Cykling og bentræning


Spock
 Share

Recommended Posts

Der må være andre der har rodet med samme problemer som jeg:

Jeg træner en del spinning, ca. 4-5 gange om ugen.

Desuden forsøger jeg, i det omfang ryggen tillader det, at løbe en smule også (desværre for lidt).

Men jeg vil også gerne træne vægttræning for benene - bestående af squat samt andre øvelser.

Nu er mit problem at jeg ofte ikke har en kinamands chance for at restituere.

Hvis jeg har vægttrænet ben, er benene for smadrede til at kunne cykle en time (man kan jo nærmest ikke stå op på en cykel når benene er blevet trænede).

Omvendt, når jeg har cyklet, tager det alligevel en del tid før benene er ordentligt restituerede for at kunne vægttræne ordenligt.

Ugen har kun 7 dage, det er et umuligt regnestykke, I know.

Hvordan tackler I andre bentræning og relativ hård cardio for ben på samme tid???

Link to comment
Share on other sites

Ja, men så skal jeg træne 5 dage spinning, og 2 dage ben-vægttræning.

Ingen pause... puuuuha... og hvad med løb?? ... dammmit!! ØVØØVVØVØVØØVØV

Tror jeg ændrer vægt-program så jeg kun træner vægttræning (ben) een gang om ugen... det skulle give lidt mere plads til cardioen... desværre.. øvøvøvøvv

Link to comment
Share on other sites

Det må være relevant at stille spørgsmålet: Hvad vil du med din cardio? Hvis det alene er et spørgsmål om at brænde kalorier af, så vil mit råd være, at du tilpasser intensitet og varighed til det niveau, som din vægttræning tillader dig - altså, at du afstår fra at pine dig under cardio'en. Er det derimod løb og cykling, der har prioritet - ja, så er der efter min mening ingen vej udenom, at du enten A: Højst laver squats ell. lign. 2 gange om ugen eller B: Roterer din træning efter cykliske principper, således at du i f.eks. 3 måneder satser på vægttræningen og nedtoner cardio'en, hvorefter du gør det omvendt de følgende 3 måneder.

Jeg har selv tumlet meget med det tilsvarende problem. Jeg vil gerne det hele - køre squats efter hst-principper, deltage i diverse hel- og halvmarathons samt køre cykelløb på motionsplan. Min personlige erfaring er, at det ganske enkelt ikke kan lade sig gøre at kombinere hst med seriøs løbetræning. Kravene til restitution gør dette umuligt. Har jeg trænet squats mandag, er jeg først klar til seriøs løbetræning med hastigheder, der påvirker max vo2 om torsdagen - men i mellemtiden ligger der jo et andet hst træningspas om onsdagen! Resultatet er, at jeg kun kan lunte rundt med en hastighed, der ikke udfordrer kredsløbet for alvor! Ved 2 X squats pr uge - f.eks mandag og torsdag - er der jævnfør ovenstående kun søndag tilbage til seriøse løbeture, og tro mig - det er ikke vejen til en pr i WCM!

Min erfaring er endvidere, at det går lidt bedre med at kombinere squats med cykeltræning. Der kan cykeltræningsintensiteten godt holdes på et fornuftigt niveau. Hvorfor ved jeg ikke - men jeg har et bud, som jeg ikke kan underbygge med kildehenvisninger: En væsentlig del af det arbejde, som lårmusklerne skal udføre ved løb er negativt, også kaldet excentrisk. Populært sagt skal lårmusklerne ud over at sætte af (den koncentriske del) også bremse kroppens "fald" fremover (løb er teoretisk set en serie af afbrudte fald). Det er evnen til at udføre denne type arbejde, som smadres af squats. Cykling består derimod kun af koncentrisk arbejde og derfor kan dette bedre kombineres med squats.

Har nogen en bedre forklaring?

Link to comment
Share on other sites

Ja, det lyder meget fornuftigt.

Ja, problemet er at jeg vil "det hele" på samme tid, og selvom jeg godt ved det er svært/umuligt er det nemmere sagt end gjort at gøre noget ved det.

Min fokus er klart vægttræningen, men samtidig elsker jeg også høj-høj-høj intensitets kondi-træning, det er nu immervæk en anden (og fed) fornemmelse, man bliver jo helt afhængig af det skidt :lol:

Jeg tror jeg vil forsøge at tvinge mine spinning-timer ned på et lavere niveau, så jeg kører hveranden time høj-intensivt, og hveranden time "normal" intensivt, med fokus på ikke at køre alt for tungt i cyklingen.

Tak for svarene!!

Mvh Spock - CardioBoi & Popfyr :lol:

Edited by Spock
Link to comment
Share on other sites

Ja, problemet er at jeg vil "det hele" på samme tid, og

Tror mange har lidt af det samme problem - min egen plan er at lave en mere sæson-styret træning ... forstået på den måde at jeg ikke laver tung bentræning i løbesæsonen (april - september) og vice versa.

Det er nok ikke 100% optimalt, men tillader mig at kunne koncentrere mig om fremgangen i én ting af gangen.

KISS (Keep It Simple Stupid) ... :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share