Røde linser


Nygren
 Share

Recommended Posts

Så lige tilbud på linser i Netto. 900 gram for 10 kr.

Da jeg bemærkede at de indeholder over 23 gram protein pr. 100 gram, måtte jeg bare prøve dem.

De smager ikke af så meget, men skulle vist være ret sunde. Og så gætter jeg på at det defineres som "grønt".

Bare et hint til dem der ikke kender linser :-)

Hilsen

Nygren

Link to comment
Share on other sites

Jeg tilberedte dem også for første gang i dag. Tog ca. 100g.

De skal koge mellem 12-24 minutter. Jeg gav dem 18 minutter og puttede dem så i en gryde med 500g oksekød, majs, ærter, gulerødder, chilibeans, champignoner og en dåse tomat.

Mens det simrede i 12 min. kogte jeg en gang ris til.

Selve linserne gjorde retten mere fyldig og så synes jeg de smager lidt som bønner.

Hilsen

Nygren

Link to comment
Share on other sites

God ide - jeg bruger selv nogle gange røde linser i f.eks. kød sovs - men også i f.eks farsbrød - uhm lækkert.

Det gode ved dem er at de ikke skal ligge i blød ligesom andre linser skal - kikærter er også en af mine favoriter, jeg laver dem bare så sjældent.

Link to comment
Share on other sites

ok, nu fik i overtalt mig til at købe de røde djævle igår... :retard:

Er det meningen, at de skal blive så grynede og mosede :confused2: De smagte simpelthen, som en selvdød gnu, der har ligge på savannen et par uger :blink: føj :blink:

Link to comment
Share on other sites

:lol: - ja, de smager ikke så godt, hvis man bare spiser dem for sig selv - men som sagt er de gode til stive kødsovs og fars af med man kan også lave linsesuppe men det kræver en opskrift som jeg ikke har - det plejer dog at stå på embalagen.

Link to comment
Share on other sites

Det var min plan at kyle (grøden?) i min millionbøf, men det kunne jeg sq ikke få mig selv til, så hellere bunde en liter flaxolie :o

Er det meningen, at det skal blive til en melet, grim og klam grød? jeg kogte skidtet i 12 minutter... :confused2:

Link to comment
Share on other sites

Er det meningen, at det skal blive til en melet, grim og klam grød? jeg kogte skidtet i 12 minutter...  

:confused2:

aner jeg ikke men inspireret af tråden købte jeg også en pose, jeg fik samme resultat som dig, og kylede dem med stor iver i min aftensmad :w00t:

Nu er jeg efterhånden også blevet en ret stor tilhænger af bønner(kidney, hvide, blackeye, you name it) og synes at de smagsmæssigt minder meget om hinanden.

Men nogen enestående kulinarisk oplevelse er det da ikke.

Link to comment
Share on other sites

Hmm nu får jeg helt dårlig samvittighed over at se så mange skuffede indlæg mht. disse linser. :(

Jeg fik også en grødet masse, men ved at smide dem sammen med min store kødret, fik jeg en dejlig stor portion mad. Det virkede næsten som en slags meljævning som gjorde sovsen mere fyldig.

Hvis man spiser det alene, er det ikke sikkert det smager så godt.

Hilsen

Nygren

Link to comment
Share on other sites

Linser skal tilberedes med kærlighed og krydderier så tager de sig bedst ud :)

Som alternativ til de røde linser der fåes i supermarkedet kan jeg anbefale de gule Mung Dal split linser (15 kr for 2 kilo) der kun fåes i Indiske/Pakistanske (ikke tyrkiske) grønthandlere. Smagsmæssigt egner den sig godt for den uvante linsepiser.

Jeg prøver lige en af dagene at finde en af de gode autentiske Indiske opskrifter jeg har liggende på en flammende karry/linse suppe.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share