jeres dalige kostvaner


bonux
 Share

Recommended Posts

No offence :D , men i mange tilfælde vil mange af de penge der bliver givet ud på bl.a kosttilskud være givet meget bedre ude på madlavningskursus ;)

Ser man på en typisk BB kostplan er maden ofte klinisk desikeret til ukendelighed og der eksisterer nærmest en uskreven regel om at der til hvert måltid kun må bruges to eller tre forksellige fødevarer. Det er mad uden saft, kraft og sjæl.

Tilmed er protein rige diæter i fraværet af grønsager ikke præget af særlig stor opfindsomhed. Kød har nogenlunde samme smag uanset hvordan de tilberedes. Derimod har grøntsager langt mere righoldig variation, smagsnuancer og tilberedningsmuligheder - hvis man gider gøre sig besværet med lære hvordan man "forædler" råvarerne når man begår sig i et køkken.

Link to comment
Share on other sites

Lidt ekstremt måske: Min gastronomiske læremester, fra guerilla kæmperne de "Tamilsk tigre", kunne med stor opfindsomhed og pose krydderier tilberede velsmagende måltider fra den golde vildmark. Senere hen har han under sin tilflytning til DK forbarmet sig over mig og min manglende evner inden for madlavning, hvorfor jeg nu er velbevandret i filosofien og madlavningen inden for det passionerede og sanselige indiske køkken. Den gode mad med saft og kraft har også været en genvej til gode gains på træningsfronten.

Bonux: der har tidligere været en tråd om emnet- kig lidt længere tilbage

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

No offence  , men i mange tilfælde vil mange af de penge der bliver givet ud på bl.a kosttilskud være givet meget bedre ude på madlavningskursus

none taken........................................................ :angry:

Jeg er i øjeblikket i færd med et desperat forsøg på at finde en lille, sød, asiatisk kvinde der gider lave nogle lækre retter til mig.......... indtil det lykkedes, må jeg nøjes med kylling med ketchup og en pose nuked grøntsager :(

Link to comment
Share on other sites

At mine omgivelser så synes jeg er dybt underlig fordi jeg fx tager blommen fra et æg kan jeg sagtens leve med!!

DBM (eller andre, der kan svare)>> Hvor mange kcal "sparer" man ved ikke at spise blommen? :confused2:

Jeg er ufattelig madglad

:D Me too! :eatchicken:

Link to comment
Share on other sites

Puha..mig og et køkken, der er min achilleshæl. Jeg elsker at lave mad.. fra gamle stuvede retter, til mellemøstlige kryddersager, orientalske vok sager eller ..tja,hvad som helst. men det er også der jeg skal holde øje, for jeg har ALT fornemt ved at lave alt for meget..og så spise det alligevel fordi det er blevet lækkert.. eller lige snuppe de sidste 5 fiskefrikadeller til natmad :tongue: :kj:

En god krydderi hylde, og nogen gode blandinger (tandori, curry paste, soyasovs, engelsk sovs, mango chutny etc.) + masser af frisk ingefær og hvidløg gør underværker i et køkken, selv til kedelige retter :) Og så et hurtigt tips..er din havregrød for kedelig... prøv at drysse kanel på den, det gør underværker!

Link to comment
Share on other sites

At mine omgivelser så synes jeg er dybt underlig fordi jeg fx tager blommen fra et æg kan jeg sagtens leve med!!

DBM (eller andre, der kan svare)>> Hvor mange kcal "sparer" man ved ikke at spise blommen? :confused2:

Aner det ikke - men det er vel heller ikke kun et spørgsmål om kilokalorier. Er det ikke noget med at det fedt der er i sådan nogle æggeblommer er ondskaben selv???

Link to comment
Share on other sites

Hoosier: man sparer ca. 60 kcal. pr æg ved kun at spise ægghviden. Man undgår dermed fedtet men mister også en hel del af æggets proteiner, B vitaminer, zink (findes kun i blommen) samtidig med at aminosyreprofilen bliver dårligere.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Det har du nok ret i. Jeg tænker faktisk udelukkende i kulhydrater,proteiner,fedt og kaloirier når jeg sammensætter måltider.

Jeg tager bare en vilkårligt kulhydratkilde, tilsætter en vilkårlig proteinkilde og supplerer med noget olie/nødder hvis ikke protenkilden allerede indeholder fedt. Hertil forsøger jeg at tilføje nogle grøntsager (som jeg i denne sammenhæng nærmere betragter som fibre/vitamin kilde fremfor kulhydratkilde)

Det er lige nøjagtig det jeg mener. Det er sådan de spiser...og jeg følger helt klart SAS når hun siger..
Ser man på en typisk BB kostplan er maden ofte klinisk desikeret til ukendelighed og der eksisterer nærmest en uskreven regel om at der til hvert måltid kun må bruges to eller tre forksellige fødevarer. Det er mad uden saft, kraft og sjæl.

hvad der så netop lidt er kerne i det her at det ikke er så svært som man forestiller sig..

Jeg er i øjeblikket i færd med et desperat forsøg på at finde en lille, sød, asiatisk kvinde der gider lave nogle lækre retter til mig.......... indtil det lykkedes, må jeg nøjes med kylling med ketchup og en pose nuked grøntsager  

Tillad mig at tage et udgangspunkt i det....lyllingen skal du tilberede underalleomstændigheder, så hvorfor ikke sikre sig at det smager af noget, og grøntsagerne de bliver rynkede og kedelige af nuke-making, tag en wok (eller en gryde for den sags skyld.....hæld lidt olie i bunden, tilsæt eventuelt lidt karry, lad det lige dunste lidt af, smid lidt hakket løg og et hvidløg ned i...kyllingen smides i skåret i stykker....færdiggør kyllingen - næsten...ved næsten smider du de groveste grønstager i....når de har fået lidt så smid resten i så de kun lige bliver blancheret af "karrysovsen"....severes til hvad der behager herren.......så kan du bruge den lille asiatiske til sjovere ting ;)

SAS har fuldstændig ret....det kræver egentlig ikke at man en gastronom, men at man ved hvilke råvarer der går til hvilke råvarer, hvilke krydderurter (taler med vilje om urter fordi de friske smager bedre) der smager af hvad. For at blive god tild et, kan man hente inspiration i en god kilde. Jeg selv anbefaler ofte Boserups Madbibel til 99 kroner....ikke fordi den er speciel sund i forhold til så mange andre bøger, men den lille og handy...og så virker det som om bogen har et mål - at lære folk at lave mad med sjælen. der skal f.eks. ikke 2dl. mælk til at blanchere dine protein- og fiberige champignoner.....der skal bare mælk til...eller fløde...your choice....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share