Gør jeg det rigtigt nok


Christian Nielsen
 Share

Recommended Posts

Hej!!

Jeg er så heldig at have tabt 10kg på 2 måneder......fra 90kg til 80kg..

Jeg startede med at spinne stort set hver dag det første 1½ måned, efter et stykke tid syntes jeg det blev lidt kedeligt, og gik over til en step maskine istedet.

Jeg vil så høre om det er dumt, når jeg stadig gerne vil tabe mig mere, eller kan jeg roligt fortsætte med step.

Burde nok også lige sige at jeg "Stepper" 1t 15min hver dag og forbrænder ca 1000Kcal, bagefter styrketræner jeg i 20min, så nok et samlet forbrug på 1300Kcal

Skal jeg gå tilbage til Spinning....ja eller nej?

Håber der er nogle kloge hoveder derude.....

Christian

Link to comment
Share on other sites

Tillykke med vægttabet.

Hvor høj er du?

Vælg den motionsform, du synes er sjovest.

Spinning forbrænder nok en smule mere pr. tid ift stepperen, men har du tid nok skal du så bare steppe lidt længere.

I øvrigt er det bedre at styrketræne inden konditionstræning, så man ikke er totalt tappet for energi. Hvorfor kun 20 minutter? Det kan du da ikke nå meget på? Hvor tit laver du styrketræningen?

Link to comment
Share on other sites

At spinne hver dag syntes jeg er i overkanten, med mindre man syntes det er sjovt og forstår at holde intensiteten nede de fleste gange (læs: lav puls). Der er ingen mennesker der i længden kan holde til at knalde igennem hver dag til en spinning time. Man vil simpelthen blive overtrænet. Jeg vil anbefale dig kun at gå virkelig til den 2-3 gange pr. uge i dine spinning timer. Vil du så absolut træne mere bør det være med lav intensitet.

Hvis du kombinerer spinning og styrketræning (den rigtige styrketræning vel at mærke, med frivægte og basisøvelser), så laver du det jeg vil kalde Total Fitness. Altså en kombination imellem kondition og styrke. Det er vigtigt da styrketræningen øger din fysiskkapacitet og gør at du bevarer dine muskler, således at du bibeholder et højt hvilestofskife (jo større muskelmasse jo højere hvilestofskifte)

Jeg syntes lidt "spinningfolket" ofte ligger under for devisen "at hvis 3 timer pr uge er godt så er 6 timer pr uge endnu bedre" Det er ikke nødvendigvis rigtigt. Når man planlægger sin total fitness så skal man være realistisk mht hvad man kan implementere i sin hverdag. Det nytter ikke at følge programmet i 4 uger hvorefter man er brændt ud fysisk og psykisk og derefter holder en lang pause. Kontinuitet er vigtig når det gælder træning.

Tidligere var jeg selv urealistisk under program planlægningen. Jeg havde en lille fornemmelse af at det ville blive h...... svært at følge det opstillede program, men jeg forsøgte alligevel- men kun i en kort periode over nogle uger. I dag er det anderledes. Når jeg sidder og ser på programmet så ved jeg at det kan

gennemføres, med det resultat at jeg formår at holde kontinuiteten i min træning ;)

Link to comment
Share on other sites

Det med rækkefølgen er vel en smagssag.... jeg mener helt klart at det er smartere, at gøre som du og lave kredsløbstræningen først... når først man har startet muskeldegradationen med vægttræning, skal man (stort set uafhængigt af hvad man vil) give musklerne adgang til en kilde af næringstoffer som kan bruges til genopbygning... hvis man går på stepperen vil man berøve musklerne for disse næringsstoffer...

det optimale er helt klart hvis du kan adskille din vægttræning fra din kredsløbstræning med 8 timers pause... det er self. ofte utopisk....

Alternativt kunne du skifte mellem en dag med styrketræning og en dag med kredsløbstræning.... hvis du er ved 80 kilo, kan du vel ikke have MEGET travlt længere? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Tillykke med vægttabet.

Hvor høj er du?

Jeg er 177....hehe ikke højt ved jeg :)
Hvorfor kun 20 minutter? Det kan du da ikke nå meget på? Hvor tit laver du styrketræningen?

Jeg kan stort set ikke mere end 20 min efter step....ellers er jeg ihvertfald tæt på at kaste op.....min puls ligger ca på 160-170 i lidt over time, så jeg er rimlig ristet bagefter

Det kunne godt være at jeg skulle gøre som i siger, altså f.eks konditions træne den ene dag og styrketræne den anden...

og så kunne jeg lave en blanding af Step og spinning, så ville det være mere varieret.

Tak for hjælpen.....hvis i har mere så bare fyr det af :)

Forresten hvis jeg gerne vil tabe mig, er det så dumt at tage en protein shake bagefter.....den jeg har er en Valle protein uden kulhydrater.

Jeg ved godt at protein ikke feder, men jeg har hørt at hvis ikke kroppen kan optage det hele vil det sætte sig som fedt.

Christian

Edited by Christian Nielsen
Link to comment
Share on other sites

Du skulle da helt klart lave en log..... det er meget inspirerende og motiverende båda at kunne følge med i andres træning og få kommentarer til sin egen.

Nu er du jo ved at være tæt på en god vægt, så kredsløb hver anden dag og fullbody vægttræning hver anden dag ville være perfekt. Den atletiske frihed man oplever ved at blive stærkere og mere udholdende er ubeskrivelig. Det at kunne tage en trappe 4-5 trin af gangen kan redde min dag....

Link to comment
Share on other sites

Jeg er 177....hehe ikke højt ved jeg

Nu er det jo begrænset hvor meget man kan gøre for at blive højere, såå deeet.

Det var mest for at få en ide dit vægttab ift din størrelse.

Gennemsnithøjden for danske mænd til session er omkring 180cm så din højde er vel meget normal?

Link to comment
Share on other sites

1300kcal forbrænding ved motion (pr dag) er rigtig meget.

Mit samlede daglige indtag ligger i omegnen af 3000-4000kcal (~86kg, 182cm) så kan du godt se at brugte jeg 1300kcal på motion ville jeg nok tabe mig en del hurtigere end godt er (hvis jeg havde som mål at tabe mig), dvs. der også ryger muskler og i øvrigt er alt for voldsomt kalorieunderskud ikke godt for kroppen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share