Ironman


Dillerman
 Share

Recommended Posts

Her for et års tid siden begyndte jeg "for alvor" at dyrke motion, mest i form af løb og mountainbike cykling, og her inde for det seneste ½ år har jeg også smidt rundt med nogle vægte.

Jeg kunne godt tænke mig at høre om der er nogen af jer der har taget en ironman, og om hvilken hvor meget træning der kræves. Noget om hvilken general form man skal have opnået for at kunne gøre sig forhåbninger om at kunne gennemfører (evt. marathontider), og hvad der er hhv. gode, hæderlige og "dårlige" tider at gennemfører på.

Det er ikke fordi jeg på nogen måde regner med at kunne gennemføre en ironman indefor overskuelig fremtid, jeg har stadig mit første marathon til gode - men man har vel lov til at drømme...

Link to comment
Share on other sites

I 1992 besluttede jeg mig for indefor 2 år, at gennemfører en ironman konkurrence (3,8 km svømning. 180 km cykling, 42 km) Et delmål var at løbe et marathonløb det havde jeg aldrig gjort før. Således løb jeg Århus marathon i 1993. Året efter gjaldte det så ironman i Rødekro. Som jeg gennemførte på 12½ time. Jeg havde vel i snit over hele året trænet 10 timer pr. uge. I sommerferien op til racet blev det til op mod 18-20 timer pr. uge. Jeg syntes det rent mentalt var godt at have løbet marathon inden. Men rent fysiologisk er der intet der taler for man forinden har løbet så langt. Men i forhold til en ironmankonkurence spiller det mentale en meget stor rolle.

I de fleste ironman konkurencer er der en tidsgrænse på 16 timer. Man må ikke fortsætte hvis man har svømmet mere end 2½ time. Man må heller ikke starte med at løbe hvis man er over 10½ timer om svømning og cyklingen.

Min erfaring mht træning er at kontinuitet har stor betydning. Er man en rimelig svømmer skal man ikke fokusere alt for meget på denne disciplin. Svømning udgør kun en lille del af konkurencen. Det går også lidt lettere når man får en våddragt på- så ligger man lige så højt i vandet som pigerne B) Man har heller ikke nøde at løbe så mange km, da der er en hvis overførelsesværdi fra cykling til løb. Fokusere på cyklingen. Er man i en god cykelform er det ikke lige så overvældende at skulle løbe marathon efter 180 km i sadlen. Er man rigtig forberedt så starter en ironman først efter de 20-22 km løb :D

I år er der desværre ikke ironman i Dk men alligevel noget der lugter lidt af det. Men i 2004 er der ironman igen. så med den rigtige forberedelse kan du være med- Der er slet ikke så svært, som nogen gør det til.

My Webpage

Edited by multisport
Link to comment
Share on other sites

Tak for svaret!

Det jeg nok først og fremmest skal fokuserer på er svømning - når jeg har svømmet 50m crawl er jeg ved at drukne... Jeg planlægger at løbe marathon næste år, ikke for at foreberede mig til en ironman, men for at løbe et marathon ;) .

Hvis det skal blive til noget, regner jeg med at starte at lære at svømme (ordentligt) her til efteråret, og så ellers bruge et års tid på det (jeg har nemlig også i planerne at tage dykkercertifikat nogenlunde samtidigt). Samtidigt vil jeg løbetræne og cykle som jeg hidtil har gjort.

HVIS jeg så stadig er frisk på jernmanden, vil jeg nok skrape penge sammen til en ordentlig landevejs cykel næste sommer, og så derfra begynde at træne mere eller mindre målrettet op mod jernmanden gennem det næste års tid (med masser af cykling og svømmning for at undgå skader).

Lyder det helt hen i vejeret?

Edited by Dillerman
Link to comment
Share on other sites

Guest DBM

multisport>> Lige et side spørgsmål - laver du nogen form for vægttræning når du forbereder dig til ironman konkurrencer? Jeg mener, at jeg læste et sted, at Peter Sandvang bl.a lavede tung vægttræning. Det kunne være interessant at høre lidt mere om.

Link to comment
Share on other sites

Til Dillerman:

Hvis du pt kun magter at svømme 50 m crawl så er det klart at du skal bruge noget tid på at lære teknikken i crawl. Men husk at når du har våddragt på så går det betydelig lettere. Selv om man ikke er en så habil svømmer og måske bruger tæt på 2 timer i en ironman konkurrence så er det stadig muligt at lave en hæderlig konkurrence.

Så skal du selvfølgelig også anskaffe dig en landevejscykel. Men husk at triathleter er udstyrsfanatikkere, så lad dig ikke rive med af det når du er på indkøb, det er trods alt manden på cyklen det først og fremmest kommer an på. Så pas på pengene ;)

Til DBM

Efter min seneste ironman konkurrence kastede jeg mig over at lave noget vægttræning for at få mere råstyrke. Som det også er beskrevet her på MOL er der to måder at blive stærkere på - Hypertrofi og forbedrede nervebanning. Det er det sidste jeg er mest interesseret i. Da en vægtøgning i forbindelse med muskeltilvækst vil gøre det dyrere at transportere mig selv de 226 km man tilbagelægger i en jernmand.

Mit vægtprogram består pt af:

Squat 1 x 20 til failuere :devil: (det er sgu hårdere end en rulle tur på 150 km på cyklen)

Bænk pres 2 x 10

Bend over row 2 x 10

Dette er noget andeledes vægtprogram end man ellers anbefaler udholdenhedsatleter. Men til trods for min mange rep. i squat har jeg ikke taget på. Derimod har jeg øget vægten jeg arbejder med omkring 40 %. Dette tager jeg som et udtryk for at jeg har forbedret min nervebanning. Når man træner store mængder udholdenhed skal man ikke være bange for at tage muskelmasse på- det kan simpelthen ikke lade sig gøre.

Edited by multisport
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share