syrer vildt til på 2 min


cdh
 Share

Recommended Posts

:confused2: Jeg er for 3 mdr siden startet på fitness for at få kondition og for at tabe mig , men har opdaget at lige meget hvor meget jeg cykler eller hvor stor belastning jeg har på , syrer mine ben fuldstændigt til, det skal siges at jeg fik fortalt at jeg havde nok drukket for lidt væske inden træning :o , det rettede jeg op på med det kedelige tilfølge at nu skal jeg rende på wc for ud skal det væske igen ;) Udover det ved jeg jo så at jeg har lidt dårliget blodomløb , da jeg også efter træning ( om aftenen) døjer med uro i lægmuskler....................nogen der har gode råd?? :4flex:

PS jeg er ellers ret flittig , tre gange om ugen med 2 x 15 min cykling og ellers lidt styrketræning af diverse muskler, desuden kan jeg finde cyklen frem efter træning og tage ca 8 km ekstra efter aftensmad

og vægten :4oops: ikke noget synligt ,men skidt med det jeg har det fint alligevel

Link to comment
Share on other sites

Hej cdh - og velkommen til MOL :)

Lyder lidt mærkeligt - og der kan jo være uendeligt mange grunde til det.

Væske siger du - men hvad med kosten. Er dine glucogendepoter (sukkerdepoter) helt nede inden træning? Hvis ikke kroppen har glucogendepoter at spise af mens man træner er det utroligt hårdt for kroppen, idet den skal klare energitilførslen ved kun fedt og protein.

Desuden er der en anden ting. Hvis vi siger at du får nok kulhydrater, væske og restitution, så er der kun en ting at sige. Hvis man syrer til, så skyldes det simpelthen at du lægger træningen med en intensitet der er højere end dit kredsløb kan klare.

Derfor tjeck følgende og tilpas det eventuelt så det bliver bedre:

- væske

- mad

- restitution

- tilpas intensiteten

:)

Link to comment
Share on other sites

Det med at læggen kramper el. låser, det fik jeg at vide i en tidligere tråd(som jeg ikke kan finde) formegentligt skyldtes væskemangel samt mangel på nogle mineraler.

Derudover tror jeg som jarvig siger at det med syre skyldes at du arbejder mere end det aerobe system kan klare og derfor går kroppen over til Anaerob forbrænding hvor der dannes syre. Så du skal bare gøre det lidt langsommere så simpelt er det

Link to comment
Share on other sites

2 min. er sandelig ikke lang tid. Er du sikker på, at cyklen er indstillet rigtigt. Sadlen skal være så højt oppe, at dit ben kun er en anelse bøjet (det må ikke strækkes helt ud).

Det med væskemangle som årsag til kramper, har jeg også hørt. At du skal rende på WC, må du nok finde dig i, det giver da også et bidrag til dagens kalorieforbrug. :)

Link to comment
Share on other sites

:bigsmile: Tak for svarene og velkomst hilsnen...........de to første ting , med vædske og mad ( glukogen depoter ) er i orden, har somregel spist let og fået frugt og mad i løbet af dagen ( formiddagen) inden jeg starter træning......... Jeg har dog opdaget at hvis jeg træner direkte fra arbejde, ved 13 tiden , er jeg ikke så hurtigt til at syre til, ( ikke kramper) som når jeg tager en træning om formiddagen ( i Weekenden), hvor jeg ikke har gået / stået ret meget først.

Aerobe og Anaerob forbrænding??? :confused2: , dette aner jeg ikke hvad er for noget ??

Men restituition mener jeg også skulle være i orden ,når jeg kun træner hver anden dag

Håber stadig det går over, jeg er stadig totalt nybegynder inden for motionsfelt og aner ikke ret meget om hvad og hvordan

cdh

Link to comment
Share on other sites

Jeg har dog opdaget at hvis jeg træner direkte fra arbejde, ved 13 tiden , er jeg ikke så hurtigt til at syre til, ( ikke kramper) som når jeg tager en træning om formiddagen ( i Weekenden), hvor jeg ikke har gået / stået ret meget først.

Det kunne måske tyde på manglende opvarmning som en årsag. Du kan prøve at starte din cykling med nogle få minutter, hvor du arbejder stille og roligt, inden det går løs med højere intensitet. Da jeg begyndte med spinning, havde jeg også problemer med benene i de hårdeste timer (om det er syre, ved jeg nu ikke, men det kunne mærkes). Løsningen var at møde op 10 minutter før og varme mere omhyggeligt op.

Du kan læse om opvarmning her på MOL.

Link to comment
Share on other sites

Nu hvor emnet er oppe har jeg lige et spørgsmål a la syre.

Når jeg skal have tjekket min max puls ender det altid med musklerne syre til før jeg når den, og jo mere jeg træner jo svære bliver det at få min puls der op.

er endt på 188, og de sidste forsøg er lige endt på 180 og så har syren gjort jeg ikke kan komme længere op.

Kan man på nogen måder snyde sig til at forsætte uden syre eller findes der en gylden måde man bør tjekke sin maks puls på??

Link to comment
Share on other sites

Aerobe og Anaerob forbrænding??? :confused2: , dette aner jeg ikke hvad er for noget ??

Aerob oversat til dansk betyder "med ilt" men ANaerob så betyder "uden Ilt". det er en betegnelse for den intensitet og forbrændingsform din krop er "udsat" for. Og det er mere her jeg mener at årsagen til dit problem ligger.

Det afhænger nemlig en anelse af hvordan din generelle form er. Jeg forstår det sådan at du lige er begyndt at træne, og det er fra "scratch". Hvilket medfører at du måske nok ikke liiiige er i jernform, og ret hurtigt rammer syregrænsen af 2 årsager, din krop er ikke i god nok kondition til at følge med, selv på lavt niveau, og for det andet fordi du måske træner en anelse over evne i starten. Der er en god nyhed og en dårlig nyhed, den gode er at det går over når formkurven begynder at give sig, den dårlige nyhed er at du alligevel vil ha det hårdt fordi du bare presser dig selv tilsvarende hårdere ;)

keep rolling

Link to comment
Share on other sites

Til Dump&Dumper

Tak for dit svar det tror jeg du har HELT ret i, da jeg ikke har dyrket nogen form for motion før nu altså er( var ) jeg totalt ude af form *SS* .............det varer en smule længere nu inden det sker, nu går der da ca 5 min på kondicykel og tilsvarende på alm cykel , men det hjælper når jeg lige strækker benene , ( eller holder med at træde på den alm cykel) så mon ikke, jeg når til et punkt hvor det forsvinder? :) . Med hensyn til uro i benene så er det IKKE kramper jeg snakker om , men generelt uro( kriblen/ krablen) , som desværre skyldes dårigt blodomløb har jeg nu fundet ud af ..................MEN stædig som en hest så fortsætter jeg, fordi jeg vil og kan lide det :bigsmile:

cdh

Link to comment
Share on other sites

som desværre skyldes dårigt blodomløb har jeg nu fundet ud af

via lægen eller af egen erfaring?

hvis det er dårligt kredsløb, er det meget vigtigt at stoppe al rygning og dertil kan du træne "syretræning", hvor du træner, til du "syrer til" og så holder tempoet i så lang tid, du nu kan. Dette skal du gøre ret ofte, hvorved dit kredsløb forbedres langsomt men fhv. sikkert :-)

desuden er det jo altid en god idé at lade sig teste for sukkersyge :-)

Link to comment
Share on other sites

Hej Claus

Det er ikke lægen der har fortalt mig at jeg har dårligt blodomløb, men ved at læse og spørge mig frem jeg har fundet ud af det, og ja jeg skulle lade være at ryge :sneaky: , men det er lettere at sige end at gøre , jeg har dog en lille regel for mig selv at mindst en time før er der ikke nogen smøg , men så vil jeg også have den bagefter :4oops:

Sukkersyge ( diabetes ) VED jeg at jeg IKKE lider af , da jeg har en sådan i huset og mindst en gang om året får taget en blodsukkerkontrol........... ;)

jeg kører over syrergrænsen med vilje hvergang jeg er på cyklen ,netop fordi jeg selv tror og mener at det da på et tidspunkt skal holde op.

Jeg havde nok håbet der var en lettere omvej til at slippe , men kan se at det er bare hårdt arbejde at komme over det :4whip:

CDH

Link to comment
Share on other sites

Til Nullermanden

Ang. max. puls så er det ofte et problem at man "syrer til" inden man når sit max. Det skyldes at man perifært (i musklerne) når sit max før man når det centralt. Du kan forsøge at blande belastningen og kadencen. Når du kan mærke at du er ved at "syre til" løsner du lidt for belastningen og sætter kadencen op. Til sidst skulle du gerne nå et niveau hvor du ikke går kold før du når max. Prøv dig lidt frem.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke lægen der har fortalt mig at jeg har dårligt blodomløb
så få det da tjekket ved næste besøg - en blodtryksmåling på ankel- eller tå-niveau sammen med en alm. måling kan fortælle meget :)
jeg skulle lade være at ryge, men det er lettere at sige end at gøre

faktisk er det jo lettere at stoppe end at sige, at man gør det - det sværeste er bare at lade den sidste cigaret ligge :)

Sukkersyge ( diabetes ) VED jeg at jeg IKKE lider af , da jeg har en sådan i huset og mindst en gang om året får taget en blodsukkerkontrol
"sådan en" - mener du en anden, der har diabetes? :)
Jeg havde nok håbet der var en lettere omvej til at slippe

der er andre veje, men de er ikke lettere - bare besværlige og ubehagelige på andre måder :(

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share