3 HST-spørgsmål (igen-igen)


TF vol. II
 Share

Recommended Posts

Jeg kører min uortodokse HST efter et hoved princip med at rykke een rep ned hver anden træning, dvs 15,15,14,14,13,13 osv.

Indtil videre har jeg kørt to sæt i alle øvelser (pånær bicep,tricep og indad-rotator som er eet sæt).

Er det dumt når jeg kommer til 12 rep at holde den et par træningspas ekstra (for at trække progressionen) og så lade føste sæt være det gældende og kun køre andet-sættet for at øge tiden under spænding? Det vil vel lige noget der så hedder 12 reps i første sæt og 8-10 i andet sæt.

Ved hvilket rep-antal er det mon formålstjenligt at nøjes med eet sæt af hver?

Hvordan kører man bedst specifik opvarmning i en HST? Man hopper vel ikke bare ud i f. eks. et 6 rep-sæt uden opvarming.

Edited by TF vol. II
Link to comment
Share on other sites

Jeg kører min uortodokse HST efter et hoved princip med at rykke een rep ned hver anden træning, dvs 15,15,14,14,13,13 osv.

Indtil videre har jeg kørt to sæt i alle øvelser (pånær bicep,tricep og indad-rotator som er eet sæt).

Dette er muligt. Men pas lidt på. Progressionen er ikke særlig kontinuerlig ved en sådan fremgangsmåde.

(der er fin progression ved hver anden træning fra f.eks. 15 til 15. Men hver anden træning indebærer faktisk ikke så meget progression, idet den ene træning hedder 100% x-rm, mens den næste hedder måske 95 % af (x-1)-rm (dette gælder ved alle springene - fra 15 til 14 osv.)

Indtil videre har jeg kørt to sæt i alle øvelser (pånær bicep,tricep og indad-rotator som er eet sæt).

Er det dumt når jeg kommer til 12 rep at holde den et par træningspas ekstra (for at trække progressionen)

Ja, det er en god ide
og så lade føste sæt være det gældende og kun køre andet-sættet for at øge tiden under spænding? Det vil vel lige noget der så hedder 12 reps i første sæt og 8-10 i andet sæt.

Jeg kan ikke, hvad ideen skulle være i det???

Men så længe du holder en rimelig progression, så er næsten alt muligt. ;)

Ved hvilket rep-antal er det mon formålstjenligt at nøjes med eet sæt af hver?
Du skal da ikke sætte sætantallet ned. :blink: Enten skal det som i standard-HST holdes konstant eller endnu bedre i et optmeret HST skal det sættes op. Det workload vi taler om her. Og denne skal i hvert fald ikke have en negativ progression.
Hvordan kører man bedst specifik opvarmning i en HST? Man hopper vel ikke bare ud i f. eks. et 6 rep-sæt uden opvarming.

Der skal opvarmning til - selvfølgelig. Lave intensister med samme repsantal som du vil træne. Fortsæt med disse opvarmningssæt, til du føler dig varm. Herefter kan de springes over. ;)

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Du kan nok godt nuppe 3-4 pas med samme vægt, men jeg ville nok vente til du er kommet under 10 reps. RBE indhenter dig noget hurtigere ved de meget submaksimale vægte ift vægte omkring din 5RM.

I HST er det ikke skide vigtigt at man rammer det præcise antal reps hver gang, bare der er en passende progression og man højst køre til (eller tæt på) failure af og til.

Hvis du har svært ved at få det samme antal reps i andet sæt som i første kunne du prøve med supersæt eller bare tage lidt længere pause.

Jeg ville ikke sætte antallet af sæt ned fra det du har nu. Et enkelt sæt med f.eks. 5 reps giver ikke særlig lang TUT (Time Under Tension).

Opvarmning i HST kan du læse om her: link

Meget kort (min fortolkning/overbevisning :) ):

Over 12 reps - kun generel opvamrning

8-12 reps - en enkelt opvarmningssæt på første øvelse til hver muskelgruppe

under 8 reps - 2 opvarmningssæt, 5x50% og 3x70-80% eller nogen i den stil.

Link to comment
Share on other sites

Ideen med at sætte sæt-antallet ned ved lave reps er ikke min. Jeg mener måske at det var cilius der luftede den, samtidigt med at han bemærkede at næsten alle undlod denne detalje. Jeg har endnu ikke fundet tråden. Den fremgik dog ikke hvor grænsen mellem 1 og 2 sæt gik, men lever roligt videre alligevel....

Link to comment
Share on other sites

Antallet af sæt i næsten hvilket som helst program må afhænge af ens workcapacity, programudformning mm.

Derfor mener jeg ikke bare konsekvent kan sige man bør gå ned til et sæt i slutningen af 5'erne.

I HST'en faq'en står faktisk nogen tilsvarende om at gå ned i antal sæt i sidste uge af både 10'erne og 5'erne, men læs hele tråden inden man drager forhastede konklusioner.

link

LESS is MORE - til en vis grænse :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share