Rygning og vægt


jarvig13
 Share

Recommended Posts

En af mine vendinder vil gerne holde op med ryge. Men hun er bange for at vægten vil stige. Så hun spurgte mig hvordan det lige hang sammen. Jeg skulle lige til at gå i gang med en længere forklaring om sammenhængen mellem vægt og rygning/rygestop.

Imidlertid indså jeg, at jeg faktisk ikke var sikker på, om det jeg ville sige var dokumenteret eller om det bare var snik-snak-myte-pladder.

Der er jo selvfølgelig to helt centrale aspekter her:

- Trøstespisning (indirekte effekt)

- Stofskifteændringer (direkte effekt)

Hvis vi lige holder trøstespisningen undenfor (idet det jo er en psykologisk og ikke fysiologisk effekt), hvordan er det så lige med stofskifteændringen ved rygestop.

Falder stofskiftet overhovedet?

I så fald hvor meget (cirka)?

I så fald er det ikke kun temporert (et par uger f.eks.) at stofskiftet forrykkes?

Håber nogen sidder inde med konkret viden - og ikke blot min "formodnings"-viden. ;)

:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kun hørt at ens forbrænding nedsættes med cirka 10% - hvorfor det skulle gøre det, ved jeg rent faktisk ikke ? det virker ikke så logisk.

Men jeg ved godt hvorfor folk tager på - det er ikke så meget med at man måske går 10% ned eller hvad det nu er - men det er helt sikkert det med appetitten.

Der er 2 aspekter i det:

1. - "trøstespisningen" - hvor man prøver at finde en erstatning for de der smøger, det er ikke alle der ryger på gulerødder og agurker, men drukner sorgerne i søde sager.

2. mæthedsfølelsen....den er næsten fraværende i starten af et rygestop - om det er psykisk med at man ikke har den smøg der afslutter ballet ved jeg ikke. Men man kan spise og spise og spise...og man føler ikke man bliver rigtig mæt.

Men man kan sagtens undgå at tage på - hvis man bare tager sin kost og motion seriøst; jeg tabte 5 kg allerførste gang jeg holdte op med at ryge, og det var fordi jeg erstattede den rastløshed med motion - og ikke mad.

Såe....det er en skrøne at man pr. DEFINATION tager på ved et rygestop - man skal bare være opmærksom på de to aspekter.

Link to comment
Share on other sites

Hej Jarvig

En nærmere dokumentation kan jeg heller ikke komme med - ihvertfald ikke hvis du tænker på en videnskabelig puplikation. Men sunhedsstyrelsen har udgivet en pjece om rygning og graviditiet, hvor der står at kvinder i gennemsnit tager 2 kg. på når de holder med at ryge. Så undskyldningen med vægten bør ikke bruges, for ikke at holde med at ryge.

folder

Link to comment
Share on other sites

Nikotin er en gift. Eller rettere der skal en lille dosis til at slå et menneske ihjel.

Jeg har desværre ikke tid til at se præcis hvordan nikotin virker lige nu, men vender gerne tilbage til det på et senere tidspunkt.

Edited by bls
Link to comment
Share on other sites

OK kunne alligevel ikke lade være.

En kort besrivelse fra det jeg lige kunne se i Cassarett & Doull's "Toxicology, the basic science of poisons"

Nikotin

LD(50) er 1 mg/kg legemsvægt.

Små doser af nikotin øger pulsen, hæver stofskiftet og strammer blodkar i huden, mest p.g.s. stimulering af det gangliske nervesystem.

Rygning kan give ændringer i en persons EGG, men det kan modvirkes af mecamylamin.

Det er sandsynligt at det øger antallet af blodplader.

Hindrer apoptose.

Generelt kan siges at nikotin giver muskel fibrillering og senere lammelse ved større doser.

Nedbrydning finder primært sted i leveren

Flavin monooxygenase 3 omdanner S-nikotin til Nikotin-1'N-oxid, som udskilles i urinen.

Cytocchrom450 katalyserer nikotins omdannelse til cotinin, via en iminium ion. Disse 2 reaktioner bliver hjulpet af enzymerne CYP2A6 og aldehyd oxidase. Cotinin udskilles i urinen.Nicotin bliver også methyleret og udskille så også i urinen.

De siger ikke meget om hvad der sker med R-nikotinen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share