Til alle kickboxere


Magnus_H
 Share

Recommended Posts

Lige til at starte med, jeg ved ikke om dette indlæg er placeret korrekt.. Men håber der er en venlig admin som vil flytte det såfremt det er i det forkerte forum.

Til sagen! Efter sommerferien kunne jeg godt tænke mig at starte med noget kickboxing.. Jeg er sådan set mere styrkeløfter end bodybuilder og vejer derfor pænt store bulkede 106-107 kilo for tiden.. Jeg har ekstremt stive ben og er SLET ikke smidig.. Kan jeg godt allerede droppe ideen nu? Nå ok, så fortsætter jeg lidt..

Inden jeg starter har jeg tænkt mig at cutte mig ned omkring de 80 kilo (så det bliver måske nok først efter nytår egentlig) Dels pga. vægtklassen men også fordi jeg ikke synes det er så fedt at være bulket når man skal til at træne smidighed osv..

Men mens jeg cutter kunne jeg jo godt træne lidt smidighedsøvelser? Da jeg var på højskole havde vi besøg af sådan en gøgler mand som udover at være ekstremt veltrænet var forbandet smidig! Han lavede nogle gode øvelser med mig, som jeg desværre ikke kan huske helt 100% nu.. Kan nogle af jer evt. henvise mig til en side med illustrationer og beskrivelser af smidighedsøvelser? Jeg er godt klar over udstrækning er ordet, men da jeg ikke kender meget mere end dem jeg lærte i sin tid til badminton er det ikke så fedt.

Forøvrigt har jeg også tænkt mig at køre noget seriøst plyometrisk træning inden jeg starter, hvordan går det i hånd med kickboxing? Med min viden kan det næsten kun være fordelagtigt, da man jo får mere eksplosive bevægelser.

Er kreatin forøvrigt på dopinglisten i kickboxing? Jeg har jo taget det i et godt stykke tid, og det kan vel spores langt tilbage?

Er der ellers nogle ting som er gode at huske på inden man starter på kickboxing? Man går jo og drømmer lidt om at være ekstremt smidig og kunne sparke over sin egen hovedhøjde osv. :)

På forhånd tak for hjælpen.

Link to comment
Share on other sites

Der er vist ikke så meget til det... jeg ville glemme smidighedstræningen til du rent faktisk starter på KB, du skal nok for strukket det igennem der skal strækkes når den tid kommer... Hvorfor cutte ned FØR du starter ? På den rigtigt diæt vil du være nede på 80kg i løbet af 3-4md hvis du er seriøs med træningen... Og nej kreatin er ikke på doping listen.. Jeg har selv trænet lidt forskelligt i mine yngre dage, og har den dag idag stadig et par rimeligt smidige ben ;)

Link to comment
Share on other sites

først så Mht. vægtklassen skal du tænke på der går et godt stykke tid før du kommer ud at kæmpe.. Nogle steder(kampsporte) skal man være over en vis grad for at komme ud, og for at man anbefaler det..

(hvis man ikke har styr på alle de grundliggende teknikker, kan man skade sig selv, og modkæmperen..) Men ved det okke med kickboxing..

Mht. udstrækning vil jeg forslå nogle simple øvelser, til at starte med, og som er simple at forklare over internettet...

Første er bare alm "bredstående" /¨\ som tegnet der, med fødderne lige frem... så langt ned du kan..

næste er du finder en reol, el. andet, som du smækker benet op på, med front til. trækker benet tilbage(det du står på) så det strækker på bagsiden at låret.. (ligesom frontalt spark)

sidste jeg skriver er næsten magen til ovenstående,, men hvor du bare står med siden til, og fødderne parallelt med reolen, el whatever.. så kan du enten variere med højden, eller med hvor langt fra reolen du står med benet på jorden.. (dette er mere til "side-spark" el. kezamiski)

Du skal så gøre det der hedder koncentrisk udstrækning, hvor du går næsten ud i yderstillingen, og spænder musklen, eller presser benet ned i 10 sek, hvorefter du udstrækker i min. 20-25 sec.

ved godt det var lidt ringe forklaret, men det er sq lidt svært, når man bare gør det som en refleks.. (udstrækning)..

husk altid at have ryggen strakt, mens du æaver udstrækning(hvor det er muligt selvf)

hvis du ikke fatter hvad jeg skrev, så kan det være jeg laver nogle tegninger? elelr finder nogle på inet.

Link to comment
Share on other sites

Magnus, hvad hjælper smidighed dig hvis du ikke aner hvad dit ben laver 'deroppe i luften' .. thats all.. og ja, du kan da godt starte med at cutte i fedtet stille og roligt nu.. måske også en meget god ide at få diæten under 'bæltet' med det samme...

Link to comment
Share on other sites

Magnus, hvad hjælper smidighed dig hvis du ikke aner hvad dit ben laver 'deroppe i luften' .. thats all..

Det har du ret i.. at sparke korrekt, er en svær teknik, som tager lang tid at lære. Omend alting er så er det meget nemmere at sparke vis man er smidig, og umuliggør faktisk at lave korrekt teknik, hvis man ikke er..

Så vil stadig påstå, at der ikke er noget i vejen med at være på forkant, eller bare at være smidig generelt..

Link to comment
Share on other sites

Hey og tak for svarene til alle.

Eruption, jeg synes bestemt det var meget fint forklaret. Ingen problemer med at forstå det herfra :)

Mht. vægtklassen, er jeg godt klar over der går lang tid inden jeg skal kæmpe rigtigt.. Men når sparringen går igang sætter de vel ikke en lille fyr på 60 kilo op i mod en på 110, eller hvad?

Men jeg takker endnu engang for jeres svar, tjekker lige den angivne hjemmeside og hapser på biolioteket :)

Link to comment
Share on other sites

Ved ikke mht. kickboxing, men i sportsgrene, med bæltegrader, kæmper man normalt i de omkringliggende bæltegrader, uanset vægt, el. størrelse...

Kickboxing er det vel vægtklasser? aner det ikke..

Men hvor jeg træner (karate) kæmper man mod alle på holdet. Dvs. kæmper både mod sensei, andre dan-graduerede og lavere graduerede end en selv.. Så du kan godt regne med at komme op at slås mod nogle (i dit tilfælde - som er meget mindre end dig ) det lærer De så mere af..

Link to comment
Share on other sites

(i dit tilfælde - som er meget mindre end dig ) det lærer De så mere af..

Øhh nej. Man lærer da ikke nødvendigvis noget af at kæmpe mod én som er fem gange større end én selv. Du lærer af at kæmpe mod én som er teknisk dygtigere end dig selv, som du så kan aflure, men du kan jo ikke blive større af at kæmpe mod en som er dette

Link to comment
Share on other sites

Øhh nej. Man lærer da ikke nødvendigvis noget af at kæmpe mod én som er fem gange større end én selv. Du lærer af at kæmpe mod én som er teknisk dygtigere end dig selv, som du så kan aflure, men du kan jo ikke blive større af at kæmpe mod en som er dette

Du skal jo også læse hvad jeg mener, og ikke hvad jeg skriver.. :rolleyes: tsktsk.. :lol:

Han stilelde bare det op sådan, at hvis nu man kæmpede 2 teknisk lige gode, hvor den ene har mere styrke, og deraf fordel, vil den anden lære mere heraf.. eller noget..!!

Hvad jeg mente var bare, at man lærer mere ved at kæmpe mod nogen som er bedre end en selv, istedet for omvendt..!

en sen aftentime, hvor jeg er træt... og også træt af pensumslæsningsræset.. gaab..

Link to comment
Share on other sites

Den gode Pavel har også skrevet en bog om emnet - jeg har ikke læst den, men hvis den er i samme kvalitet som de andre ting han har lavet er den god!

Den ser ud til at være baseret på de samme principper som Thomas Kurz' artikler.

Relax into Stretch

Instant Flexibility Through Mastering Muscle Tension

With Pavel Tsatsouline

$34.95

8 1/2" x 11" Paperback

150 pages - Over 100 photos and illustrations

Se mere på: http://www.dragondoor.com/b14.html

Er der nogen der har erfaringer med det Kurz eller Pavels metoder?

En anden vej er at du kan begynde at dyrke yoga.

Personligt vil jeg anbefale Ashtanga Vinyasa Yoga, som er meget styrkebetonet. De fleste fitnesscentre har en begynderudgave af det som de kalder power yoga, som er helt fint i starten. Vær dog opmærksom på instruktørens erfaring. Det tager mange år at lære det godt nok til at undervise og specielt S.A.T.S. er slemme til at ansætte nybegyndere som instruktører og Hard Work topper idiotien med YogaFitness som en aerobic-instruktør kan undervise i efter et weekendkursus... I Københavnsområdet kan MK Fitness og Fitness dk derfor bedst anbefales. Der er også gode hold hos S.A.T.S - du skal bare vide lidt om instruktøren først. Vær særligt opmærksom på yoga timer der tager en time i stedet for 90 minutter. Det er simpelthen umuligt at nå på den tid, så hvis instruktøren går med til det er der grund til at være opmærksom.

I yoga vil du bl.a. lære at bruge dit åndedræt i din udstrækning. Da jeg begyndte i december sidste år kunne jeg ikke nå mine tæer. I dag kan jeg nå langt ud over tæerne (rundt om dem!) og røre mine ben med panden når jeg sidder på gulvet med strakte ben og bøjer mig forover. Smidighed, balance og statiske styrke er forbedret voldsomt.

Du kan læse en kort og interessant beskrivelse af Ashatanga Yoga her: http://www.astanga-yoga.dk/omastanga.htm

Held og lykke med smidigheden - håber du vil poste hvad du vælger af fremgangsmåde og hvad du får af resultater.

:-)

Christian

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share