Muskelbiopsi


nightbringer
 Share

Recommended Posts

tjah titlen siger næsten det meste.

Jeg overvejer at melde mig som forsøgskanin til et forsøg der indebærer en masse træning :D (so far so good)

samt nogle blodprøver B)

og en eller flere muskelbiopsier :confused2:

Men jeg aner intet om hvor slemt det er at få taget en muskelbiopsi. Jeg har spurgt flere venner der er medicinstuderende og har fået lige så mange forskellige svar.

Fælles for dem er nok, at de alle ved hvordan den foretages, men aldrig selv har prøvet hverken at tage en muskelbiopsi eller få en taget.

Så hvor slemt er det ?

Er der nogle bivirkninger bagefter (trælår, smerter, ømhed etc.) og hvor længe skal man regne med de står på?

Er der stor forskel på ovenstående afhængig af hvor biopsien tages ?

Håber der er nogen der kan svare på ovenstående meget gerne ud fra personlig erfaring.

Jeg ved godt at det selvfølgelig er ret individuelt, men jeg vil gerne høre jeres mening/erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Generelt skal man ikke bekymre sig meget over at få taget en muskelbiopsi. Det er yderst sjældent at der opstår komplikationer efterfølgende. De fleste mærkes næsten ikke, men ca. hver tiende kan føles "ubehagelig" ofte fordi nålen får fat i noget bindevæv hvori der sidder smertenerver.

Hvis det bare er en muskelbiopsi taget i låret giver det kun et meget lille trælår. Hvis man får taget omkring 3 kvalificerer ømheden som regel til betegnelsen trælår. Får man taget 6 eller flere begynder vi at snakke seriøs John Wayne gangart.

Jeg har selv fået taget omkring 80 muskelbiopsier.

Link to comment
Share on other sites

jeg takker meget for svaret, tror straks jeg vil gribe knoglen og ringe for at melde mig....

hmm og dog, jeg venter nok lige til et, for den almene befolkning, mere acceptabelt tidspunkt.

Jeg har selv fået taget omkring 80 muskelbiopsier.

Det er selvf. også en måde at finansiere sine studier på ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share