Den berømte mur


Scholes
 Share

Recommended Posts

Jeg træner pt til mit første marathon og vil i den forbindelse høre om jeres erfaringer med den berømte mur.

Hvordan ved man at det er muren man støder ind i? Er det pulsen der flyver til vejrs eller er det benene der ganske enkelt ikke vil mere?

Mvh

Scholes

Link to comment
Share on other sites

Du bliver svimmel, dine ben exer, du kan mærke, at der bare ikke er mere i kroppen. Man har faktisk kun lyst til, at lægge sig i grøften og begynde at hyle!

Man er ikke i tvivl, når man rammer muren!

Et godt eksempel var, da Stephane Heulot ramte muren iført den gule føretrøje i touren. Han prøvede at presse sig, men kunne ikke, og måtte stortudende stå af cyklen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes ikke at det er noget der kommer pludselig. Jeg syntes mere det er en træthed der tiltager langsomt og for mit vedkommende kulminere omkring 30-35 km. Det afhænger selvfølgelig meget af træningstilstand og disponering af distancen. Forveksel ikke "muren" med det at gå sukkerkold. At gå sukkerkold i konkurrence skyldtes simpelthen dårlig planlægning.

I en Ironman konkurrence beskriver mange at "muren" rammes noget før end i et alm. marathonløb, nemlig allerede ved 21-25 km.

m.h.t. puls så syntes jeg det bliver en kamp for at holde den oppe, forudsat at man ikke er dehydrerede. Benene bliver tunge og man har mest lyst til bare at stoppe. Så gælder det om at hente de positive tanker frem eller tænke på noget rart.

Edited by multisport
Link to comment
Share on other sites

Muren er en kombination af mange ting, der forstærker hinandens virkning. Man går måske ikke direkte sukkerkold, men blodsukkeret er under det optimale niveau, man er ikke decideret dehydreret, men trods alt i et vist væskeunderskud, mentalt ved man, at man har løbet meget længe og der er stadig langt til mållinien, diverse affaldsstoffer begynder at hobe sig op i mekanismen og pludselig bliver det sammenlagt bare for meget! Tankerne bliver negative, benene tunge, pulsen svær at holde oppe osv. Det er i denne situation, at man finder ud af, om motivationen er til stede!

Rent mentalt optræder muren tidligere, hyppigere og i en "højere" form, hvis man fokuserer for meget på den. Derfor er mit bedste råd, at man prøver at løbe en eller flere 35-kilometerture under træningen, selv om det muligvis ikke er fysiologisk nødvendigt. På den måde ved man nemlig, hvad man kan forvente sig af sit jordiske hylster på selve løbsdagen.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg løb mit første og hidtil eneste marathon løb, ramte jeg muren (ja, jeg tror at det var muren) ved 39 km. Jeg gik bare "kold" og de sidste 2,2 km løb jeg på ca 16-17 min!! :blink: Min puls faldt drastisk, men det var ligesom der bare ikke var mere energi i kroppen. Det var en underlig fornemmelse, rent psykisk synes jeg "sagtens" jeg kunne løbe hurtigere. Men der var bare ikke mere at give af <_<

- Tolle

Link to comment
Share on other sites

Tankerne bliver negative, benene tunge, pulsen svær at holde oppe osv. Det er i denne situation, at man finder ud af, om motivationen er til stede!

Rent mentalt optræder muren tidligere, hyppigere og i en "højere" form, hvis man fokuserer for meget på den

vil det med andre ord sige at hvis man er i stand til at se "det sjove" i at løbe marathon og holde tankerne positve, så er man ikke notorisk nødt til at ramme muren? Ved heller ikke om det kan lade sig gøre, jeg synes alle man snakker med nævner muren og siger at den er uundgåelig.....

Scholes

Link to comment
Share on other sites

ja undskyld mig men er det ikke grænsende op til ondsvagt at løbe 35 km, når der så kun er 7 km tilbage til marathon distancen
Nej, det mener jeg da ikke! Til træning er man nødt til af og til at komme tæt på det, der kræves til konkurrencen, og 1 til 3 løb af denne længde med det sidste 3 uger inden selve marathon'et er meget passende.
vil det med andre ord sige at hvis man er i stand til at se "det sjove" i at løbe marathon og holde tankerne positve, så er man ikke notorisk nødt til at ramme muren? Ved heller ikke om det kan lade sig gøre, jeg synes alle man snakker med nævner muren og siger at den er uundgåelig.....

Ja, det er faktisk det, som jeg mener. Jeg er ikke ekspert, men har dog løbet 4 marathon, og jeg har kun ramt muren een gang. De andre gange er jeg naturligvis blevet træt - meget træt! - men muren har jeg altså ikke ramt. Ved sidste marathon i København oplevede jeg således, at min km-tid fra og med 33 km blev ca. 20 sek. dårligere, men bortset fra det havde jeg det fint hele vejen og løb i PR.

Link to comment
Share on other sites

Hjælper det i den forbindelse at løbe i en gruppe, har hørt om de der fartholdergrupper. ER der nogle af jer der har brugt dem?

Jeg brugte dem til KBH marathon 2002, jeg fulgte 3:30 manden indtil der var 12 km igen. Her løb jeg fra ham, men som jeg skrev i det tidligere indlæg, gik jeg kold. Jeg blev overhalet 2-3 km før mål, og kom ind på tiden 3:36

Jeg synes idéen er kanon! Brug dem hvis du ikke er sikker på den hastighed du skal holde!

- Tolle

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

OK overvejer også at bruge fartholder den 18. maj. Jeg skal løbe første marathon, træningstiderne siger ca. 2 t. 3 min. på 25 km svarende til lige under 3½ time, men er det realistisk at holde farten den sidste 17 km? eller ville det være klogere at satse på en lidt langsommere fartholder? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

>> Scholes

Da det er dit første marathon, er det vigtigste formål vel bare at gennmføre ?

Så medmindre du går efter en bestemt tid, er det nok smartest at løbe i et tempo, som du er sikker på at du kan holde til.

Rune

er det nok smartest at løbe i et tempo, som du er sikker på at du kan holde til.

NETOP!!

Derfor spørger jeg om det er realistisk at holde tempoet som min træning på 25 km tyder på..............

Scholes

Link to comment
Share on other sites

En ofte brugt tommelfingerregel siger, at du tager din tid på halvmarathon, ganger med 2 og lægger 10 minutter til - så har du din estimerede tid for de 42 km. Nu er dit udgangspunkt jo en lidt længere tur - men det ser ud til, at du kan løbe en halv marathon på ca. 1.44. Udregnet herefter skal du satse på at ramme en marathonsluttid på ca. 3.38, lidt langsommere, hvis du sjældent løber langt, og lidt hurtigere, hvis du har talent for sejpineri.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share