Pause efter test af max


Dillerman
 Share

Recommended Posts

Vi er allesammen enige om, at man skal lade nervesystemet restituerer efter at have testet 1RM. Men hvad når man tester 15, 10 og 5RM, f.eks når man skal i gang med et HST program?

Nogle påstår, at man behøver en restitutionstid på 7-9 dage efter at have lavet 15, 10 og 5RM tests. Men hvordan harmonerer det med træningsprincipperne i HST. Her kører man jo på 100% af max i sidste omgang af en 14-dages periode?

Jeg er godt klar over at man ikke skal træne på 100% af max alle dage, men ligefrem at holde total pause i 7-9 dage efter at have kørt med max vægt (med et rep. antal over 5) er det ikke overkill?

Gerne andre argumenter end "trust me..." ;)

Link to comment
Share on other sites

Det kommer jo an på hvor bogstaveligt man tager det der meget fastlåste HST.

Jeg kan ikke huske i hvilke tråde (og er på vej i seng så jeg tillader mig at undlade at lede lige nu :4george: ) hvor jeg selv har spasset rundt i den fordømte progression, er det fra flere kapaciteter her på boardet blevet opfordret til, at man tager det med en gran salt. I stedet "blot" holder en jævn progression 1-3 reps fra failure. Hele vejen. Overraskende, i hvert fald for mig, betyder det netop at man ikke rammer failure, i hvert fald ikke for til sidst i 5 repperen inden man evt. går over i negativer.

Et helt andet spg. er så, om dette med rette kan kaldes for HST eller blot en variant eller SHST (S for simplificeret), når man både fraviger skemaerne og at at man skal ramme RM inden man skifter rep-range. Men det er der vist delte meninger om

Og med alle de spørgsmål der er netop om HST tyder det i mine øjne også på, at det trods alt er en del uklarheder. Trods de faste skemaer.

Jeg fandt alligevel et par tråde.

Se evt. i denne:

http://www.motion-online.dk/fora/index.php...=ST&f=10&t=8199

Her er f. eks. et TJ citat:

Det jeg anbefaler er at man tæller baglæns fra sin 5RM. Størrelsen af tilbagetællingen afgøres af den progressionsprocent man mener er optimal. Nogen siger 2,5 %, andre siger 5 % osv. Hvor mange reps man så laver ved hver vægt, indtil man når 5 rep perioden er totalt ligegyldig, sålænge man holder sig fra failure

fra tråden hvor jeg selv var på glat-is (ikke paradis)

http://www.motion-online.dk/fora/index.php...f=8&t=7670&st=0

Edited by TF vol. II
Link to comment
Share on other sites

Grunden til at du skal holde pause efter at ha' testet dine RMer er for at dekondtionere musklerne!

Hvis du tester din 5RM i bænk til 100kg, og så 2 dage efter går ned og repper med 50kg, hvad sker der så? Ikke en flyvende fis! For at skabe hypertrofi skal der være en stigning i vægten man træner med. Ved at holde en pause på 9-15 dage (dekonditionering), skaber man mulighed for at musklerne kan vokse på submaximale vægte.

Det var den ultrasimplistiske forklaring, men klokken er blevet mange! Jeg forventer at cillius dukker op med en dybere forklaring og TONSVIS af referencer, indtil da vil jeg foreslå at læse disse to tråde på HST Boardet:

1) Strategic Deconditioning

2) "Sub-maximal" workouts

God læsning og godnat! :4george:

Link to comment
Share on other sites

Ok, mig forstå.

Men lad mig lige opsummerer for at være på det klare med hvad hvad der menes:

  • Ved at træne med RM vægten, træner man lige nøjagtigt til failure. F.eks. er ens 5RM vægt defineret som den vægt man lige nøjagtig kan løfte 5 gange og ikke mere, altså til faliure.
    Al form for faliuretræning kræver en relativ lang pause for at restituerer nervesystemet.

Nu er spørgsmålene i forbindelse med HST så:

Burde man så ikke afholde sig fra at træne med 100% RM i det sidste træningspas af en 14-dages cyklys? Eller tæller den "blide opstart", altså strategic deconditioning, man har i forbindelse med starten på en ny cyklus som en pause?

Edited by Dillerman
Link to comment
Share on other sites

Der er ikke noget galt i at være tæt på failure eller ramme failure, det skal bare ikke ske hver gang, du kan ikke sammenligne en all-out 1RM med en 5RM på den måde, så man behøver ikke en lang pause for at restituere hvis man rammer failure en dag på en øvelse.

De fleste oplever en god portion styrke øgning på en omgang HST, f.eks. var min gamle træningsmakker igår nede for at træne den sidste dag af "5erne", på squatten reppede han 10 gang uden at ramme failure med sin gamle 5RM.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share