Hænger min kost og motion sammen?


kkkkk
 Share

Recommended Posts

Jeg vil gerne vide om min kost og træning hænger sammen og om jeg kan tabe mig ved det?

Jeg løber tre gange om ugen og styrketræner 3 gange om ugen.

Min kostplan for en dag ser ca. således ud:

Morgen:

200 g ylette

1 æble

1 stk rugbrød

1 æg eller ost

Formiddag:

proteinpulver med skummetmælk

1 æble

Frokost:

150-200 g kød

300 g grønsager

1 stk. rugbrød

(evt. pasta eller pitabrød, men ikke så ofte)

Eftermiddag:

proteinpulver med skummetmælk

1 æble

Middag:

200 g kød

300 g grønsager

(evt. pasta, men ikke så ofte)

Jeg har på et tidspunkt regnet mig frem til ca. 1800 kcal. Er det for meget/lidt i forhold til vægttab og træningsmængden?

Jeg er 183 cm og vejer 79 kg. Vil gerne ned på 70 kg.

Med venlig hilsen Karin

Link to comment
Share on other sites

Det ser faktisk rimelig fornuftigt ud.

Du får dog for lidt protein om morgenen. Kun 15 gram anvendeligt protein er nok lige i underkanten. Man har lige sovet i lang tid, og det er omkring 10 timer siden, du sidst har fået protein sidst. 50-100 gram af en eller anden form for kød ville være godt.

Jeg bruger selv mælk/proteinpulver + æble kombien. Det er noget, der holder! :)

1800kcal er helt klart lige i underkanten. Du burde ikke gå under 2000kcal, da det ellers vil gå for hårdt udover muskelmassen. Man skal helst ikke have et større underskud end 500 pro Tag.

Link to comment
Share on other sites

Kvalitets kulhydrater er f.eks: pasta, ris og gryn som er langtids optagende. Ved at spise langtids optagende kulhydrater, holder du dit blodsukker oppe, så undgår man de såkaldte "æde flip", desuden kan du lave en bedre sports præstation ved at holde dig til langtids optagende kulhydrater, derfor er de idelle til styrketræning, eller andet... ;)

Link to comment
Share on other sites

Kvalitets kulhydrater er f.eks: pasta, ris og gryn som er langtids optagende. Ved at spise langtids optagende kulhydrater, holder du dit blodsukker oppe, så undgår man de såkaldte "æde flip", desuden kan du lave en bedre sports præstation ved at holde dig til langtids optagende kulhydrater, derfor er de idelle til styrketræning, eller andet... ;)

Havde faktisk svaret nogenlunde det samme i denne tråd:

http://www.motion-online.dk/fora/index.php...=ST&f=11&t=7231

Link to comment
Share on other sites

Jeg troede at man skulle passe på med ris og pasta
Det skal man også. Pasta og ris er sådan set rigtig gode kvalitetskulhydrater, men de indeholde bare meget energi i forhold til, hvor meget de mætter.

En kvalitetskulhydrat, som du altid får smidt i hovedet her på MOL (og jeg er en af dem der gør det oftest :D ) er KARTOFLER.

Æd så mange kartofler du overhovedet kan komme i nærheden af - det vil (næsten) gå ud over dit samlede energiindtag. Og så får maven noget at arbejde med over længere tid (vigtigt for stofskiftet og den jævne/glidende energitilførsel til dagens løbende gøremål (herunder leve :D )) og du vil ikke føle dig særligt sulten, ja faktisk nok stopmæt hele tiden.

Lidt længere nede på listen finder du grot rugbrød. Groft rugbrød er prima kvalitetskulhydrater. Men ligesom ris og pasta, så er de rimeligt energiholdige, så pas lidt på med voldsomt stort indtag af disse.

Ovenstående er mine to favoritkulhydrater - håber du kan bruge dem.

Hvor mange gram vil du foreslå i et måltid?

Du skal ikke tælle i gram. Du skal tælle i kj eller kcal. Først når du har fundet hvor mange kj eller kcal du skal bruge, kan du bagefter se hvor meget det "fylder".

Alt efter måltidets størrelse, så ville jeg vælge melllem 250 0g 1.000 kj. (og de fleste indtag i 250-500 kj området - ellers løber det sq hurtigt op. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share