HST og stilladsarbejder stærk


Heerup
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg er igang med mit andet HST cyklus og spekulerede på om man kunne kombinere det med principperne fra stilladsarbejder artiklen ?

Vil stilladsarbejder træningen hæmme de muskler jeg har opbygget under HST ?

Skulle man helt skille de to træninger ad. Sådan jeg kører et HST program igennem, holder 10 dages pause og så træner "stilladsarbejder" et par uger og derefter køre direkte til et HST program ?

Jeg tænkte også på om man kunne skifte en af de tre ugentlige dage ud med noget stilladsarbejder træning.

Målet med at kombinere de to typer træninger er at blive større, men også at kunne arbejde hårdt.

Link to comment
Share on other sites

intensiteten på den træning man laver sideløbende med HST, må helst ikke overstige intensiteten af HST. Og med intensiteten menes som det er defienret i forbindelse med vægttræning, altså procent af 1RM.

Der er vel ikke noget i vejen for at lave éns stilladsarbejderøvelser med stigende belastning, så at køre dem som integrerede HST øvelser skulle være muligt....say en progression på en skovlfuld jord om dagen.

Lave en masse underarms og nakke træning... det vil du aldrig fortryde, hvis du skal bære tunge ting langt.....

Link to comment
Share on other sites

Men hvad ville der ske med HST programmet hvis man lagde to uger ind med stilladsarbejder træning før første cyklus ? Ville det ødelægge den strategiske pause ? :huh:

Men hvor meget "op pustet ballon" bliver man af HST. Det er jo baseret på muskelvækst og ikke styrkevækst. og kan man over hoved tale om en "op pustet ballon" ? :confused2: Jeg føler mig slet ikke som en op pustet ballon. Men hvad hvis man kører fx 8-9 HST programmer igennem?

Vil kroppen, på et tidspunkt, vende sig til HST programmet, sådan man skal "angribe" den med en andet slags træning ?

Link to comment
Share on other sites

ja, det ville ødelægge din deconditionering, hvis du løfter.... så deconditionerer du jo ikke..

Man kan ikke tale om "oppustet ballon" effekten. Har man store muskler, har man, alt andet lige, osse stor styrke. At man så måske er vant til at løfte på rillet metal og gummihåndtag, så det kræver noget tilvænning at løfte på "virkelige" ting, er en helt anden ting.

Dit valg af øvelser vil osse påvirke funktionaliteten af din træning..... Hvis du gerne vil have en styrke med overførsel til hverdagen, vil du næsten kun køre med fri vægt, basisøvelser og vægtbærende øvelser generelt.

En af fordelene ved HST er jo at der er indbygget en ret stor variation i programmet, men det kan ikke udelukkes at man osse kan vænne sig til HST i et eller andet omfang, omend det vil kræve meget lang tid. Igen du har jo mulighed for at skifte øvelser, skifte rep ranges og skifte pauser. HST er jo mere en vejledning i programkonstruktion end et program i sig selv.

Edited by incognito
Link to comment
Share on other sites

Tak, så er jeg mere rolig. :bigsmile:

Jeg kører allerede de tre store basis øvelser hver gang. :D Jeg kører også kun fri vægte, bortset fra træk til nakke og row. Jeg kan også mærke at jeg er blevet stærkere. Men jeg blev bare urolig efter en kommentar jeg fik.

Det er min opfattelse at man skal prøve at ændre sit program for hver 9 ugers periode, sådan man angriber muskelgrupperne lidt anderledes. Men hvordan er det lige du gør det i de tre store, Squat, dødløft og bænkpress. Jeg kan godt tænke mig til variationer af bænkpress. Men hvad med de to andre ?

Link to comment
Share on other sites

Dødløft variationer

Rumænsk dødløft (med benene i samme stilling i hele løftet, så udstrakte som muligt, nast-ass-bitch baglårsøvelse - start roligt ud), rack pulls (løft stangen fra en højere udgangsposition, f.eks. den laveste holder i squat racket eller med stangen liggende på noge skiver), dødløft fra plade (me dig selv stående lidt højere, f.eks. på et par skiver), frivend (få så meget fart i stangen, at den kommer helt op foran skuldrene, pg så grib den der) og diverse partials, hvor du kun repper i et bestemt område af bevægelsen.

Squat variationer (ud fra den antagelse at du kører power squat)

Olympisk squat (med stangen liggende højere på nakken og balancepunktet lidt længere fremme, går i lårbasserne), front squat (stangen liggende på skuldrene foran halsen, igen lårene) og diverse partials.

WSB-drengene bruger meget disse variationer, prøv at kigge i nogle af loggerne.

Du kan se øvelserne her:

EXRX's øvelsesbibliotek - klik på muskelgruppen du vil se øvelser for.

Vores egen Morten Z demonstrerer

OG læse om WSB her angående det der med at skifte øvelsesvarianter for squat og dødløft.

Link to comment
Share on other sites

Men hvor meget "op pustet ballon" bliver man af HST. Det er jo baseret på muskelvækst og ikke styrkevækst.

Øøhh, hvad mener du med dette?

ved BB træning er målet at blive større, og ikraft af større muskler bliver man også stærkere.

Ved styrketræning/styrkeløft opnåes styrken primært ved hjælp af neural tilpasning og eksplosiv træning.

Det er ikke sådan at du skal bekymre dig om at blive en stor badebold, som ingen kræfter har ;)

Link to comment
Share on other sites

Nej, det er jeg blevet overbevist om nu. :D

Men kunne man kombinere den stimulering af muskelvækst med en neural tilpasning, som du kalder det. ( det var min ide med også at træne stilladsarbejder træningen.)

Min ide var at skifte mellem et HST program og et Stillads program. Netop for at få det neurale med. :)

Det der bekymrer mig er, eventuelle tab af opbygget muskelmasse, fra HST programmet, i forbindelse med stillads programmet. :confused2:

Et skift mellem to programmer der er så forskellige vil vel også skabe den overraskelse som kroppen reagere kraftigst på.=> større muskelvækst. Eller er det bare mig der er helt galt på den ? ( måske det skulle være to HST programmer og et stillads program, for at give kroppen tid til at reagere.)

Forresten har jeg da glemt at sige tak for svarene :lol: det er bare kanon :lol:

Link to comment
Share on other sites

Den pricipielle forskel mellem at løfte frie vægte i jernhulen og ting ude i virkeligheden er mest at "virkelige" ting er så fucking uhandy.... træningen med sækken, som Morten foreslår, gør en bedre til at håndtere uhandy ting. Jeg vil tro at den kan gøre det samme for hypertrofi som en vægtstang.

Det her du beskiver med at skifte mellem HST og stilladstræningen.... mener du så inde i programmet eller mellem hvert hele program?

Humlen ved HST er jo at man har en progression helt fra deconditionering til man er maxet... derfor kan man ikke rigtigt smide noget ind imellem ugerne. som 2ugers HST, 2 ugers stillads, 2 ugers HST osv... og kroppen justerer sig hele tiden ind efter intensiteten, så man kan dog godt køre noget ved siden af med mindre intensitet, så hvis man for eksempel kører 60 i military i 10 rep perioden med 5% progression (så man starter ved 45), så kunne man godt supplere med f. eks. lidt 30 kilos sækkeskulderpres om aftenen eller om morgenen.... man kører med så lave vægte i 15 rep-perioden at det er svært at implementere dér, synes jeg....

Link to comment
Share on other sites

Heerup-> det er dig der er galt på den :D

Træning med sandsæk vil højst sandsynligt ikke give den store neural tilpasning. Dette er der flere årsager til:

Det er meget svært at træne nær ens maks med en sandsæk e.lign.

Det er ikke det samme bevægemønster hver gang du løfter sækken, netop på grund af at den er uhandy og kan give sig.

Hvad vil du egentlig bruge neurale tilpasning til? Neural tilpasning er meget specifikt, og medmindre du skal bruge neural tilpasning i en eller anden bestemt øvelse, hvor det er din 1 RM der er meget vigtig kan jeg ikke se at det skulle være så vigtig :)

Jeg ved ikke hvor godt sandsækketræning er til at stimulerer hypertrofi, da jeg ikke har læst/hørt om denne problemstilling før :) Men sandsække træning og ligende har en altoverskyggende fordel: det giver nemlig en utolig god råstyrke. Netop det at man skal håndterer uhandy tunge ting kræver en stor muskelaktivering i hele kroppen (og specielt i hjælpe/balance musklerne) hvilket giver en rigtig god grundstyrke, der kan overføres til næsten alt :)

Et skift mellem to programmer der er så forskellige vil vel også skabe den overraskelse som kroppen reagere kraftigst på
Dette er nødvendigvis en fordel. du vil også chokerer kroppen kraftig ved at skifte fra BB program til løbe program og tilbage igen, men jeg tror ikke det gavne din BB træning ret meget ;) Edited by Jast
Link to comment
Share on other sites

incognito: Jeg ville skifte mellem hvert program.

Jast: Jeg vil bruge det til at, ikke kun se stærk ud men også (som du selv skriver) have en rigtig god grundstyrke. :lol:

Jast: Gav du mig ret i det med at overraskelse som kroppen ? Og ville der være en effekt når der netop er tale om disse to typer program ?

Et helt andet spørgsmål: Får jeg den grundstyrke ved at køre de tre store ?

Link to comment
Share on other sites

jeg skal ikke gøre mig klog på om sækketræning vil kunne bibeholde den masse du får under HST, mens man kører sækketræning alene... folk er forskellige.... det jeg ville gøre, var at tage store basisøvelser i HST (husk nakke og underarme) og så køre sækketræning i 10 og 5-rep+eccentrisk ugerne med en relativ lav belastning, f.eks. en 15-20 reps og altid under failure... det er jo osse noget af det man ville kalde funktionel styrke, at kunne køre MANGE gentagelser og så egner en sæk sig ikke til at flytte på med en belastning tæt på 1RM, hvis du spørger mig. Man kan opbygge styrken i motionscenteret og koordinationen derhjemme med sækken...... Så skulle man osse være rustet til at kaste rundt med 50 kilo kraftfoder som var det en tændstikæske..... :lol:

Og ja, du får grundstyrke af bænkpres, squat og dødløft..... (mest dødløft, hvis du spørger mig, men det er nok mest fordi jeg er en ussel bænkpresser :lol: )

Link to comment
Share on other sites

Jast: Jeg vil bruge det til at, ikke kun se stærk ud men også (som du selv skriver) have en rigtig god grundstyrke. :lol:

Med ganske almindelig BB træning, bliver du også stærk. Du skal ikke være bange for at du eksploderer med hensyn til muskelmasse uden at blive stærkere :)

Jast: Gav du mig ret i det med at overraskelse som kroppen ? Og ville der være en effekt når der netop er tale om disse to typer program ?
nej ikke helt. Variation er ganske rigtig godt, men ikke nødvendigvis godt. Flere herinde har prøvet at opbygge masse samtidig med at de dyrkede en del konditionstræning, med en særdeles ringe muskelvækst til følge. Flere styrkeløfter periodiseringsprogrammer starter med en muskelopbyggende fase, for senere at skifte fokus på neural tilpasning. Flere mener dog at denne form for periodisering er uheldig, da man mister en del af massen i den neurale del af træningen, og man mister noget af den neurale tilpasning under masseopbygningsperioden.
Et helt andet spørgsmål: Får jeg den grundstyrke ved at køre de tre store ?
Selvfølgelig gør du det :D ...sagde alle styrkeløfterne i kor :lol:
Link to comment
Share on other sites

Træning med sandsæk behøver jo heller ikke erstatte hele ens program. Det vil fx være svært at lave noget med en sæk der så tung af den give en god bentræning. Men det vil helt sikkert være effektivt for mave/lændemusklerne, armene (særligt biceps), skuldrene og formentlig også ryggen generelt

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

For lige at bringe denne tråd til live.. JUHHUU :D..

Hvordan vil i så anbefale at implementerer sandsække træningen i den daglige vægttræning? Og det kan vel ikke smides ind i mit normale HST program, efter som (der også i forrige indlæg er beskrevet) HST jo bygger på den stigendee progression musklerne ikke er konditioneret til...

Håber i forstår mit indlæg, og evt har et par gode svar :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share