Giftig saftevand


KTH
 Share

Recommended Posts

Jeg ved, at fx det saftevand, der kommer fra Rynkeby, ikke indeholder kunstige sødestoffer og farvestoffer. Til gengæld er der en masse sukker i, og det koster langt mere end de højkoncentrerede saftevand.

Vi ved alle, at det ikke er godt med for meget sukker. Hvis man køber de højkoncentrerede saftevand får man ingen sukker og stort set ingen kalorier, men nogle af dem smager egentligt ganske godt alligevel. Det hele består af sødestoffer og farvestoffer.

Det kan da umuligt være sundt?

Hvilken effekt har alle disse farvestoffer og sødestoffer på kroppen? Har de indflydelse på stofskiftet og forbrændingen?

Jeg har været i Føtex og købt en "Sport light", som er en højkoncentreret saftevand.

Ingredienserne er:

Vand, 2,7% citronsaft, æblesyre, sødestoffer(cyklamat, aspartam, saccharin), surhedsregulerende middel(natriumcitrat), aroma, konserveringsmidler (natriumbenzoat, kaliumsorbat), farvestof (chlorophyllin-kobber-kompleks). Indeholder desuden en phenylalaninkilde.

Er der nogen, der kender noget til nogen af sødestofferne, konserveringsmidlerne eller hvad der ellers er af interessante ting i den?

Skal jeg holde op med at drikke højkoncentreret saft? Jeg har også hørt, at det skulle være særdeles dårligt for tænderne.

Link to comment
Share on other sites

Du spørger om en gevaldig masse ting på een gang. Her følger svar på i hvert fald nogle af dem:

Helt overordnet ville jeg i dit sted tage chancen med sukkeret i Rynkeby'en selv om prisen er højere, frem for at kaste mig ud i eksperimenter med stoffer, der muligvis har - skal vi sige mindre heldige? - virkninger. Inden jeg går videre, vil jeg dog nævne, at alle varer, der sælges i supermarkederne som udgangspunkt overholder lovens grænseværdier og at alle eventuelt negative virkninger naturligvis afhænger af de mængder, som man indtager de pågældende stoffer i.

Din "Sport Light" indeholder en kombination af de 3 almindeligst forekommende sødestoffer. Det er sandsynligvis godt - på den måde løber du en mindre risiko for at få for meget af eet bestemt sødestof.

Phenylanalinkilden er det sødestof, der står opført som aspartam. Dette består nemlig af en kombination af phenylalanin og asparaginsyre. Når det specifikt er fremhævet, at phenylanalin indgår, er det fordi dette stof er farligt for mennesker, der lider af Føllings syge.

Stofskifte og forbrænding er vel samme sag. Der er næppe noget på listen, der har den store indvirkning her. At kunstige sødestoffer i visse tilfælde kan påvirke din mætedsfølelse er en anden sag.

Konserveringsmidlerne kan du for alle praktiske formål anse for problemfrie.

Farvestoffet er totalt overflødigt, men når det nu skal være, er der ikke tale om et af de værste. Den fastsatte grænseværdi svarer til den mængde, som du får ved at drikke 1 liter færdigblandet saftevand om dagen - forudsat, at du ikke får det samme stof fra andre kilder.

PH-værdien i den nævnte saftevand kender jeg ikke, men dømt ud fra ingredienserne vil den udsætte tænderne for lidt af et syrebad. Det vil på sigt gøre dig fattigere og finansiere din tandlæges sommerhus.

Kom jeg nu rundt om det hele? Ellers vend tilbage med uddybende spørgsmål.

Link to comment
Share on other sites

jeg ville også klart vælge den sukkersødet, bare lade være med at drikke en karton om dagen så går det nok..det andet smager også for tarveligt. Jeg fatter ikke hvordan man kan holde ud at drikke det... :retard:

personligt er jeg søbogaard freak :lol:

Edited by bonux
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share