Wide el. Close grip benchpres


dA_kBAz
 Share

Recommended Posts

Jeg har gået og undret mig lidt over, hvilke muskler forholdsvist Wide grip benchpres, og Close grip benchpres primært rammer?

Kunne forestille mig at Close grip bench gik mere i triceps end i bryst, men det jeg egentlig er mere interesseret i at vide, er om de to grips rammer brystet på forskellige måder?

F.eks. har jeg utroligt svært ved at få fyldt øverste bryst ud ind mod midten af brystet. Er det resultatet af at jeg mere eller mindre altid har kørt Wide grip? Eller er det genetisk bestemt?

Link to comment
Share on other sites

Close grip rammer forholdsvis mere triceps og mindre bryst end alm./wide grip bænkpres.

Formen på din brystmuskulatur er som du siger genetisk bestemt og man kan ikke gøre noget for at træne den inderste eller yderste del af musklen specifikt. På samme måde kan du selvfølgelig heller ikke træne den øverste del af biceps mere end den nederste. Tænk på musklen som en elastik - du kan ikke nøjes med at spænde den ene halvdel, når du kun har fat i enderne.

Link to comment
Share on other sites

...På samme måde kan du selvfølgelig heller ikke træne den øverste del af biceps mere end den nederste...

Ved ikke om det er mig der er blevet bildt noget ind, men jeg har altid fået at vide, at man netop træner øverste og nederste del af biceps hver for sig(Groft sagt)!!

Hvis man f.eks kører bicepscurl, vil man, ved at køre med vægten vandret træne nederste del, og hvis man kører lodret vil man træne øverste del.. ?

Link to comment
Share on other sites

Ved ikke om det er mig der er blevet bildt noget ind, men jeg har altid fået at vide, at man netop træner øverste og nederste del af biceps hver for sig(Groft sagt)!!

Biceps Brachii har to hoveder (bi = to ;) ) og de kan ikke trænes hver for sig, derimod kan der teoretisk godt ligges forskellig stimulus på de to hoveder, men uanset kan der aldrig trænes forskeligt i fibrernes LÆNGDE retning, og der for er kan man ikke træne bicepsen større hvor den hæfter ved albuen.

Under biceps musklen ligger brachialis musklen - nærmest skjult - og den kan også påføres mere stimuli f.eks. ved hammer curl, men uanset er det ikke muligt at isolere forskellige dele af bicepsen og det er ikke muligt at træne forskelligt i længderetningen af muskel fibrene.

Det egnentlige spørgsmål er blevet besvaret: Close Grip Benchpess, primært triceps - Wide Grips Benchpress, primært pectoralis.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share