Protein øger lysten til sukker


Diddley
 Share

Recommended Posts

Jeg faldt over nedenstående på NetDoktor, i deres artikel om sukkertyper

Man kan nogle gange føle trang til noget sødt. Forskningsresultater tyder på, at især et måltid bestående af protein stimulerer appetitten efter sukker. Det skyldes forskydning i kemiske stoffer, der kan påvirke hjernens opfattelse af mæthed, og det gælder under omsætning af store proteinmåltider. Mange menuer er da også traditionelt sammensat, så der afsluttes med noget sødt til at fremme fornemmelsen af mæthed.

Her gik jeg og troede at protein nærmest tværtimod var med til at holde hangen til sukker i ave, fordi det har en ringe påvirkning af blodsukkeret. Er jeg galt afmarcheret ?

Link to comment
Share on other sites

Som jeg læser teksten er der tale om store proteinrige måltider. Rent uvidenskabeligt så afgiver proteinkilder som kød en salt smag hvilket afføder en trang til noget sødt. Store proteinrige/kødrige måltider kræver energi at omsætte. Store proteinrige måltider gir samtidig varme i kroppen hvorfor trangen til en isdessert til at køle kroppen ned igen kan være ekstra stor.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share