Mystiske punkteringer


MaxPower
 Share

Recommended Posts

Jeg har en mountain-bike som efterhånden er 3-4 år gammel og da jeg for nylig skiftede både dæk og slange på baghjulet kom der nogle punkteringer kort efter.

Jeg havde kørt under 10km med det nye dæk/slange, så punkterede det, og det der undrede mig var at hullet sad indvendigt på slangen, dvs ind mod fælgen. Jeg kunne ikke finde noget i dækket som kunne have været årsag - der var nogenlunde pænt og rent.

Hullet blev lappet, men der gik ikke 10km før det punkterede igen på samme måde, bare et nyt sted.

På dette tidspunkt troede jeg så slangen jeg havde købt var noget bras, men jeg havde købt 2 så jeg både kunne skifte for og bag (og havde i øvrigt smidt bonen væk ;) ), så jeg skiftede slangen til den anden.

Det løste så problemet i en måneds tid, men nu er skidtet punkteret igen på præcis samme måde.

Hvad dælen kan være årsagen???

Godt nok er jeg efterhånden blevet temmelig god til cykellapning, men det er sgu' ikke det sjoveste man kan bruge tiden på <_<

Link to comment
Share on other sites

Det gør der skam. :)

Men jeg var nede ved den lokale cykelmand igår og han var 100 på at det var fælgbåndet som var problemet - formentlig fordi det var slidt og sad og forskubbede sig eller noget.

Så jeg købte sådan et til en flad 10'er ;) - utroligt at et latterligt stykke plastik skal kunne give så mange problemer...

Det undrer mig bare lidt at det kan være fint nok med den gamle slange, men giver problemer med en ny.

Link to comment
Share on other sites

aha, hvordan forhindre jeg så det sker igen, når jeg skifter båndet?

Vil det i øvrigt sige er fælgbåndet ikke fejler noget, men bare ligger forkert?

DU skal sikre dig at det ligger midt på fælgen og dækker niplerne (er det ikke det man kalder "skruerne" for enden af egerne?). det er vigtigt at fælgbåndet ligger lige over egerne, har selv prøvet samme omgang som dig, hvor jeg troede at fælgbåndet lå fint nok ..det gjorde det ikke.

Hvis du har købt noget af det fælgbånd der kan klistres på, så er du bedre sikret mod at det skrider senere.

Medmindre der være synlige tegn på slid på dit fælgbånd, er det nok ok :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share