komprimeret HST


Recommended Posts

Har lavet en liste over øvelser som skal forestille at være et ultrakort HST-program til en meget travl Supertoria. Hvis nogen har nogen forslag til forbedringer skal de være velkomne...

Jeg har med vilje valgt ikke at inkludere mave, da den bliver aktiveret i squat og dødløft og desuden synes jeg mavetræning alligevel ofte ender i noget som mere ligner isometrisk udholdenhedstræning end egentlig styrketræning/BB. Angående dødløft; er det for meget at lave 12 rep med denne øvelse eller hvor går grænsen?

Programmet inkluderer både squat og dødløft, men har vagt at skifte mellem de to øvelser. Der trænes så hver 2. dag med følgende øvelser:

Dag 1

Dødløft

Bænkpres

Chinups (bredt, proneret greb)

military pres

Dag 2

Squat

bænkpres

chinups (bredt, proneret greb)

military pres

Link to comment
Share on other sites

Som variation til et ellers (for nogen) ensformigt program - glimrende. Men det er nødvendigt med et samspil mellem de forskellige øvelser for samme muskelgruppe. RBE kommer ikke i en øvelse men i en muskelgruppe, hvilket gør det hurtigt kan blive lidt rodet med en masse forskellige øvelser fra gang til gang. Derudover vil der være forskel på øvelser i strækpositioner vs. ikke strækpositioner (flyes og bænkpres foreksempel - hvilken en er bestemmende for RBE?).

Der opstår en masse praktiske problemer ved at medtage flere øvelser for samme muskelgruppe - men i det konkrete tilfælde ser jeg ikke noget problem i det. Bare husk ikke at have afsindig afstand mellem den opfattede intensitet på øvelserne for samme muskelgruppe.

Link to comment
Share on other sites

Dog synes jeg ikke dips er berettiget da man jo træner triceps ved incline bænkpres

En begrundelse for at medtage dips kunne være at øvelsen aktiverer både latissimus dorsi og trapezius. Den kan så evt. køres dag et og så kan du undlade at køre rows. Dette vil jeg dog kun anbefale, hvis tiden skal holdes på et absolut minimum, da rows jo som bekendt er en af de øvelser, der rammer bredest.

Med hensyn til at triceps rammes ved incline bænkpress er dette naturligvis rigtigt, den rammes jo også i bænkpress og military. Erfaringsmæssigt vil jeg dog mene, at denne effekt er så lille, at en triceps øvelse er tæt på at være obligatorisk. Hvis tidsrammen udelukker dette, kan du jo overveje at køre et sæt rows og et sæt dips.

Fuld gas!

Edited by Quantanamo
Link to comment
Share on other sites

En begrundelse for at medtage dips kunne være at øvelsen aktiverer både latissimus dorsi og trapezius. Den kan så evt. køres dag et og så kan du undlade at køre rows.

Den holder sku udover dørtærsklen. Lats og trapz bliver så ringe aktiveret, at belastningen på musklen ikke vil have noget hypertrofimæssigt resultat.

Ang. program, så kunne du også prøve at lege med det ligesom Kate i denne tråd - link.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share