jeres dalige kostvaner


bonux
 Share

Recommended Posts

Hej med jer allesammen :)

det her er så mit første indlæg, men man skal jo starte et sted.....

Jeg tænkte på om folk ikke havde lyst tilat skrive hvad de indtog af kost i løbet af en dag, på den måde ville det kunne give inspiration til noget spænende..... jeg har set tråden med opskrifter som jeg syntes virkelig er cool B) , men det er ikke det jeg fisker efter.. mere hverdagen hos jer brugere... håber der kommer noget respons :w00t:

venligst bonux :rolleyes:

Edited by bonux
Link to comment
Share on other sites

jeg er en smule overvægtig ca 7-8 kg men de sidder bare på maven :retard: det vil jeg gerne af med, men i bund og grund så var det bare for at få indblik i kostvaner hos folk, deres sammensætning, hvor ofte og hvor meget.. ect. ect..

Link to comment
Share on other sites

HEr er min nuværende kostplan :D

7.30

50 gram bacon

2,5 æg stegt i fedtet fra bacon'et og så ekstra olie

9.00

20 gram flæskesvær

11.30

50 gram bacon

2,5 æg stegt i fedtet fra bacon'et og så ekstra olie

14.30

1 dåse tun i olie

75 gram creme fraise

17.30

170 gram 18% oksekød stegt i olie

20 gram 30% ost

et par duske broccoli

20.00

1 dåse makrel i tomat uden tomat

14 gram olie

23.00

170 gram 18% oksekød stegt i olie

20 gram 30% ost

Link to comment
Share on other sites

Sokratez>> Ja det er en slags keto bare med carb-up i weekenden, og det er ikke noget der skal anbefales at lægge sin kost ud fra....hehehe

Spiser også et par vitaminpiller om dagen for nu at have god samvittighed.

Cilius>> Jeg får faktisk et par duske broccoli to gange om dagen :rolleyes: (glemte bare lige at skrive anden gang på...det smager forresten suverent med bacon til)

Link to comment
Share on other sites

det er da godt at i kan morer jer :D

jeg styrketræner 3xugen og cardio 2xugen

det var nu ikke menningen at tråden skulle udvikle sig sådan <_< , men ting sker..

jeg var bare nysgerrig med jer brugers kostvaner, that's all

Link to comment
Share on other sites

Her er et eksempel fra min nuværende kost... det skal lige siges jeg forsøger at smide fedt...:cube:

Måltid #1:

60g havregryn

25g kassein protein pulver

½ l skummetmælk

1 pære

en håndfuld pistacie nødder

Måltid #2:

200g kalkunfilet

1 skive solsikke rugbrød

majs/agurk/cherry tomater

6g Udo's

Måltid #3:

Shake bestående af:

½ liter skummetmælk

20g kassein protein pulver

1 banan

ved siden af: en håndfuld pistacie nødder

Måltid #4:

1 dåse Laks

400g frossen frugt (kiwi, melon og blå druer)

Måltid #5:

450g Cheasy 0,1% skovbær yoghurt

3 jumbo-æg (kun 1 blomme)

6g Udo's

1 æble

Total:

Protein: 205g (34%)

Kulhydr: 250g (41%)

Fedt : 59g (22%)

Energi : 2420Kcal

Edited by -Anders-
Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg må komme med et enkelt spørgsmål der måske ikke HELT er i tråden men allivel....

Jeg har sådan efterhånden læst en del af kostbøgerne og så videre. Jeg undrer mig om det er nødvendigt at spise så kedeligt og ensformigt. Er det fordi man simpelthen ikke gider sætte sig ind i mad, eller ikke gider lave det eller hvad går der galt. Jeg synes der er utroligt meget "dåsemad". Dette er IKKE ment som en fornærmelse, men mere som at noegn føler sig kaldet til at komme med et par menuer...gerne nogen man selv har regnet ud eller kender en der kender en, der engang har fundet på noget.

hvis man henter inspiration - hvor gør i det så fra ?

Link to comment
Share on other sites

hvordan smager din sammensætning med laks?

Dåselaks smager naturligvis ikke noget nær så godt som friske fileter, men det er nemt og billigt. frossen frugt 5 minutter i micro'en og så bare laksen blandet sammen med det... haps :drool:

Jeg havde et par kvalitets dåse-laks (glyngøre) tilbage, men normalt bruger jeg John West som er noget billigere (de er ofte på tilbud til en 5'er stykket). Et problem med John-West er at der er noget rygmarv med... det er "blødt" så man kan i princippet godt æde det, men det smager ikke skide godt, så jeg plejer lige at sortere det fra inden.

Når dåse-laks spises sammen med frugt, er det faktisk mest frugten man kan smage. Det må være alt det søde fra frugten der trænger igennem. Jeg spiser også ofte rejer og tun på samme facon,- det er dog en anelse mere besværligt, for her bliver man nødt til at få fedtet andetsteds fra.

PS. Rune her fra boardet (vi bor på samme kollegie), har flere gange nævnt at det ikke ser skide lækkert ud og jeg tror ikke han synes om lugten (Det er i hvert fald sådan jeg tolker "Fy for helvede"), så spis på eget ansvar! :lol:

Link to comment
Share on other sites

John West's laks er direkte frygtelig.. damn hvor rygmarven (eller hvad det nu er) er ulækker at få i munden.. har købt den een gang og gør det aldrig igen. Tænkte ellers det kunne være et friskt alternativ til tun. Men det kan være jeg lige skulle prøve Glyngøre i stedet :)

Dumb:

Du kan jo helt selv bestemme tilberedningen - jeg laver normalt kostprogrammerne til mig selv som eksempelvis 500 gram grøntsager, 300 gram kalkun eller 200 gram oksekød 9% - dvs. valgmuligheder der næringsmæssigt rammer cirka samme kcal antal og fordeling. Det gør at du kan eksperimentere bedre med madlavningen, og det ikke behøves at blive så trist og trivielt.

Link to comment
Share on other sites

Det gør at du kan eksperimentere bedre med madlavningen, og det ikke behøves at blive så trist og trivielt.

Bestemt Cilius...jeg er en ren gourmet ;)

Det jeg mener er - er det simpelthen fordi man er så fokoseret på sammensætningen af kosten at man glemmer at det rent faktisk er muligt at spise MAD, og lækker MAD, og så rent faktisk opnå de samme resultater ?

Jeg har en fornemmelse af at rigtig mange lever af dåsetun, tørstegt kalkun og ris eller hvad ved jeg. Og så underede jeg mig bare over at man ikke er lidt mere kreativ.

Det kommer sig selvfølgelig også af at jeg ser i det lokale fitnesscenter at de "seriøse" sidder og spiser, og det er bestemt ikke opmuntrene at se dem spise disse dødsyge retter. når jeg så spør så er det for "at få de rigtige mængder", men det kan man jo så rent faktisk også få ved spændene mad.

Link to comment
Share on other sites

--->Dumb

Du har fat i en interessant problemstilling, nemlig afvejningen af i hvor grad man vil fokusere på hvor let det er at få overblik over sit kalorieindtag og fordelingen af makronutrienterne versus i hvor høj grad man vil variere sin kost.

Hvis man spiser det samme dag efter dag, er det meget let at få et overblik over kalorier, protein osv., men til gengæld kedeligt. Hvis man varierer meget, bliver det meget mere spændende men til gengæld svært (ivherfald temmeligt tidskrævende) at tælle kalorier osv.

Personligt har jeg valgt at fokusere mere på om maden en spændende end om hvor mange kalorier den indeholder og hvordan de er fordelt.

Jeg bruger i stedet mine mellemmåltider til at justere bestemte områder, f.eks. ved at indtage ekstra olie eller ved at bruge proteinshakes. Jeg har forlængst opgivet at hente tilstrækkeligt med protein fra min sædvanlige kost, jeg er simpelthen ikke den store kødspiser.

Mellemmåltiderne er også gode til at justere kalorieindtaget. Skal det op spiser jeg flere nødder og lidt mindre frugt og omvendt. Derudover bruger jeg motion til at regulere min vægt.

Det er muligt det er en løsning for andre, men mit liv er for kort til at sidde og spise dåsetun direkte fra dåsen.

Link to comment
Share on other sites

det har du ret i diddley, det bliver lidt mere krævende at gennemskue sine kcal.. Jeg selv har en liste hængene af de madvarer jeg mest bruger, der giver mig et bedre overblik. Jeg tæller egentlig ikke så meget kcal, men løber lige fingeren over listen, og så ved jeg nogenlunde hvor meget kan "tillade" mig at spise. dertil kommer at jeg jeg har gjort en "dyd" af at lave portioner af det besværlige. Dette læner sig måske en anelse op af dåsevarer, men jeg har trods alt selv bestemt hvilke rå-varer min "dåsemad" skal laves af. F.eks. laver jeg 2 kg. kidneybønner af gangen, fryser dem ned i portionsposer af 200 gram. Så er det lige at hive det ud dagen før man skal bruge det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ufattelig madglad, men det ser jeg ikke som nogen hindring for at leve sundt!

Nu er det også så heldigt, at jeg fx værdsætter en rigtig god sandwich på groft brød - gerne med kylling/kalkun, salat, tomat, majs, stærk sennep og chiliketchup!

Til aftensmad i aften står den på dampet laks (IKKE dåse laks) som jeg kommer rejer oven på. Det smager skønt sammen med en go´ grønsagsblanding, kartofler og en go (fedtfri) dressing :D

Hvis der skal justeres på energiindtaget bliver der skåret en smule lidt ned på fx havregrynene om morgen!

At mine omgivelser så synes jeg er dybt underlig fordi jeg fx tager blommen fra et æg kan jeg sagtens leve med!!

At spise er at leve!!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Det jeg mener er - er det simpelthen fordi man er så fokoseret på sammensætningen af kosten at man glemmer at det rent faktisk er muligt at spise MAD, og lækker MAD, og så rent faktisk opnå de samme resultater

Det har du nok ret i. Jeg tænker faktisk udelukkende i kulhydrater,proteiner,fedt og kaloirier når jeg sammensætter måltider.

Jeg tager bare en vilkårligt kulhydratkilde, tilsætter en vilkårlig proteinkilde og supplerer med noget olie/nødder hvis ikke protenkilden allerede indeholder fedt. Hertil forsøger jeg at tilføje nogle grøntsager (som jeg i denne sammenhæng nærmere betragter som fibre/vitamin kilde fremfor kulhydratkilde)

Selvfølgelig er det ikke HELT vilkårligt da der, trods alt, er nogle sammensætninger jeg synes bedre om end andre, men i princippet har jeg ikke noget problem med f.eks at spise dåse-sild sammen med pasta og grøntsager.

Det kan muligvis afstedkomme nogle, for standard danskeren, ulækre "retter" men jeg er ikke så sart.

PS. hvis jeg har lyst til rigtig mad tager jeg på McD og køber 5 cheeseburgere :tongue::tongue:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share