Fibersprængning


Luciferase
 Share

Recommended Posts

Jeg fik i weekenden en rimelig vild fibersprængning i brystet til JM i bænk. Jeg vil høre om der er nogen der han nogle idéer til hvordan jeg kommer hurtigst muligt ovenpå igen. Der er flere der har sagt at jeg burde tage til lægen, men det kan jeg ikke se hvorfor jeg skulle.

Jeg har været mere eller mindre lammet omkring skulderen i et par dage, men er ved at kunne bevæge mig igen.

Vil aktiv restituering være det bedste - stille og roligt med lav belastning?

Hvornår skal jeg starte?

Link to comment
Share on other sites

Jeg fik selv, sandsynligvis, en lille fibersprængning i forbindelse med kickboxing i sidste uge, og i den forbindelse talte jeg lige med min læge.

Hans råd var at bruge is de første par dage mod smerterne. Hvis jeg absolut ville hurtigt i gang med at træne var hans råd, at jeg skulle undgå ting, der fremkaldte yderligere smerte, og ellers var det bare med at have tålmodighed...

Desuden mente han, at jeg ved træning kunne have gavn af elastikbind omkring låret , hvor skaden skete, fordi det ville hjælpe og støtte lidt.

Jeg havde selv store problemer med at bruge venstre ben bagefter, men at bruge is hjalp ret meget, synes jeg.

Held og lykke med "genoptræningen" :)

/Des

Link to comment
Share on other sites

Da jeg havde en fibersprængning i skinnebenet, smurte jeg tigerbalsam på hver aften inden jeg gik i seng og bandt en plastikpose udenom. Det er sateme noget der varmer :) Jeg synes selv at det havde en okay effekt, men jeg har ikke rigtigt noget sammenligningsgrundlag. Bliver måske lidt svært på overkroppen, men du kan jo prøve dig frem :) Det var et råd jeg fik af min træner. Du kan nok godt træne med lav belastning, men endelig ikke over smertegrænsen, så fucker du det bare endnu mere op, og så går der længere tid inden du kan træne igen.

Der er ingen grund til at gå til lægen, der får du bare at vide at det er en fibersprængning og at du skal holde den i ro, de kan ikke gøre noget ved det :)

- Rod

Link to comment
Share on other sites

Luci--> Jeg kan hellere ikke se hvorfor du skulle tage til læge?? svaret er stort set givet på forhånd... slap af... aktiv restitution som du selv er inde på ville jeg foreslå... træn i det omfang det kan lade sig gøre uden smerter... det handler om at komme igang så hurtigt som muligt igen... men er du ikke medicin-studerende mener jeg at kunne erindre?? nu er det ikke et trick-spørgsmål vel ;)

Lige når skaden er sket går man ud fra RICE-princippet (her snakker vi indenfor de første 15min) (R=rest, I=ice, C=compression, E=elevation)... for at stoppe blødningens udbredelse mest muligt og dermed skadens omfang... god bedring :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kender godt alt til RICE, kulde, varme osv. Jeg ville bare lige høre om der var nogle gode idéer. Regner med at tage et par dage mere med ro og så må vi se hvad der sker. Næste stævne er ER-open eller DM B/C så der er god tid.

... men er du ikke medicin-studerende mener jeg at kunne erindre?? nu er det ikke et trick-spørgsmål vel 

Tæt på...Ph.D-studerende i molekylærbiologi :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share