Styrketræning og vægttab


jarvig13
 Share

Recommended Posts

Hej alle

I anden tråd kommenterede jeg på et udsagn MaxPower kom med. Eftersom mit svar mere var til en slags åben debat end en færdig konklusion, kunne jeg godt tænke mig, at nogen kommenterede på det. Eftersom tråden ikke decideret omhandelede dette emne, flytter jeg den hermed til vægttabsforumet, hvor der sikkert er flere "interessenter" der ser/vil kommenterer på indholdet.

Sankken omhandler HST og vægttab

Hvis HST er det bedste program til ren muskelvækst, så er det ifølge min logik også det bedste program til at holde på musklerne under et vægttab.

Eller er verden skruet anderledes sammen?

Jeg mener ikke det er så enkelt at konkluderer dette! Men følgende analyse skal mere ses som et åbent spørgsmål end en færdig konklusion.

Udgangspunkt 1:

Der er forskel på kroppens respons på (hypertrofi-orienteret-)vægttræning i energioverskud og i energiunderskud!

Udgangspunkt 2:

Energioverskud = hypertrofi (alt andet lige (=hvis kosten er rigtigt, tiden mellem træninger er passende osv.))

Energiunderskud = ingen hypertrofi (alt andet lige (= måske lille hypertrofi mulig under de rigtige omstændigheder, men som udgangspunkt 0 hypertrofi))

Hvis vi tager situationen med energioverskud, så kan vi (meget) forsimplet sige at kroppens respons er den samme - nemlig hypertrofi. Og måske er HST lidt mere hypertrofiskabende end de fleste andre programmer!!!

Men hvis vi kigger på situationen med energiunderskud, så er det analysen ikke helt så simpel.

Jo, godt nok siger vi som udgangspunkt, at ingen styrketræningsform rigtigt kan levere hypertrofi i energiunderskud. Okay, ingen forskel her. Men hvad foregår der nedenunder?

Standard-BB-program:

I et "standard-BB-program" vil proteinnedbrydningen efter træning være stor (tæt på maksimal).

Fordele:

Kroppen skal bruge relativt meget energi på at restituerer sig, hvilket er godt for "hvileforbrændingen" = godt for vægttabet.

Ulemper:

Det er hård kost at give kroppen. Den er i energiunderskud, og alle energiressourcer er en mangelvare. Og nu kræver vi rigtigt meget energi afsat kun til restitution. Måske er det for meget bede om, specielt i lange/rimeligt hårde vægttabsperioder. Om det resulterer i...

1. Decidret muskeltab (fuld restitution måske ikke muligt)

2. Kroppen "brænder mer eller mindre sammen" (= intet "overflødigt" muskeltab, men man bliver simpelthen mere og mere nedkørt)

3. Det gør ikke noget - kroppen kan administrerer forhindringerne

..... ja, det ska l jeg ikke kunne sige. Men det er da en overvejelse værd.

overfor dette har vi

HST:

Muskelnedbrydningen ikke lille her, men dog relativt mindre end i et standard-BB-program. Hypertrofipresset i HST kommer primært igennem progresionen (med en rimelig - men ikke nødvendigvis maksimal - muskelnedbrydning).

Fordele:

Der skal stadig bruges meget energi på restitutionen, men dog relativt mindre end i standard-BB-programmet. Presset på behov for hypertrofi er stadig mindst ligeså stort (= godt*, hvilket jeg lige vil forklare lige nedenfor dette), men ressourcernekravene til proteinopbygningen er noget mindre. I min forståelse af tingene, ville jeg derfor sige at HST ville være en mere "skånsom" styrketræning ved vægttab end standard-BB-programmer er det.

godt* : hermed mener jeg, at det styrketræningen - ved vægttab - ikke primært er rettet mod at få musklerne til nedbrydes og herefter restituerers. Det som vægttræningen primært er rettet imod er derimod at fortælle kroppen, at muskeldepoterne er energikilde, der ikke må tæres af. Ikke må bruges, fordi vi gennem vægttræningen fortæller kroppen (adaption), at det er "livsnødvendigt" for os, at kunne løfte x antal kg hver og hveranden dag. Med andre ord: Det er ønsket om hypertrofirespons (som altså som udgangspunkt ikke kan opfyldes) vi primært er ude efter - ikke primært selve hypertrofiresponsen. Effekter med en energikrævende restitution er "kun" en sidegevinst. Jo, man bruger da vel henved 2.000 kj på restitutionen (anslået tal), disse er rare i energiregnskabet, men kunne strengt taget ligeså godt været hentet ved yderligere 45 minutters medium hård cardio.

Ulemper:

Fremgår af ovenstående. Måske er "tillægsenergiforbruget" til restitution ved et standard-BB-program lidt større end ved HST. Men spørgsmålet er om 1.500 kj (eksemplificerede tal - ikke underbygget!) i HST overfor 2.000 kj i et standard-BB-program er så vigtige. Hvis vi antager at disse tal er rimelige skøn, så vil det sige at der hentes yderligere 500 kj på et standard-BB-program overfor HST, hvilket kun er 10 minutters medium hård cardio!!!!!

Ovenstående er min analyse, og her er den (åbne) konklusion:

HST måske fordelagtigt fordi

- mere skånsomt for kroppen i allerede presset situation (vægttab)

- hypertrofikravet i top (men kan altså ikke opfyldes - hvilket er ærgerligt, men altså forventligt)

- energiforbruget til restitution er stadig stort

Standard-BB-program måske fordelagtig fordi

- skal måske bruge energi på restitution end HST

PS - indlægget er redigeret lidt i indhold! ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share