Kan varme ødelægge de essentielle fedtsyrer i


sokr@tez
 Share

Recommended Posts

Det er jo vigtigt, at olier osv. er koldpressede, da varme kan ødelægge de essientielle fedtsyrer. Jeg har flere gange her på sitet læst, at man skal spise rugbrød, med bl.a. hørfrø, da disse indeholder omega 3, men mit spørgsmål går på: bliver de essientielle fedtsyrer ikke ødelagt under bagningen af brødet?

Link to comment
Share on other sites

Ej nu går i sq for meget op i det...
Flot! <_< Hvis du ikke kan klare lugten i (rug)brødsbageriet, kan du da bare skride! :angry:
De fedtsyrer der måtte være i den "sprøde" del af brødet (overfladen) er ganske rigtig blevet ødelagt,- men resten (invendige del) af brødet når som regel ikke ødelæggende høje temperaturer.

Hvor meget er ødelæggende høje temperaturer?

Link to comment
Share on other sites

Det er da et alt andet end uinteressant spørgsmål, jf. alle de diskussioner der har været om W-3 fedtsyrer og Udo's Choice i de sidste mange måneder.

Selvom Anders muligvis har ret i at bagetemperaturen inde i selve brødet ikke er høj nok til at destruere de esentielle fedtsyrer, så vil jeg generelt advare mod at få sine fedtsyrer alene/hovedsageligt fra rugbrød.

Selv hvis vi ser bort fra bagningen (som jeg personligt tillægger mere destruerende effekt end Anders), så vil de hørfrø som er i brødet oftest være blevet knust eller på anden måde findelt. Det er næppe noget som er sket sekundet før brødet er bagt, og det må antages, at de knuste/skårne hørfrø har være udsat for ilt, lys og (minimum) stuetemperatur i længere tid inden brødet er bagt. Dette er selvsagt IKKE befordrende for Linolinsyren i hørfrøene. Hvis frøene er bagt med i hel stand, ryger de med al sandsynlighed direkte igennem fordøjelsen uden at blive optaget, og altså uden at vi får glæde af fedtsyrerne.

Min konklusion: Enten får du ingen fedtsyrer, eller også får du nogle som er så tvivlsomt behandlet at de er nærmest værdiløse.

Se så at få købt den kaffekværn, så får du de friskest knuste hørfrø der findes. Det er den sikreste måde.

Link to comment
Share on other sites

I den forbindelse kunne det være spændende at høre om man muligvis kunne lave franskbrød - eller rugbrød for den sags skyld - hvor man tilsatte frisk formalet hørfrø lige fra kaffemøllen. Endvidere om EFA fra hørfrøene ville blive ødelagt?

Link to comment
Share on other sites

Det er da et alt andet end uinteressant spørgsmål, jf. alle de diskussioner der har været om W-3 fedtsyrer og Udo's Choice i de sidste mange måneder.

Takker ;) Generelt synes jeg også bare, man skal lade være med at kommentere et spørgsmål, man finder totalt uinteressant :rolleyes:

Grunden til mit spørgsmål var, om det kunne betale sig at gå på kompromis med et rugbrød med flere kcal alene af den årsag, at der er sunde fedtsyrer i. Man kunne jo alternativt vælge et groft fiberbrød, med et minimum af kcal, og så få sine fedtsyrer andetsteds fra, hvilket især er interessant, hvis fedtsyrerne i rugbrød alligevel er ødelagte. Så er det jo bare nogle dumme kcal at indtage.

Link to comment
Share on other sites

Hessel -> Uden at kunne påstå at det er nogen endegyldig sandhed, kan jeg da i det mindste videregive min egen opfattelse:

Alt hvad jeg har kunnet læse mig til, synes at pege på at man godt kan bruge kværnede hørfrø i bagværk. Tilsvarende gælder egentlig også olien herfra, så længe vi taler almindelig bagning, som boller og brød. Det er jo ved bagning kun den yderste skorpe der bliver brændt ved 200+ grader. Brødets indre bliver dampet ved omkring 100 grader. Dette vil kun i meget begrænset omfang ødelægge EFA i hørfrøene/olien. So says Dr Erasmus, at least...

Men som sagt forudsætter det at EFA ikke allerede er ødelagt ved langvarig opbevaring i lys og varme. Frisk kværnet og tilsat almindeligt brød, tror jeg det er et hit. Jeg brugte det i mine yngre dage meget i banankage :4eat:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share