Dextrose


BBC
 Share

Recommended Posts

Hey Hey dextrose er et hurtig optageligt kulhydrat (Druesukker) som har en stor GI (Glykemisk Index) hvilket får blodsukkeret til at stige hurtigt, men desværre falder det også ret hurtigt igen..

Nej det kan ikke anbefales at tages under træning med mindre at det er konditions træning, og man er i fær med at løbe en maraton, og har brug for hurtig energi... Hvis du indtager det under et styrketrænings pas, vil insulin niveauet stige og blodsukkeret vil falde.. og din præstation vil ikke være optimal.. Men derimod efter træningen er ok, da musklerne har brug for glukose, til lagring af muskelglukogen..

Link to comment
Share on other sites

Nej det kan ikke anbefales at tages under træning med mindre at det er konditions træning, og man er i fær med at løbe en maraton, og har brug for hurtig energi... Hvis du indtager det under et styrketrænings pas, vil insulin niveauet stige og blodsukkeret vil falde.. og din præstation vil ikke være optimal.. Men derimod efter træningen er ok, da musklerne har brug for glukose, til lagring af muskelglukogen..

Der sker ikke noget voldsomt ved at sippe dextrose under træningen. Du kan også vælge at bruge sukrose (bordsukker) i stedet, men det opløser sig ikke ligeså let, og har en mere gennemtrængende smag end dextrose (madøret Cilius snakker igen). Men det er en god ide at sippe kulhydrater gennem dit træningpas, hvis du er ude efter muskler (1). Bemærk undersøgelsen er lavet på individer som har fastet i 4 timer op til træningen - hvis du napper en shake med kulhydrater inden træning, så vil effekten være afhængig af længden af træningspasset.

Hyperglykemia som du referer til (når blodsukkeret stiger hurtigt for derefter falde til under tidligere niveau), medfører træthed i kroppen - men det er ikke noget jeg har lagt mærke til endnu. Hvis du spiser 2 gange om dagen (morgen og aften), og napper en dextrose holdig drik midt på dagen, så vil du med garanti mærke forskellen, og føle dig træt en halv times tid efter du har drukket den... men derudover er effekten vist minimal.

Grunden til det er en RIGTIG god ide bagefter, er at insulinresponset på dextrosen er med til at sænke mængden af kortisol i kroppen. Hvilket medvirker til kroppens tilstand hurtigere bliver vendt til en anabolsk.

1. Tarpenning KM, Wiswell RA, Marcell TJ, Hawkins SA.

Influence of Weight Training Exercise and Modification of Hormonal Response on Skeletal Muscle Growth. Medicine & Science in Sports & Exercise. 1998 May;30(5) Supplement; S1-S1339

Link to comment
Share on other sites

Jeg giver dig fuldstændig ret cilius. Jeg er selv diabetiker og har erfaret mig utallige erfaringer omkring Diabetes og fitness træning. og eksperimenteret med Blodglucose koncentrationen, igennem de forskellige træningsformer.

Men jeg mener dog ikke at BBC vil gå gavn af Dextrose UNDER selve styrketræningen, da dette træningspas vil vare imellem 45-90 min. og vil medføre Hyperglycemia og evt. Hypoglycemia. Da blodsukkerkoncentrationen vil stige under andre fysiologiske faktorer understyrketræning.. Min mening vil dog være som et post-trænings supplement og hvis BBC har planer om at lave Fedtforbrændingstræning efter hans styrketræning vil Dextrose have en gavnlig effekt.

Men syntes dog at BBC skal vælge at ekspermintere med Tilskud under træningen, men mener dog ikke at det er pengene værd at ofre på de dyre energidrinks som diverse fitness centre tilbyder. Men derimod sørge for at få et måltid ca. 2 timer inden styrketræningen foretages og evt. en let mængde kulhydrater inden selve træningspasset i form af en banan eller en skivebrød.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share