Kan BMI-tal bruges til styrketræning?


humseper
 Share

Recommended Posts

Er der nogen der ved om BMI kan bruges til folk der styrketræner? Mange vil da ud fra BMI udregningen være overvægtige, da man jo vejer rimlig meget hvis man har en stor muskelmængde.

Min egen BMI ligger på ca 24,8, dvs græsende til det overvægtige. Inden jeg startede på styrketræning lå den på ca 19,5.

Hvad ligger jeres BMI på?

Link to comment
Share on other sites

der nogen der ved om BMI kan bruges til folk der styrketræner? Mange vil da ud fra BMI udregningen være overvægtige, da man jo vejer rimlig meget hvis man har en stor muskelmængde.

Du har jo allerede selv svaret på det ;)

Når du når 25 i BMI siger vejledningen, at det er en sundhedsskadelig overvægt, synes du at du nærmer dig dette, når du ser dig i spejlet.

Min egen BMI er vist lige over 25, men selvom jeg ikke ligefrem har 1-cifferet fedtprocent, så er jeg ganske fortrøstningsfuld.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en fedt % på ca 11-14 stykker vil jeg gætte på..

Min bmi er 23.98... SÅ tror ik du skal regne alt for meget med det bmi, jeg bruger det faktisk ik til en ht, da jeg ikke mener man kan bruge det til noget da man er så forskellig fra person til person, så deres inddelinger ikke rigtigt passer..

25 = overvægtig, hmm mener nu ikke lige det kan passe hvis man er BB`er

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror BMI er et udemærket tal at betragte større grupper personer over, - men for den enkelte er det meget tæt på værdiløst.

Mange gode sportsfolk har et BMI der ligger udenfor "normalen" - uden at være usunde af den grund. Elite cykelryttere har meget lave BMI (elite sportsfolk er dog sjældent ret sunde, - men noget tilsvarende gør sig naturligvis gældende for motionister - bare knap så grelt). - Tilsvarende har BB'ere generelt et utrolig stort BMI.

Link to comment
Share on other sites

jeg har en BMI på 29... altså virkelig sådan RIGTIG overvægtig..og ja, nok har jeg et kg eller 2 på siden, men.... det holder ikke til folk med bare lidt mere muskelmasse end normalen. selv hvis jeg gik ned under 100 kg ( :( ) ville jeg være, BMI mæssigt, overvægtig :)

F.eks mener jeg at ens som Niels vil have et BMI på næsten 50 :)

Link to comment
Share on other sites

BMI kombineret med fedt% måling kan derimod bruges til at sige en del om mængden af neurale tilpasninger som personen har. Hvis person A med et normalt BMI 22,2 er i stand til at løfte mere end person B som har samme fedt procent som person A, men et BMI på 25, kan der (ud fra en snæver betragtning) udledes at person A har en højere grad af neural tilpasning.

Dette afhænger dog af en lang række faktorer...

Link to comment
Share on other sites

Dette afhænger dog af en lang række faktorer...

Ja det tror jeg på.... Bare for at nævne et par stykker som fibertypefordeling, fordeling i muskelmasse i forhold til øvelsen der testes ved osv.

Det er altså en alt for generel og ubrugelig antagelse.

Edited by Sir Charles
Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jeg har lige fået målt min fedtprocent på en prof. maskine til 4,7% og min BMI er skulle være på 18,7...

Højde: 170 cm

Vægt: 54 kg

-kan man selv lave en udregning med fedtprocent uden sådan en dyr vægt?

Hej 2Ben

Er du mand/kvinde? Jeg tror ikke helt at du skal regne med, at din fedtprocent kun er på 4,7 % det lyder meget urealistisk lavt, med mindre du er professionel bodybuilder lige op til en konkurrence - selv der er den for kvindelige BB'er på 8-10 %. Jeg selv har ca. samme stats som dig. Jeg er Kvinde, 170 cm høj og vejer pt. 53,2 kilo (53,5 da min fedtprocent blev målt) og min fedtprocent er på 17,9 % - hvilket faktisk er relativt lavt. Hvis det er de der "prof. maskiner" i et fitnesscenter du taler om, så giver jeg ikke meget for dem og mange her på MOL vil give mig ret.

Det er meget bedre at købe dig en fettang (den kan fåes for 199,- kr inkl. porto). Se på forsiden af MOL - her anbefaler de den og linker til den. Med den tang skal du have en anden person til at måle dig 4 steder på kroppen og så taste de tal ind i det skema MOL har til samme formål. Den giver et meget bedre billede af hvad din fedtprocent er.

:wave: MVh Snoopy

Link to comment
Share on other sites

BMI er for "køkken-motionister"...... <_<

Har aldrig prøvet at blive målt med en tang :blink:

Fedt% måle maskinerne er et god målestok(deres præcision tvivler jeg dog meget på)

Og hvad er det for en weird ting at man kan blive målt på normal & atleht????????!!!!!!

om du træner eller ej, fedt% er vel fedt% :blink:

De maskiner man står på måler fra ben1 over mave til ben2

Dem man holder med hænderne fra arm1 over bryst arm2

så hvis man lægger de 2 tal sammen og dividerer med 2 har man vel den mest "præcise" fedtprocent :unsure:

Jeg holder mig til målebåndet, og det med tangen lyder heller ikke så tosset,skal afprøves :)

Lige lidt BMI historie:

Inden træning(flødebolle :w00t: ), lidt over 3 årsiden:

højde 1,98

vægt 105

BMI = 26.8

Efter 3mdr vægtab+middel styrke Træning

Vægt 92

BMI = 23,5

Idag (7cm mindre om maven, 7cm mere om armen and so on and so on.....) :)

106

BMI = 27

Bottom line

BMI tilfører FAT CLUB...........

For mænd der ikke træner sys jeg følgende er meget bedre at rette sig efter...

hvis du vejer det du er over 1m. i cm(kan selvfølgeligt også være helt i skoven afhængigt af kropstype)

fx mig inden træning

ok ville være 1,98 = 98 kg ------> 7kg overvægt

Devito

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share