protein.....HJÆLP!!!


sorenb
 Share

Recommended Posts

Hejsa..

Jeg er en tynd høj ung mand på 75 kg. 188 høj, som skal bruge lidt vejledning i hvilket proteinpulver jeg skal købe.

Hvor meget skal man indtage og hvor tit...?

Hvad sker der ved at tage for meget...?

På forhånd tak...

Link to comment
Share on other sites

Hej Søren og velkommen til MOL! :)

Jeg er en tynd høj ung mand på 75 kg. 188 høj, som skal bruge lidt vejledning i hvilket proteinpulver jeg skal købe.
Lige præcist hvilket mærke du skal anvende, er svært at rådgive om. De MANGE forskellige produkter er nemmelig temmelig ens. Det er derfor oftest en smagssag.
Hvor meget skal man indtage og hvor tit...?

Hvis du indtager en shake 1-2 gange om dagen har du ikke skudt helt ved siden af. Det kunne f.eks være en idé med en shake lige når du er vågnet, eftersom kroppen her ikke har fået protein i 8-10 timer, og derfor skriger på det.

Ellers er det meget vigtig at indtage protein lige efter træning.

Hvis du intager 30-50 gram pulver per gang er det heller ikke skudt helt ved siden af.

Men husk proteinpulver er kun et tilskud. Der skal også mange proteiner til fra almindelig mad.

Hvad sker der ved at tage for meget...?

Hvis man skal snakke om at tage så meget, at det ligefrem bliver skadelig, så snakker vi om +500gram protein om dagen. Det er der INGEN fare for, at du gør. Det protein, der ikke kan bruges til opbygning, vil blive lavet om til energi som alt andet.

Der er delte meninger om, hvad der er en passende daglig protein indtagelse. Jeg selv går efter 3gram per kilo kropsvægt, men andre siger 2 er nok.

Håber du kunne bruge det til noget.

Link to comment
Share on other sites

Disse webshops plejer at have billige whey (protein) -produkter

Raspower (klik mig)

Getbig (klik mig)

en "nem" måde at øge vægten på, er ved at veje dig hver uge. Hvis du ikke tager på, så skal du have noget mere mad - gå stille til værks - forøg evt. dit daglige kcal-indtag med ca. 500, det give dig god kontrol med hvor mange ekstra kcal du har brug for. Stiger du i vægt er du på rette vej, hvis ikke så forøg yderligere med 500 kcal osv.

F.eks. en god portion havregryn (ca. 100 g) med ca. 3 dl skummet/minimælk (ikke alle de mættede animalske fedtstoffer, husk det nu ;)) med ca. 20 - 40 whey - det giver ca. 500 kcal.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke sikker på, at MZ er så glad for, at der bliver reklameret for produkter, der ikke har banner-reklamer her på MOL.

Men ellers så har jeg , efter et klik på reklamen for maxim, ikke brugt andre produkter. De er godt nok lidt dyrere end andre produkter, men kvaliteten og smagen er uovertruffen. Jeg skifter ikke mærke foreløbig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke sikker på, at MZ er så glad for, at der bliver reklameret for produkter, der ikke har banner-reklamer her på MOL.

Næh! du har sikkert ret, men raspower er der i_hvert_fald blevet reklameret for her på sitet og getbig har været en del af links_samlingen - men det kan være det er mig der ikke har fingeren på pulsen........ *trækker på skulderne*

Link to comment
Share on other sites

Hvis man kigger på siden raspower.dk har de ude i menuen et punkt der hedder protein pulver og nedenunder et punkt der hedder vægtøgningsprodukter... jeg troede at proteinpulver var et vægtøgningspulver hvad er forskellen......?

Link to comment
Share on other sites

Både ja og nej Craw. Hvis jeg kun have 450 kr i mdr. til kosttilskud så gik de helt sikkert til protein. Men hvis jeg havde problemmer med at tage på og var lidt mere loaded så ville jeg helt sikkert bruge en gainer, da de er nemme og gå til samt drikkekcal er noget nemmere og få ned end alt den mad. Personligt bruger jeg stadig gainer efter træning da jeg er vokset fra Matilde's kakaomælk :D

Link to comment
Share on other sites

Både ja og nej Craw. Hvis jeg kun have 450 kr i mdr. til kosttilskud så gik de helt sikkert til protein. Men hvis jeg havde problemmer med at tage på og var lidt mere loaded så ville jeg helt sikkert bruge en gainer, da de er nemme og gå til samt drikkekcal er noget nemmere og få ned end alt den mad. Personligt bruger jeg stadig gainer efter træning da jeg er vokset fra Matilde's kakaomælk

Vi er vist enige om kakaoen ;)

Men kulhydrater er så nemme og billige at få nok af, at jeg ikke kan se hvorfor man skulle bruge penge på en gainer. Ok måske hvis man får dem gratis, eller har penge man ikke skal bruge, så måske. Men ellers ville jeg da klart foretrække de ekstra kulhydrater fra mad og ikke maltodextrin.

Link to comment
Share on other sites

Nu er det jo trods alt lidt svært, lige at smide en bagt kartoffel i sækken lige efter træning.

Hvis det udelukkende er til efter træning synes jeg sagtens man kan ha' glæde af en gainer, eller evt. den billige løsning, hjemmeblandet med protein pulver blandet med druesukker. Så kan man også selv styre fordelingen.

Ellers vil jeg give dig ret, kulhydrater burde ikke være noget problem at få masser af.

PS. Er personligt ikke meget for JS' havregryns shake.

Link to comment
Share on other sites

Kcal skal (selvfølgelig) hovedsagligt komme fra mad og det man så som udøver har ekstra behov - eks proteiner i de lidt størrer mængder and den alm. mand - kan komme fra (som ordet også siger) kosttilskud. Men lige for at køre det hele lidt mere på spidsen, så er gainer faktisk ikke et kosttilskud men en fødevare da den indeholder kcal :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share