Hatfield Cycle + Tj dødløft cycle


NG86
 Share

Recommended Posts

Jeg har lige afsluttet 8 ugers HST med gode resultater.

Nu har jeg tæmkt mig at sætte fokus på primært styrke og sekundært masse, denne gang.

Jeg har tænkt følgende program som køres 3 gange ugentligt:

Dødløft: Tj Dødløft Cyklus

Squat: Hatfield Cycle

Bænkpres: Hatfield Cycle

______________________________

DAG 1:

Squat - Tung

Bænkpres - Dynamisk

+ Hjælpeøvelser

______________________________

DAG 2:

Bænkpres - Tung

Dødløft - Dynamisk

+ Hjælpeøvelser

______________________________

DAG 3:

Dødløft - Tung

Squat Dynamisk

+ Hjælpeøvelser

______________________________

Programmet er tænkt som et fullbody program.

Men her kommer spørgsmålene:

Jeg er i tvilv om hvordan jeg skal køre i hjælpeøvelserne.

- Kunne jeg indsætte nogen af de principper HST programmet har med progression af vægtene og dele dem op i cyklusser??? (15-10-8-6-4 - Hatfield er jo på 10 uger + en uge til max forsøgene.) og så droppe alle hjælpeøvelser i 11. uge for at være så klar som mulig til at maxe :devil: !

- Eller skal jeg træne efter dagsformen´i hjælpeøvelserne???

- Skulle jeg helt droppe hjælpe øvelser?? og måske nøjes med noget Bend Over Rowing + Læg + evt lidt mave???

Som i kan se er jeg lidt i tvivl :confused2: men det jeg har tænkt mig i øjeblikket er at smide nogle af de principper ind som er i HST i hjølpeøvelserne. Men jeg ved ikke om det vil gå for meget udover mit primær mål??? = styrke. jeg skulle jo gerne opnå det optimale i Hatfield Cycle og Tj dødløft cyklus!

På forhånd tak.. Håber at i kan komme med nogle svar eller andre gode bidrag/ideer til hvad der kan gøres bedre...

Nick :bigsmile:

Edited by NG86
Link to comment
Share on other sites

Hej jeg har selv efterlyst forslag til hvordan man kan lave det. Du kan sikkert finde det længere nede. Jeg vil også træne et 3 dages progam, med hatfields i bænk og squat. Har stadig ikke helt fundet ud af hvordan det kommer til at se ud.

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Søren W. Har jo prøvet at køre ren Hatfields, så han er måske en mand at spørge (PM)

Det er meget svært at afgøre for andre, hvilke hjælpeøvelser, der er gode.

Hatfields er så hård på de hårde dage, at det sikkert er usundt at køre hjælpeøvelser samtidig, selvom man måske har lyst og energi til det.

Jeg overvejede at køre hjælpeøvelser efter HST, men droppede tanken. Der bliver lidt for meget fastlagt, som der skal holdes styr på.

Det er også et spørgsmål, hvor meget energi, man har til at køre seriøst HST f.eks. efter den tunge træning i uge 3, 4 og 5.

Jeg vil køre goodmornings, cable rowing og incline bryst (paused) som hjælpeøvelser næste gang, jeg starter på Hatfields. I denne omgang kører jeg det jeg har lyst til på let motionsniveau.

Barbell eller dumbbell rowing kan jeg nok ikke køre p.g.a. min begrænsede grebsstyrke.

Link to comment
Share on other sites

Hej Barret...

jeg tror jeg er kommet den konklusion at få at nå det optimale skal man nok droppe tanken om at køre for mange hjælpe øvelse.

Jeg tror jeg vil køre følgende hjælpeøvelser:

Bend over Row

Militær pres

leg raise

Det kan så være jeg vil prøve at smide et par sæt af Dumbell press ind for at se hvordan det vil påvirke... Men der er ingen tvivl om at du vil få nok at se til især i uge Uge 5...

Men det er bare en tanke...

Lige nu køre jeg det bare som planlagt

Squat Hatfield

Bænk Hatfield

Dødløft Tj dødløft cyklus..

+ de nævnte hjælpeøvelser 1-2gange om ugen...

Kan da være jeg tager et enkelt sæt dumbell Curls en gang imellem... Men er jo lidt BB'er :tongue:

Nick ;)

Link to comment
Share on other sites

Hvad er leg raise?

Jeg ville nok ikke køre mere ben, når der er tung dødløft og tung squat hver uge.

Hvis man får valgt vægten rigtig i Hatfields, så føles det som om kroppen går i stykker i uge 3-5.

NU kan man jo bruge hjælpeøvelser forskelligt, og hvis det er 10-15+ rep sæt, så er det nok ok. Jeg tror i hvert fald på, at det er godt at få motioneret lidt ved siden af den tunge træning, men det er vist ikke sådan hjælpeøvelser normalt opfattes (især ikke, hvis man kører dem efter HST)

Edited by xjyden
Link to comment
Share on other sites

Hvad er leg raise?
Det gik vist for hurtigt, Øvelsen er følgende: jeg kører læg i en technogym maskine, hvor man sidder med halt strakte ben og vipper med foden.(det er den eneste maskine jeg bruger men kan ikke finde et alternativ, der virker bedre.) :(

- så ved egenligt ikke hvorfor jeg skrev det :blink:

NU kan man jo bruge hjælpeøvelser forskelligt, og hvis det er 10-15+ rep sæt, så er det nok ok. Jeg tror i hvert fald på, at det er godt at få motioneret lidt ved siden af den tunge træning, men det er vist ikke sådan hjælpeøvelser normalt opfattes (især ikke, hvis man kører dem efter HST)

Jeg tror godt nok jeg vil dele mine hjælpeøvelser lidt en i nogen cykluser, for at få lidt variation og progression. f.eks. 15-12-10-8-6 á 2 ugers varighed. Men jeg kører ikke den samme hjælpeøvelse 3 gange i ugen, men 1-2gange. så der bliver mulighed for en progression med lidt sprig i kilo'erne. Jeg er næsten færdig SD så jeg det blir kun godt at træne med lidt sub... vægte

Nick :)

Edited by NG86
Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv store overvejelser igang omkring hjælpeøvelser.

Det kunne være smart, hvis man kunne finde på en strategi, så uge 3-5 virkede lettere i hovedøvelserne, og i uge 6-10 (Hatfield) kan man nok smække en hel del på i hjælpeøvelser.

Hvis man har fastlagt programmer over en længere periode, er det måske lettere, men jeg beslutter mig først for næste periodes program en uge eller 2 før det går igang.

En ide kunne være at køre military press, incline dumbbell, cable rowing eller dumbbell rowing, og goodmornings i en periode op til Hatfield. Dette trappes så ned i uge 3-5 og op igen bagefter.

Goodmornings er bare for min svaghed i dødløft, andet kan vælges efter behov. Faktisk burde man måske have chinups med et sted?

Link to comment
Share on other sites

...i uge 6-10 (Hatfield) kan man nok smække en hel del på i hjælpeøvelser.

Det vil være det modsatte af, hvad Fred Hatfield selv siger om hjælpeøvelser i sit program. Han er ret klar omkring hjælpeøvelser:

Første fire uger (26 dage i det oprindelige program, som ikke er et ti ugers program, men et 80 dages program):

Virtually ALL of your assistance exercises for the first four weeks of this mesocycle MUST be geared toward eliminating your perceived weaknesses.
Fra dag 26 til dag 60:
From here or, virtually ALL of your efforts MUST be directed toward amplifying your STRENGTHS. (too late to worry about your weaknesses anymore). Limit strength in all prime movers of lifts. Continue following the five rules of good nutrition (important!). Assistance exercises are now all done with explosive concentric movement, with the eccentric movement reduced or eliminated.

Fra dag 60:

Eliminate all assistance exercises after this date. In other words, ONLY the three lifts are performed from here on.
Edited by Beleriand_K
Link to comment
Share on other sites

Beleriand_K
Det vil være det modsatte af, hvad Fred Hatfield selv siger om hjælpeøvelser i sit program. Han er ret klar omkring hjælpeøvelser:

Har du et link til hele artiklen??? du omtaler.

Har du/eller andre nogle artikler omkring Hatfield cycle så sæt dem ind i denne tråd!

- Har selv ledt efter nogle, men har ikke kunne opspore nogen der omtaler programmet!

nick :)

Link to comment
Share on other sites

Her er Fred Hatfields artikel "Conditioning tips for Powerlifters", som beskriver det, vi normalt kalder for Hatfields cycle:

Hatfields Cycle

Jeg har ændret artiklens opsætning en smule, så den er lettere at læse, men der er et link med, så alle selv kan finde den originale artikel. Sammen med artiklen er også Thomas J's kommentarer til et par punkter, som vi diskuterede her på MOL. God fornøjelse :)

Link to comment
Share on other sites

Beleriand_K

Jeg takker for artiklen.. Har lige hurtigt løbet den igennem, det afklarede lige et par punkter. Læser den nærmere i morgen...

men så vidt jeg kunne se kan jeg ikke finde argument for hvad der var af retnings linjer med henblik på hjælpe øvelser.....

Er der nogen der har erfaring eller svar på hvad der er optimalt at gøre????

Nick :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det har lidt med ens erfaring at gøre.

Som begynder i et styrkeprogram, har man normalt ingen erfaring med sine svagheder, og jeg vil hævde, at det er stærkt begrænset, hvor meget hjælp man kan få på 4 uger, samtidig er uge 4 næsten lige så hård som uge 5.

Hvis man med tiden lærer at få tilstrækkelig acceleration på øvelserne, så tror jeg nok på ideen om ikke at lave hjælpeøvelser sidst på Hatfields, men indtil da gælder det for mig at se om at lette de hårdeste uger mest muligt.

Link to comment
Share on other sites

Der må jeg til slutte mig:

Hvad er de der "five rules of good nutrition"?

Beleriand_K du henviste til artiklen ved du hvad der er tale om??

Forresten tak for artiklen (endnu engang) nu er jeg ved at få rigtig godt styr på hvordan hjælpeøvelserne skal tilpasses :4whip:

Nick ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share