Et rigtigt godt spørgsmål om forbrænding...


Plarto
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg er den lykkelige ejer af Polar 720i, og det giver nogle ganske spændende problemstilling, som ofte gør at man bliver lidt klogere på forænding, intensitet, pulsgrænser m.v.

Jeg løber, ror kajak, kører MTB og lidt asfaltcykling på MTB når der er nogle løb hvor der er landevejsfreaks der skal have baghjul af en XCer ;-)))

Jeg kørte motionsløbet "Danmarks Højeste" i sidste uge, hvor jeg var lidt forkølet og havde ligget i sengen dagen før. Specs var:

distance 63,2 km

gns fart 28,8

max puls 187

gns puls 163

tid 2.25.10

samlet stigning 570 m

energiforbrug 1374 kcal

Igør trænede jeg så lidt kajak, og det jeg undrer mig over, er at jeg med mindre puls, på mindre tid har et næsten ligeså stort energiforbrug:

distance 17 km

max puls 171

gns puls 135

tid 1.53.31

samlet stigning 0 m ;-)

energiforbrug 1312 kcal

Fordelingen i pulszonerne er:

kajak cykel

max 0% 2%

hi 12% 65%

med 35% 25%

low 23% 5%

op 30% 3%

Grænser

max = 90-100%

hi = 80-89%

med = 70-79%

low = 62-69%

op = 0-62%

Procentangivelser er af maxpulsen, og ikke pulsreserven (men det kan jeg også regne ud). Jeg har en maxpuls på 203 og hvilepuls på 50 - dette er ikke klinisk testede værdier (dem får jeg i næste uge), men estimerede værdier. Jeg er 30 år, har kondital omkring 51, vejer som regel 87 kg.

Jeg ved at der er forskel på det reelle energiforbrug, da jeg brugte større muskelgrupper på cykelturen, men hvad er det der gør at den måler en relativt højere energiforbrug på kajakturen? Er det fordi at intensiteten i kajakken ligger i de zoner hvor der er relativt højere fedtforbrænding (ikke et ord om fedtforbrændingszoner her...) eller hvad er det der er årsag til det? Er det fordi jeg var lidt syg (kørte kold på sidste halvdel af cykelturen)? Og i så fald hvordan i alverden ved computeren det?

Nogen gode inputs, forklaringer, kommentarer?

Jeg har vedhæftet pulskurverne hvis der er nogen der er interessere i at se nærmere på dem.

På forhånd tak for gode kommentarer.

Mvh

Rasmus Pedersen

Kajak_vs_cykling.doc

Link to comment
Share on other sites

Målinger af energi forbruget med et pulsur er hamrende upræcist. Lige et spørgsmål: "Kan dit ur indstilles til at måle energiforbrug med hensyn til forskellige sportsgrene eller er det den samme indstilling?" Dette kunne udover den første forklaring være et godt bud.

Link to comment
Share on other sites

Dit pulsur vurderer i følge manualen dit kalorieforbrug ud fra din puls og de indtastede værdier for vægt, VOmax og maksimal puls. Hvis du har ændret nogle af disse værdier mellem de 2 begivenheder, kan det forklare forskellen.

Der tages derimod ikke hensyn til, hvilke muskelgrupper, der har været i arbejde, eller andre forhold, der kan påvirke din puls. Fedtforbrænding har heller ikke betydning. Uret prøver at estimere, hvor stor en del af kalorieforbruget, der umiddelbart kan relateres til fedt, men det antager skam, at dit kalorieforbrug stiger, når pulsen stiger.

Der er den finte, at uret vist ikke tæller kalorier op, hvis din puls falder til under 90 (eller 60% af din maksimale puls, hvis dette tal er lavere), men jeg kan se på graferne, at det ikke gjorde sig gældende her.

Der ligger ikke nogen forklaring i at henvise til, at ure er hamrende upræcise, for ud fra urets egne præmisser skal en væsentligt længere session med væsentlig større intensitet også give et væsentligt højere forbrug, når vægt, VOmax og maksimal puls er ens. Har du ikke aflæst forkert eller ændret værdierne, er der måske basis for en reklamation. Det er faktisk lidt fedtet kun at ville give dig 1374 for din indsats i Danmarks Højeste!

Jeg har fundet manualen her: Polar-support

Link to comment
Share on other sites

1) Det er korrekt at målingerne ikke er præcise, og jeg bruger dem da i princippet også som en målestok for hvor meget jeg har trænet.

2) Der har ikke været ændret i Vo2Max m.v. undervejs. Dermed er det de samme basisindstillinger der har været gældende.

Uret kan desværre ikke skelne mellem forskellige træningstyper hvad angår kalorieforbrug, men den kan håndtere forskellige maxpuls, vo2max, pulszoner pr. træningstype.

Essensen i mit spørgsmål er jo egentlig hvorfor der er den forskel - og det kan reelt set kun skyldes at uret arbejder med forskellige kalorieforbrug ved de forskellige træningsintensiteter. Ellers også er der simpelthen bare en regnefejl i DK Højeste udregningen...

Mysteriet bliver nemlig udvidet, så følge med hvem som kan...

Jeg åbnede de to pulsfiler, og så følgende nøgletal:

MaxHR=203

RestHR=50

VO2max=30

Weight=88

Det er det samme i begge filer, men jeg ændrede dem manuelt til:

MaxHR=196

RestHR=50

VO2max=51

Weight=87

og så skete der ting og sager... kajaktræningen gav pludselig kun omkring 1244 hvorimod cykelturen (med høj intensitet) steg til 2219 i kalorieforbrug. For en god ordens skyld, ændrede jeg dem tilbage igen, og tallene var som før. Dette må betyde at specielt MaxHR og VO2Max har en høj indflydelse på beregningen af kalorieforbruget, og det hænger vel også meget godt sammen med den teoretiske indflydelse disse to har på kalorieforbruget.

Måske når vi aldrig til enden på dette mysterie.

Tak for gode input so far.

mvh

Rasmus

Link to comment
Share on other sites

Hej Rasmus.

Du har ret. Polars beregningsmetode er nok mere kompliceret end som så. Jeg prøvede at se på deres hjemmeside, men må nok overlade den opgave til MOLs videnskabeligt skolede hjerner! De kan se her.

Ikke desto mindre er det interessant, at du kan få genberegnet forbruget ved at ændre forudsætningerne. Det giver jo basis for at eksperimentere med værdierne.

Jeg forstår ikke, hvorfor du har sat VO2max helt ned til 30, hvis det skal være 51, som du i starten nævnte var dit kondital. (Jeg går ud fra, at det er de relevante talstørrelser at operere med). Dit ur kan måske finde på at skære usandsynlige værdier væk, hvis du fortælle det, at du er i væsentlig dårlige form, end du faktisk er. Måske troede dit ur, at du lå og gispede i grøften i stedet for at cykle! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nu leget lidt med det, og kan se at der ingen forbindelse er mellem uret og Presicion Performance softwaren. I uret står min VO2max (Polar OwnIndex) til 51, men den i programmet står til 30. Dette betyder altså at programmet ikke bliver opdateret fra uret af.

Jeg har rettet lidt i filerne, og nu giver det et mere retvisende billede af at der er forbrugt flere kcal på cykelturen end på kajakturen. Men hvad der er årsag til de andre tal tør jeg ikke spå om. Måske er der indbygget en lille fejl i programmet, når en person med VO2max på 30 tonser afsted med puls over 170 i 2 timer...

Link to comment
Share on other sites

Plarto ->

Uret og softwaren burde faktisk kunne opdatere hinanden gennem den infrarøde forbindelse. Hvis de ikke gør det, er det nok et spørgsmål om opsætning af programmet/uret. Jeg er i hvert fald ganske sikker på at det fungerer hos mig.

Jeg var helt på bar bund m.h.t. dit spørgsmål til at starte med, og kunne ikke forestille mig andet end en menneskelig fejl et eller andet sted. Men hvis der er brugt to forskellige VO2max værdier giver det jo god mening.

For cykling:

Polars urer bruger ikke VO2max, men kondital (som de kalder VO2max til at lave beregningerne). Hvis dit kondital er 51 ved en vægt på 87 kg. svarer det til en VO2max på ca. 4,4 liter O2 i minuttet.

Din gennemsnitspuls på 162 svarer (jf. karvonenformlen) til 73% ((162-50)/(203-50)) af din maksimale iltoptagelse. Du har altså i løbet af din cykeltur brugt i omegnen af 0,73*4,4*145(minutter) = 466 liter ilt.

Da hver liter ilt du omsætter svarer til omkring 5 KCal i forbrugt energi, burde det give ca. 2330 Kcal forbrugt på din cykeltur Det passer meget godt med den reviderede beregning. Fejlen er altså alene opstået ved at Polars software har anset dig for at være en svækling med en iltoptagelse på niveau med en terminalpatient ;)

Tallene for kajaktræningen ser jo ud til at passe meget godt, bortset fra maxpulsen. Men det er næppe nok til at få nogen nævneværdig betydning for beregningen.

Det var heldigt at du fik kigget på bagrunden for tallene, jeg var da ved at blive vanvittig af at tænke over hvad der kunne være gået galt.

Link to comment
Share on other sites

Sikker mange ting der begynder at dæmre - når man som jeg er relativt newbie udi ernæring, fysiologi m.v., er det ret spændende at følge med her på MOL - der er kanonmange gode indlæg og viden gemt i diskussionerne. Jeg har lige et par kommentarer:

Jeg troede egentlig også at de opdaterede hinanden, og synes også at jeg har set det før. Måske skal jeg lige have checket indstillingerne.

Det undrer mig stadig at der er den store forskel på det første, men der findes sikkert een eller anden forklaring eet eller andet sted. Skidt med det - nu har jeg fået en idé om hvordan den beregner det. I princippet skal man vel arbejde med forskellige max-puls pr. sportsgren hvis det skal være helt nøjagtig.

VO2max/kg svarer vel til konditallet/OwnIndex - er det ikke korrekt? Kan det passe at iltoptagelsen falder drastisk når man er syg? Dvs. at jeg teoretisk set havde en dagsaktuel lavere kondital end normalt, dagen hvor jeg cyklede DK's højeste?

På fredag skal jeg testes, og får her de kliniske tal for maxpuls, hvilepuls m.v. Det bliver spændende, og så kan jeg se hvor stor forskel der er på urets beregninger og de kliniske beregninger.

tak for gode input, og altid brugbar viden ;-)

Mvh

Rasmus

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share