Respirations spørgsmål


Cpc
 Share

Recommended Posts

Jeg er lige startet op med at løbe for en måneds tid siden og løber alt hvad jeg kan på 20 min, ofte en 2-3 gange om dagen.

Jeg har jo lært alt det der med at kroppen skal hvile og respirere ellers hjælper det ikke, men skader det(eller hjælper det ikke), hvis jeg løber for ofte?

Edited by Cpc
Link to comment
Share on other sites

Skader/gavner i forhold til hvad?

Hvis du løber hver dag, så bruger du flere kcal, hvilket gavner i forhold til vægttab. Når du løber hver dag belaster du scener og led, hvilket skader kroppen.

Det er derfor en balancegang, og svaret kender kun du. Lyt til din krop - hvis du ikke føler overbelastninger, smerter i led etc. så kan du bare give den gas, men en marathon hver aften inden sengetid vil med garanti give dig skader ;)

Din krop er rigtig god til at tilpasse sig belastninger, så hvis du på sigt ønsker at løbe hver dag, så er det en god ide, at starte langsomt op med et par gange om ugen og så gradvist øge frekvensen.

Link to comment
Share on other sites

Efter den første måned har jeg aldrig mærket nogle smerter eller lignende. Jeg har kun få gange følt mig træt efter at have løbet. Det er godt nok ikke så langt jeg løber endnu, men det jeg tænker på er mest om det bedre kan betale sig at springe nogle af turene over, hvis det er spild af kræfter i forhold til kondien.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er lige startet op med at løbe for en måneds tid siden og løber alt hvad jeg kan på 20 min, ofte en 2-3 gange om dagen.
Det er da en ganske pæn træningsmængde og intensitet for en begynder! Hvor meget dækker "alt hvad du kan" over? Idéen med at løbetræne 2 gange om dagen er sådan set fin nok, men hvis du løber maksimalt under hvert træningspas kommer du hurtigt til at brænde ud.
Jeg har jo lært alt det der med at kroppen skal hvile og respirere ellers hjælper det ikke

Det er korrekt. Hvis du ikke trækker vejret får du det hurtigt rigtig, rigtig skidt. :tongue:

'Respirere' henviser til det at trække vejret. Jeg tror du mener at 'restituere' hvilket er kroppens tilpasning til de anstrengelser du udsætter den for. Og det har naturligvis har stor betydning for dit udbytte af træningen.

Med venlig hilsen

Jesper

Edited by Jesper T
Link to comment
Share on other sites

Det er korrekt. Hvis du ikke trækker vejret får du det hurtigt rigtig, rigtig skidt.  :tongue:

:lol: :lol: :lol:

Det er godt nok ikke så langt jeg løber endnu, men det jeg tænker på er mest om det bedre kan betale sig at springe nogle af turene over, hvis det er spild af kræfter i forhold til kondien.

Hvis du er bange for at det ikke er godt for din kondi at løbe meget, så bare rolig - det sker der ikke noget ved. Men det kunne godt være at du vil få en bedre fremgang hvis du holder nogle pauser, da kroppen så kan restituere og du vil være udhvilet inden du starter på et nyt træningspas. Det gør at du vil kunne få mere kvalitet frem for kvantitet i din træning... Men det er jo altid en balancegang.

God træning

- Tolle

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share