Skinnebensbetændelse


Quantanamo
 Share

Recommended Posts

Jeg har igennem de sidste par år døjet med skinnebensbetændelse, når jeg løbetræner. Der går altid ca. to til tre uger med løb 3 - 4 gange om ugen, så kommer betændelsen. Bliver jeg ved med at træne bliver det værre og værre, og jeg bliver nød til at hodle pause. Efter pausen kommer problemet igen.'

Jeg har løbesko, der passer til min løbestil og har prøvet råd som skinnebensbind, varmecreme, massage, koldt og varmt vand, men intet af det virker. Er der nogen derude, der sidder med det ultimative råd?

Quantanamo

Link to comment
Share on other sites

ikke det ultimative råd, men noget der virker for mig er at holde mig langt fra alt der hedder asfalt o.lign. Jeg løber kun på græs (fodboldbane) og blød skovbund. Dette har virket 100 %. Omvendt skal jeg næsten bare løbe efter bussen på asfalt så får jeg ondt i knæet og skinnebenet!

PS: Fodboldbaner er især perfekte, da underlaget her er så utroligt blødt.

VH. bear B)

Link to comment
Share on other sites

Træner du stille og roligt op til at løbe 3-4 gange om ugen, dvs. bygger du på med 5-10% stigning i ugentlige antal km?

Det kunne være en årsag

Er dinesko udtrådte og gamle,kunne være en anden årsg, selvom de passer din løbestil?

Måske lidt naive spørgsmål, men jeg tror størstedelen af de skader folk pådrager sig skyldes de 2 ovenstående årsager.

knasende hilsner

CookieMonster

Link to comment
Share on other sites

Der er en øvelse, der træner/styrker skinnebensmusklerne. Den fik mit skinnebensbetændelse til at gå over. :)

Du sidder på en stol, foroverbøjet. Du holder nu en vægtskive på dine tåspidser og vipper tæerne opad, mens hælen bliver i gulvet - altså lidt omvendt lægpres.

Du kan evt. lave øvelsen, hvor du sidder på et højt bord eller lignende. Put "noget vægt" i en plastikpose. Nu stikker du dine tæer igennem posens "håndtag", så posen hænger så langt ude på dine tæer som muligt. Nu vipper du igen tæerne opad.

Dette skulle hjælpe :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Manglende smidighed i læg-musklen nævnes også nogle gange som årsag til skinnebensbetændelse (prøv eventuelt google for eksempler).

Rationalet er vist det samme som alle andre steder på kroppen. Der skal være en vis symmetri i styrke og smidighed. Så det vil sikkert være en rigtigt god ide at a) lave styrke-øvelsen som Mr. Fitness beskrev, B) tilsætte ekstra udstrækning både i læg og foran på skinnebenet, og c) trappe blødt op i intensitet og varighed som Cookiemonster skriver.

Og så naturligvis standard-formularen: Lyt til din krop!

"Bliver jeg ved med at træne bliver det værre og værre" - men så lad være med at træne videre uændret! Allerede første gang du mærker problemer har du mulighed for at holde en smule igen i de kommende uge og tage problemerne i opstarten. Mit gæt er også helt klart (som Cookiemonster) at de fleste får skinnebensbetændelse på grund af for aggressiv optrapning. Sigt efter at være i god løbeform om et halvt år i stedet for i næste uge.

Held og lykke!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share