Styrketræning i maskiner ...


JPG
 Share

Recommended Posts

for yderligere at kunne komme ned i vægt, er jeg startet i motions center. Spinning er jeg ved at få lært. 2 gange om ugen styrketræner jeg i maskinerne - og brænder en god times tid af på cross traineren - så er det jeg læser at styrketræning i maskiner er spild af tid - gider I lige forklare den nærmere - ud over dette løbetræner jeg et par gange om ugen,

på forhånd tak :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

for yderligere at kunne komme ned i vægt, er jeg startet i motions center. Spinning er jeg ved at få lært. 2 gange om ugen styrketræner jeg i maskinerne - og brænder en god times tid af på cross traineren - så er det jeg læser at styrketræning i maskiner er spild af tid - gider I lige forklare den nærmere - ud over dette løbetræner jeg et par gange om ugen,

på forhånd tak :rolleyes:

Det passer ikke at styrketræning i maskiner er spild af tid. Men der er ineffektivt. Du kunne få langt mere ud af den samme tid hvis du brugte den til at træne store flerledsøvelser uden maskiner.

Der er en artikel på forsiden af MOl om frie vægte kontra maskiner.

Link to comment
Share on other sites

Som alt andet handler det om hvad man ønsker at opnå.

Maskiner er gode til bodybuilder der ønsker isolerings øvelser for at opnå muskel volumen.

Årsagen til man anbefaler frivægte frem for maskiner er mange.

Man involdverer flere muskler.

Man laver øvelser der kan overføres til virkeligheden.

Rent fysiologisk bruger man flere muskel fibre.

Man styrker ens nervesystem.

Når du så taler om at bruge frivægte er der også en stor diskution i hvor mange gentagelser man skal tage, men en god middelvej er 8-10. Hvor du kun lige skal kunne tage den sidste..

Håber jeg kunne hjælpe

Ps. Du vil højst sandlynlig tage på i vægt ved styrketræning!

Link to comment
Share on other sites

Når du træner i maskiner følger du maskinens bevægelser. Når du træner med frie vægte følger du kroppens egne, naturlige bevægelser.

Det instruktørere, der siger at maskiner skåner leddene ved IKKE hvad de snakker om. De får betaling for at sige, hvad de får besked på; IKKE hvad der er rigtigt.

Når du træner med frie vægte får du desuden styre-musklerne med. Det vil du eksempelvis kunne mærke i bænkpres, hvor stangen de første 4-5 gange kan være lidt svær at styre. Når man så skifter fra maskinerne til de frie vægt vil man selvfølgelig have opnået en hvis styrke, men ens styre-muskler er stadig lige slappe. Derfor jo længere tid du fortsætter i maskinerne, jo større er risikoen for skader.

Det kan desuden ikke lade sig gøre, at træne de mange øvelser i maskiner. Dødløft er eksempelvis en vigtig øvelse, men jeg tror ikke, der findes en dødløft-maskine.

Håber du kunne bruge det til noget. :)

Link to comment
Share on other sites

Når du så taler om at bruge frivægte er der også en stor diskution i hvor mange gentagelser man skal tage, men en god middelvej er 8-10. Hvor du kun lige skal kunne tage den sidste..

Jeg er ikke så meget for at anbefale at køre til udmattelse HVER gang. Du kan risikere at ramme et plateu, hvor din træning går i stå. Det er ok. at gøre det en gang i mellem, men det gør ikke noget, hvis du kan mærke at du måske godt kunne have nappet et par gentagelser mere, - det må dog stadig ikke blive for let :4whip:

Personligt er jeg også mere til frivægte. Det er langt sjovere, og de enkelte øvelser er mere udmattende (f.eks. dødløft eller squat).

Link to comment
Share on other sites

Det afhænger jo nok af hvor du træner - men medmindre det er en egentlig styrkeløft klub eller lign. så har de nok ikke megen uddannelse i det.

Der er endda en del centre som ikke har det udstyr der skal bruges (squat rack, dødløft platform m.m.)

Link to comment
Share on other sites

Instruktørene i mit gamle center sagde, at dødløft ødelagde ryggen, og det var på eget ansvar jeg gjorde det. De rystede endda på hovedet når jeg kørte øvelsen! :rolleyes: <_< :rolleyes:

Men hvis der er andre i centret, der laver løftene, så kan du bare spørge dem. Folk plejer at være utroligt flinke til at hjælpe. Jeg har kun fået positiver og hjælpsomme svar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share