Mine lægge låser


Tube
 Share

Recommended Posts

Efter at have været ude at cykle, og i særdeleshed efter jeg har været ude at løbe, får jeg ofte problemer med mine lægge. Som kan finde på nærmest at "låse" det gør utroligt nas, og er meget irreternde.

Hvad kan det skyldes? er det noget med suspination og sådan nogle fine ord jeg ikke ved hvad betyder? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Altså du får krampe - eller den der fornemmelse lige umiddelbart før krampen indtræffer?? Det tror jeg sgu alle har prøvet før. Det er mega ubehageligt, ja. Men det er vel bare et spørgsmål om at træne sig stærk nok og så er man vel ude over det problem?! :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Hej Tube,

Hvornår kommer 'låsningen'? er det lige efter træning, under træning, om natten?...

Har du prøvet at kigge tilbage på hvor meget væske du har indtaget i perioderne før det kommer? Min egen erfaring er at mine lægge kun 'låser' hvis jeg ikke har sørget for at fylde nok væske på tanken (eller har været på sug og derfor er dehydreret :-)

Jeg tror bestemt ikke det skyldes supination (suspination). Supination (i ordets populære og mest brugte betydning) betyder at fodens inderside nærmest vender lidt ind mod midten istedet for nedad. Supination kan ved træning (i forkert fodtøj) nemt medføre overbelastnings-skader i knæ, hofte, ankel osv. (for flere detaljer bliver jeg lige nødt til at tjekke op på det)

Håber det kan hjælpe dig lidt. Prøv ihvert fald at fokusere på væske indtaget (og som du ved mener jeg ikke kaffe og spiritus)

Sander

Link to comment
Share on other sites

Jeg har engang hørt, at krampe også kan skyldes, at man mangler kalium. Og at det så skulle være godt at spise fx bananer. :unsure: Er der nogen, der kan be-/afkræfte dette??? :confused2: Hvis jeg i nogle dage føler, at læggene "spænder" meget, og jeg så sørger for at spise fx en banan om dagen, synes jeg, det hjælper - men det kan vel sagtens bare være psykologisk...? :unsure: (I mit tilfælde kan det ikke skyldes dehydrering, da jeg drikker meget vand.)

Link to comment
Share on other sites

Iflg. en rigtig god artikel af en fyr der hedder Thomas Kaiser, skyldes krampe ene og alene underforsyning af energi til musklerne....

Årsagerne til muskelkramper er træthed og underforsyning af energi til musklen. Hverken mere eller mindre. Ofte ønsker løbere at vide, hvorfor de sidste kilometer i et maratonløb præges af kramper, - og især hvordan man undgår denne smertefulde tilstand.  
han skriver videre om hvordan det undgås:
Og hvordan kan man så forebygge ?:

1. Ved at styrke de mest benyttede muskelgrupper.

Et enkelt opbygget styrketræningsprogram for læg- og lårmuskler kan give stor effekt hos en maratonløber med tendens til kramper.

2. Ved intensiv udspænding kan muskulaturen ikke blot gøres mere smidig, men også mere modstandsdygtig overfor kramper.

3. Ved regelmæssig indtagelse af væske.

Efter al sandsynlighed opstår de fleste kramper pga. mangel på væske. Ved løb over længere distancer mister man store mængder væske gennem svedafsondring og åndedræt.

Væskefordampningen og det øgede stofskifte i muskulaturen vil under længere tids belastning føre til en forandring af elektrolytkoncentrationen i kroppen, og dermed øge muligheden for kramper. Ved en temperatur på 20 grader C mister en 70 kg tung løber cirka en liter væske i timen ved roligt løbetempo (5 min/km). Allerede ved et væsketab på ca. 2 procent af kropsvægten indtræder en begrænsning af præstationsevnen.

Derfor er det fornuftigt, under et længere løb, at indtage rigelige mængder væske. Alt efter temperaturen bør der indtages mellem 500 og 1000 ml pr. time. Og indtagelsen af 300 til 500 ml væske bør påbegyndes allerede 10 min før løbet. Det er dog ikke alle løbere der problem-løst er i stand til at indtage denne væskemængde lige før et løb, så derfor bør denne disciplin  også trænes.

Når man planlægger væskeindtagelsen er der flere hensyn at tage:

1. Jo varmere det er, jo mere vand.

2. Et indhold af kulhydrat på 3 til 8 % (30-80 g/liter) i væsken forsinker tømning af glukogendepoterne i muskulaturen. Enten færdig drik, eller iblandet feks. maltodextrin.

3. Det fremmer optagelsen af væske, hvis drikken også er tilsat en lille mængde kogesalt (0,5 - 1 g/liter).

4. Væsken kan tilføres frugtsaft efter smag (pas på sukkerindholdet).

For høje koncentrationer af sukker eller salt kan give maveproblemer, idet væske fra kroppen optages i tarmen for at fortynde den indtagne drik. Energidrikken skal derfor være “isoton”, dvs. indeholde samme mængde opløste stoffer (elektrolytter) som findes i blodet.

Hvis du griber et bæger ved forplejningsstationen, så vær opmærksom på, at den tilbudte drik meget vel kan have for stor koncentration af elektrolytter. En kombination af en bæger med rent vand, og et bæger med energidrik, kan derfor være den bedste måde at undgå kramper.

artiklen er quotet fra Go-motion.dk

Link to comment
Share on other sites

Okay. Udmærket artikel. :)

Så har jeg lige et spørgsmål/en kommentar. Thomas Kaiser taler om elektrolytbalancen i kroppen. Da kalium indgår som en vigtig del af denne elektrolytbalance, kunne det så ikke tænkes, at hvis man ikke fik nok kalium gennem kosten, at så kunne ens elektrolytbalance i forvejen være i uorden og derfor hurtigere fremkalde krampe ved træthed og/eller (let) dehydrering? Hvis det er tilfældet (altså at elektrolytbalancen kan være i uorden pga. mangelfuld ernæring), så kan det vel i teorien være rigtigt nok, at et jævnligt indtag af bananer kan hjælpe? :confused2: (forudsat, selvfølgelig, at bananer indeholder kalium, hvilket dem der fortalte mig om "krampe-banan tricket" påstod :unsure: ).

Håber ikke, formuleringen blev for knudret. :blink:

Hilsen en lettere forvirret Hoosier :confused2: :wave:

Link to comment
Share on other sites

Jeg følger dig godt, nu bryder jeg mig ikke altis om at bevæge mig ud på usikker is, men jeg våger nu alligevel min ene dumme fod. Jeg ved at mange alternative behandlere anbefaler et vistnok chrom/kalium (men IHVERTFALD M/KALIUM) produkt fra Matas, til folk som f.eks. ofte får kramper uprovokeret. om Bananer er en god kalium kilde, skal jeg bestemt ikke prøve at gøre mig mere klog på end du ;)

Link to comment
Share on other sites

http://www.foodcomp.dk/fvdb_details.asp?FoodId=0014 , så det er ganske rigtigt at bananer er righoldigt på Kalium

Der er vist også noget med kalium og celler og sådan noget

Andre årsager til træthed

Alle kroppens celler indeholder store mængder af opløste kaliumsalte, mens væsken uden for cellerne kun indeholder meget lidt kalium. Denne ulige, men naturlige fordeling af kalium er en forudsætning for, at celler - herunder muskelceller - kan opfange og behandle de elektriske signaler, hjernen udsender via nervebanerne for at igangsætte musklerne. Når musklerne arbejder intensivt, afgiver de kalium til den ydre væske. Herved sker der en forskydning i den naturlige fordeling af kalium mellem celler og kropsvæske. Herefter kan musklerne ikke længere opfatte signalerne fra hjernen, og derfor lammes de.

Den bane havde jeg ikke lige tænkt i...

Link to comment
Share on other sites

Der er vist også noget med kalium og celler og sådan noget
Andre årsager til træthed

Alle kroppens celler indeholder store mængder af opløste kaliumsalte, mens væsken uden for cellerne kun indeholder meget lidt kalium. Denne ulige, men naturlige fordeling af kalium er en forudsætning for, at celler - herunder muskelceller - kan opfange og behandle de elektriske signaler, hjernen udsender via nervebanerne for at igangsætte musklerne. Når musklerne arbejder intensivt, afgiver de kalium til den ydre væske. Herved sker der en forskydning i den naturlige fordeling af kalium mellem celler og kropsvæske. Herefter kan musklerne ikke længere opfatte signalerne fra hjernen, og derfor lammes de.

Den bane havde jeg ikke lige tænkt i...

Ja nemlig - kalium indgår som et vigtigt element i kroppens elektrolytbalance (kalium forekommer som K+ ("+" skulle have været i hævet skrift), og er således en elektrolyt).

Takker alle for hjælpen mht. mit :banana: -spørgsmål. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share