Styrketræning og kakao


xollin
 Share

Recommended Posts

kakao er ikke helt så godt som proteinpulver, fordi en stor del af proteinen i mælk er den langsomt optagelige type kassein.

Ja, en eller anden form for protein og kulhydrat er et must efter styrketræning hvis man vil have resultater. Det hjælper selvfølgelig ikke meget hvis man spiser junkfood resten af tiden.

Link to comment
Share on other sites

Prøv at kigge tilbage - dette har været diskuteret mange gange.

Dog vil jeg lige sige en enkelt ting. Det er meget væsentligt at du indtager din protein (f.eks. fra kakao) umiddelbart efter træning. Traditionelt taler man om et "window of opportunity" på en halv time. Den halve time skal nok ikke tages alt for bogstaveligt, - men det er væsentligt at det sker umiddelbart efter træning.

Som Henning Kristensen sagde i hans video - så snart du har sluppet den sidste håndvægt tager du din shake. - Ideen i det udsagn var - ikke noget med at klæde om først - bare ned med proteinerne.

Iøvrigt kan jeg anbefale vores protein-faq. Der er en henvisning til den i min signatur.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor lige i Matas?

Jeg ved ikke hvad de har i Matas. Der var tidligere snak om at de havde noget (ret billigt endda) proteinpulver, - men det var soyaprotein (som ikke optages så hurtigt som whey/valle (hvad du er interesseret i hvis det skal bruges til efter træning)) og derudover skulle det vidst smage .... - mindre godt. Jeg har dog ikke selv smagt det).

Der kører en del reklamer her på sitet for proteintilskud - du kunne jo overveje at købe noget valle (whey) protein hos en af dem.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil anbefale, at du kigger lidt i de tidligere tråde om protein og timingen af indtaget. Der er ikke helt enighed på MOL om dette, og jeg er bestemt ikke enig i at Kassein ikke duer ifbm. muskelvækst.

Jeg vil ikke anbefale cacaomælk pga. den ekstra sukker, men mælk har faktisk en ganske fornuftig proteinprofil, idet fordelingen ml. valle og kasein er 80/20. Dvs. der er valle til at tilfredstille behovet for protein umiddelbart efter træning, og kasein der sikrer at protein er tilstede på lidt længere sigt.

Derudover er "window of opportunity" kun interessant, hvis kroppen ikke i forvejen har adgang til det protein den har behov for efter træningen. Ved at indtage mælk FØR træningen, kan man sikre at proteinen rent faktisk er tilstede, hvorfor timingen af et post-workout shake bliver mindre interessant.

I mine øjne er mælk en udemærket og ganske billig proteinkilde, som er et fornuftigt alternativ til det noget dyrere valle-proteinpulver. Det kræver blot at man tilrettelægger sit indtag af det på en fornuftig måde.

Link to comment
Share on other sites

--->DSB

Tjaah, der er jo da en del MOL'ere der indtager protein undervejs i træningen, og så vidt jeg har hørt er der ingen der beskriver problemer ifbm. hermed.

Personligt har jeg indtaget enten et proteinrigt måltid eller et proteinshake 1-2 timer før, og det har aldrig givet nogle problemer. Tværtimod har jeg faktisk oplevet rigtigt fornuftige gains i den periode.

Link to comment
Share on other sites

Gad vide om folk træne hårdt nok??? - De gange jeg har prøvet at indtage kcal (læs; måltid) 1 time før en session (specielt bentræning) er min træning gået op i hat og briller. Efter bentræningen var det sågar ørletur. Så det med at spise før træning råder jeg ingen til - hvis de selvfølgelig træner igennem :tongue:

Men en proteinshake bruger jeg også med succes inden træning - men det er så en wheyshake der ryger ned og en mere efter med banan til!!

Edited by DSB Harry
Link to comment
Share on other sites

--->Maxpower,

Selv om kilden ikke er Pubmed, så er det interessant læsning, som jeg synes bekræfter vigtigheden af at have protein tilstede under træningen, og dermed også argumenterer for indtag før og under.

--->DSB

Jeg kan ikke helt følge dig.

Først skriver du:

Hmm indtage protein før træning så det er tilstede for kroppen EFTER træning. Lyder som en dårlig ide da man så skal træne med det indtaget i fordøjelsessystemet
Dernæst skriver du
Men en proteinshake bruger jeg også med succes inden træning - men det er så en wheyshake der ryger ned og en mere efter med banan til!!

Mener du det er en god ide eller ej ?

Hvad angår fordøjelse under træning, så synes jeg da at et shake med banan er et rimeligt måltid. Vi taler vel om rundt regnet 4-500 kalorier.

Gad vide om folk træne hårdt nok??? - De gange jeg har prøvet at indtage kcal (læs; måltid) 1 time før en session (specielt bentræning) er min træning gået op i hat og briller. Efter bentræningen var det sågar ørletur. Så det med at spise før træning råder jeg ingen til - hvis de selvfølgelig træner igennem

Så hvis man kan spise en time før træning og ikke ørler efter træning - så træner man ikke hårdt nok ?

Link to comment
Share on other sites

Nu er det sådan at en banan + shake IKKE er et måltid - i mine øjne - men en snack, som faktisk man godt kan indtage under træning. Et måltid for mig er eks. kylling, kartofler og grøntsager.

Diddley - det hele startede med at du mener at at men napper en shake (mælkeprotein) før træning men henblik på at ikke ligge så meget vægt på postshaken. Og det mener jeg ikke men derimod som jeg også skriver en wheyshake før og en efter er godt. Whey'en er optaget i løbet af træning - hvad også meningen er - og så "fylder" vi på igen efter vores session.

Link to comment
Share on other sites

--->DSB

Diddley - det hele startede med at du mener at at men napper en shake (mælkeprotein) før træning men henblik på at ikke ligge så meget vægt på postshaken. Og det mener jeg ikke men derimod som jeg også skriver en wheyshake før og en efter er godt. Whey'en er optaget i løbet af træning - hvad også meningen er - og så "fylder" vi på igen efter vores session.

Hvis du nu holder dig til at fremlægge, hvad du mener - så skal jeg nok fortælle hvad jeg mener.

Rent faktisk så foreslog jeg mælk, fordi det både indeholder valle og kasein.

Derudover har jeg ikke påstået at post-workoutshaken ikke er vigtig, men blot at timingen blev mindre vigtig, hvis man havde protein i kroppen ved træningens afslutning.

Men, jeg opfatter dit sidste indlæg som at du er enig i at det er vigtigt at have protein tilstede både under og efter træningen, hvilket jeg mener er det centrale.

At vi ikke er enige om, hvordan det skal tilvejebringes kan jeg leve med ;)

Edited by Diddley
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share