil kunne få dig til at tage muskelmasse på. Muskler vokser, fordi man stresser dem gennem træning og giver kroppen tilstrækkelig og korrekte næring. Det, der er vigtigt efter en træning, er at du giver kroppen protein, som kan optages hurtigt. Dermed formindsker du muskelnedbrydning, så vidt jeg ved det der kaldes den katabolske effekt.

Det protein, der optages hurtigst er Whey, som er et godt på hovedingrediensen i en post-workout shake. Derudover kan det være udemærket at supplere med kulhydrater for at få fyldt depoterne op igen, hvilket betyder at en banan sammen med er et godt bud. Hvis du vil have hurtige kulhydrater uden at spekulere på sundhedsværdien i øvrigt, kan du jo bælle en Coke ;)

Der er meget få mennesker, der har svært ved at tage på. Til gengæld er der rigtigt mange, der ikke har styr på deres kost. Prøv evt. at beregne dit daglige kaloriebehov og tæl så sammen, hvor mange kalorier du rent faktisk indtager. Hvis du er i kalorieoverskud, vil du tage på - så simpelt er det.

WG er og bliver et opreklameret produkt. Der er mange måder at få sine kalorier på, der både er billigere og sundere. Hvis du har en blender, så vil jeg foreslå en blanding af whey protein (jeg foretrækker chokolade), olie (Udo, Perfect Balance eller oliven), banan, mælk og isterninger. Hele skidtet ned i og kør indtil du har knust isterningerne. I den shake får du 500-600 kalorier, hurtigt optageligt protein, sundt fedt, kulhydrater. Hvis du vil kan du tilføje havregryn, så er der også lidt fibre.

Hvis ikke du vokser, kunne det måske også være en idé at kigge på dit program. Du kan jo evt. oprette din log, så kan folk komme med kommentarer i den.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du kun har taget 1½ kg på.. Så har du fanme et hurtigt stofskifte! Men bare æd meget mere Wg, Så kommer det. Morgen middag efter træning og sengetid! ALTID HVER DAG! Så sker der løjer! og træn meget tungt

Nej det er der slet ingen grund til!!

Jeg er fuldstændig enig med Diddley, køb noget alm. proteinpulver lav en shake, som f.eks. den Didley foreslår. Den er meget bedre ernæringsmæssigt, idet den er ikke er fyldt med næringsfattige kulhydrater. WG er efter minmening spild af penge.

Jeg synes det er en meget let(dårlig) konklusion at give et hurtigt stofskifte skylden for manglende vægtforøgelse!

Hvis du skal opbygge masse skal du være i kalorieoverskud, og det behøver du altså ikke komme ved hjælp af sukker (eller noget der ligner sukker)

Edited by sokr@tez
Link to comment
Share on other sites

At kaste skyldes på stofskiftet er helt hen i skoven. Medmindre man lider af en decideret stofskiftesygdom, så er det ikke her man skal kigge.

At foreslå tung træning er heller ikke vejen frem. Hvis du er ude efter muskelvækst, så er HST-programmet et godt forslag.

Glem de smarte forslag, fornuftig styring af kosten kombineret med et ordentligt træningsprogram som man konsekvent følger er vejen frem.

På et tidspunkt vejede jeg 73kg (193 cm høj). Jeg styrketrænede 5 gange om ugen efter de regler som de store drenge i centeret fortalte mig. Der skete intet overhovedet.

Umiddelbart før jeg var parat til at give op, var der en med en smule fornuft der hjalp mig med et ordentligt program, og stillede mig nogle grimme spørgsmål om hvordan og hvad jeg spiste. 8 mdr. efter vejede jeg 81kg uden at min fedtprocent var øget væsentligt :bigsmile:

Efter endnu et år passerede jeg 90kg.

Jeg troede også jeg havde svært ved at tage på, i virkeligheden havde jeg svært ved at tilrettelægge min kost og min træning.

Link to comment
Share on other sites

Glimrende indlæg Diddley - det rammer hovedet på sømmet. Den gruppe som kalder sig ektomorphe er alene personer, som ikke ved hvad det vil sige at spise. Lav en kostplan, hvor du rammer 3500 kcal om dagen, og du vil med garanti opleve vægtstigninger (det er formentlig 1500 kcal mere end du spiser nu). Hvis du bliver fed samtidig så fjern 300 kcal om dagen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share