Ta' på i vægt? Hjælp!


Scuba
 Share

Recommended Posts

Hey

Jeg vejer 65 Kg og er ca. 183 høj og vil gerne tage et par kilo på.

Jeg har købt noget protein pulver (Designer Whey), men er der andre ting jeg kan gøre, og hvor langtid skal jeg regne med at der går før jeg kan se grammene sætte sig? Jeg tager proteindrikken 1 gang om dagen efter et måltid.

Jeg træner 1-2 gange om ugen i et styrkecenter og så træner jeg lidt derhjemme hver anden aften.

Jeg har været vant til at spise på forskellige tidspunkter af dagen. Skulle jeg gøre mine måltider mere faste?

Andre råd?

Scuba

Edited by Scuba
Link to comment
Share on other sites

Prøv at følge et full body program (f.eks. HST) med basis øvelser 3 gange om ugen. Prøv at spise ofte, omkring hver 3. time og godt med protein hver gang. Prøv at regne sammen hvor meget protein du får gennem din kost, det skal helst ligge på ca. 2 g pr kg. kropsvægt, altså: 130 g protein hver dag. Spis meget magert kød (kylling, kalkun etc.), fisk (f.eks. tun, makrel), æg og skummetmælk. Jeg ville gemme proteinpulveret til lige før og lige efter træning og måske om morgenen, hvor det kan være godt at få nogle hurtige proteiner tilført.

Den fremgangsmåde har virket fint for mig. fra 59 kg til 79 kg :) (Er 184 cm høj) Du kan evt. kigge i min logbog, for inspiration til træningen.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du bare vil tage på uanset om det er muskel eller fedt, så er her et godt råd.

Du skal selvfølgelig spise meget. Lyt til Dines råd.

Derudover skal du drikke 1 liter kakao om dagen. 1/2 liter efter træning evt. blandet op med lidt protein pulver. Den sidste 1/2 l. drikker du i løbet af dagen. Inden du går i seng skal du sørge for at få noget kost med rig indhold af kulhydrater evt. en shake (weight gainer).

Jeg fulgte denne kur i godt 1 1/2 måned og tog 5 kg. på.

P.S. Det er vigtige at du ikke nedsætter dit kostindtag i håbet om at kakaoen er nok. Spis havd du plejer og lidt til.

Link to comment
Share on other sites

Hey

Tak for rådene, har kigget på de artikeler om HST og vil prøve et program næste gang jeg skal træne.

Mht. Proteinpulveret, skal man så ikke kun tage det éen gang om dagen? Der står ikke rigtigt noget om det på dåsen. Jeg tager ca. 45g og blander det med ca. 200 ml mælk.

Scuba

Link to comment
Share on other sites

Du skal have ca. 2 g. pr kg kropsvægt, og derfor er der ikke noget bestemt mål for meget du skal have pr dag af pulver. Hvis du får det hele via kosten er proteinpulver ligegyldigt, men hvis du ikke kan spise nok protein i den alm. kost, så bør du suplere med det.

Derfor, hvor mange g. protein får du typisk i løbet af en dag? så kan du selv regne på, hvor meget du skal have via pulver.

Link to comment
Share on other sites

Du skal ikke tage mere proteinpulver pr. shake end hvad der svarre til 20-30g PROTEIN!" Kroppen kan ikke indtage mere protein af gangen

Hazel--> Det er vist lidt tvivl på dette område... Der er undersøgelser, der peger begge veje, og jeg synes stadig ikke, der er endegyldigt bevis for at denne grænse eksisterer...

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig skal du have protein i din kost, men får du ca. 2 gr. pr. kg. om dagen ER DET RIGELIGT.

Det aldervigtigste er, at du får mere energi indenbors end du forbrænder - og her skal du sørge for at få nogle kulhydrater! Det er egentlig ikke så svært - hvis du skal tabe dig er det om at spise ting der ikke er energitætte - altså frugt, grønt osv. Du vil gerne tage på - så ind med nogle energitætte madvarer som pasta, brød og ris.

Hvis du godt kan lide at spise - ja så må en vægtøgningskur da være FOR FEDT!

Link to comment
Share on other sites

---> Anders: Hvad bygger du din udtalelse på?

Jeg giver Jer ret i at der har været en del diskussion på området. Med undersøgelser beviser faktisk mit udsagn.

Jeg har taget kurser indefor kost, men det er selvfølgelig ikke nok bevis for jer, så jeg skal se om jeg kan finde det på skrift. Tålmodighed gutter!

Link to comment
Share on other sites

---> Anders: Hvad bygger du din udtalelse på?

at der ikke findes noget som helst basis for at kroppen "kun kan optage 30g protein pr måltid"

hvad betyder det anyways ? hvor lang tid snakker vi over ? hvis man spiser 30g og venter 10 minutter og spiser 30g igen er det så ok ?

gælder det samme for en bitte nipset pige på 40kg som en stor powerlifter på 150kg ?

held & lykke med at finde nogle undersøgelser der påviser din påstand... jeg tillader mig IKKE at holde vejret imens jeg venter :raisebrow:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil godt vædde den bedste skønjomfru på, at du ikke finder en undersøgelse på maks optagelse af protein, det er simpelthen for individuelt, samt det afhænger af ufattelig mange faktorer. Hvilke kurser er det du har taget?

Link to comment
Share on other sites

Vi havde i mit center besøg af en idrætsforsker. Han påstod dette. Det er nogle måneder siden så jeg kan desværre ikke huske hans navn, men jeg undersøger det. Hvis hans udsagn ikke har den mindste rigtighed kommer han sku til at skaffe en skønjomfru til Cilius ellers kommer han til at bide i en håndvægt. :devil: :retard:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share